در شانزدهمین کنفرانس علمی بین‌المللی لیخاچف که به میزبانی دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن‌پترزبورگ انجام شد، امروز ۳۱ اردیبهشت جلسه همکاری بین دولتی در مبارزه با تروریسم برگزار شد.

سنایی: مشکلات خاورمیانه باید توسط دولت‌های منطقه بررسی شود

در شانزدهمین کنفرانس علمی بین‌المللی لیخاچف که به میزبانی دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن‌پترزبورگ انجام شد، امروز 31 اردیبهشت جلسه همکاری بین دولتی در مبارزه با تروریسم برگزار شد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، بخش دیپلماسی رسانه‌یی کشورمان در مسکو اعلام کرد: در این جلسه، مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، تروریسم را تهدیدی برای کل جامعه جهانی برشمرد و گفت: اگر مشکلی در خاورمیانه ایجاد شود تنها در یک منطقه محدود نمی‌شود و به دیگر مناطق هم سرایت می‌کند.

او ادامه داد: بر این مبنا، اتخاذ یک رهیافت مشترک برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از حمایت از تروریسم ضروری است.

سنایی با اشاره به انقلاب‌های مردمی در کشورهای خاورمیانه، از حمایت نکردن غرب از خواسته‌های مردمی در برخی کشورهای این منطقه انتقاد کرد و افزود: استانداردهای دوگانه موجب نارضایتی مردم و دولت‌ها می‌شود.

دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه تهران افزود: اگر کشوری در صحنه بین‌المللی، تنها منافع ملی خود را دنبال کند، نقش چندانی نمی‌تواند ایفا کند. اولویت به منافع ملی داده می‌شود.

سنایی سپس به مشکل فلسطین به عنوان یک مساله دردناک در خاورمیانه پرداخت و تداوم کشتار مردم و به ویژه کودکان فلسطینی را نمونه‌ای از حمایت‌ها از تروریسم دانست.

وی هم‌چنین مداخلات در خاورمیانه را زمینه‌ساز مشکلات بیش‌تر خواند و افزود: مشکلات خاورمیانه باید توسط دولت‌های منطقه بررسی شوند.

گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه، شناسایی شیوه‌های مقابله با تروریسم را یکی از اولویت‌های مهم دنیای معاصر خواند و در این زمینه رویدادهای خاورمیانه به ویژه در سوریه را مورد توجه شرکت کنندگان قرار داد.

او تاکید کرد: مقابله با تروریسم باید با تلاش مشترک دولت‌ها انجام شود و باید این کار را بدون استانداردهای دو گانه انجام داد.

گاتیلوف با بیان این که نمی‌توان تروریسم را به خوب و بد تقسیم کرد افزود: نمی‌توان این کار را کرد و مدعی شد که تروریسم خوب می‌تواند در راستای برخی برای دست‌یابی به دستاوردهای ژئوپلوتیک باشد.

معاون وزیر خارجه روسیه سپس از متوقف شدن همکاری‌ها در چارچوب شورای ناتو - روسیه و همکاری اتحادیه اروپا و روسیه انتقاد کرد و خبر داد که کشورهای غربی از کمبودهای وضعیت موجود آگاه شده‌اند و تلاش‌هایی را برای بازسازی تلاش‌های مشترک در مبارزه با تروریسم آغاز کرده‌اند.

گنادی گاتیلوف هم‌چنین به منازعه اعراب - اسراییل پرداخت و این منازعه را موجب وخیم‌تر شدن اوضاع در خاورمیانه برشمرد.

او با اشاره مجدد بر ضرورت بر تلاش‌های مشترک دولت‌ها، بر استفاده از سکوی سازمان ملل در این مسیر تاکید کرد.

میخل ماراتینوس، وزیر امور خارجه پیشین اسپانیا دیگر سخنران این جلسه گفت: یک دهه پیش تروریسم اغلب جنبه ملی داشت، اما در جهان فعلی بیش‌تر شاهد تروریسم بین‌المللی هستیم. اسپانیا با ابتکارهای ملی و همکاری‌های بین‌المللی با تروریسم مبارزه کرد. جنگ و گزینه نظامی نمی‌تواند رفع کننده معضل تروریسم باشد، و باید پاسخ سیاسی و دلایل اقتصادی، ایدئولوژیک و تاریخی را در نظر داشت.

عمرو موسی، دبیرکل پیشین اتحادیه عرب نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: موارد زیادی از بی‌صداقتی و استانداردهای دو گانه وجود دارد که مبارزه با تروریسم را سخت می‌کند. برخی از سیاستمداران قدرت‌های بزرگ می‌گویند نباید تروریسم را شکست داد و باید آن را محدود کرد. چرا که برخی عناصر آن می‌تواند منافعی برای آن‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر که به شکل‌گیری تروریسم کمک می‌کند، حکومت‌های بد است که باعث ایجاد ناامیدی و عصبانیت می‌شوند.

عمرو موسی سپس به موضوع فلسطین پرداخت و افزود: وقتی مردم فلسطین را مجبور به تخلیه خانه‌های‌شان می‌کنند و افرادی در آن جا کشته می‌شوند، چگونه می‌توان واکنش‌های آن‌ها را در نظر نداشت.

او نیز در پایان بر همکاری بین‌المللی در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

شوکت عزیز، نخست‌وزیر پیشین پاکستان نیز در پایان این جلسه تاکید کرد: یکی از مشکلات مقابله با تروریسم این است که آن را صرفا یک مشکل امنیتی می‌دانیم. در صورتی که برای مقابله با تروریسم باید به اذهان و قلوب توجه داشت. فقر هم زمینه بسیار مهمی برای رشد تروریسم است.

در این کنفرانس، شخصیت‌های سیاسی، اساتید دانشگاه، فعالان اجتماعی و رسانه‌یی از روسیه و کشورهای مختلف جهان حضور داشتند و طی سه روز در جلسات مختلف به بررسی مسایل موجود در دستور کار کنفرانس با موضوع "منافع ملی و چالش‌های دنیای معاصر" پرداختند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.