۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۹
کد خبر: 382631

قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: وقتی صحبت از آشپزخانه است، ارزش قایل شدن برای تجربیات و احساساتی که ما در آن صرف می‌کنیم، به اندازه ارزشی که برای کوچک و بزرگی آشپزخانه و نوع وسایل آن قایلیم، اهمیت می‌یابد. صرف پول بیشتر، بدون آموختن مهارت‌های کار در آشپزخانه سر از مصرف گرایی صِرف درخواهد آورد.

آشپزخانه‌ای سالم و کارامد داشته باشیم

 صرفه جویی در انرژی به هنگام تهیه غذا و تمیزکردن آشپزخانه، استفاده از وسایلی که از مواد سالم تهیه شده اند و دور نگه داشتن مواد شیمیایی سمی از این محیط از اموری هستند که به کارایی و سلامت آشپزخانه شما کمک می‌کند.

 ظرف‌های با دوام
بهتر است ظروف و وسایلی برای آشپزخانه انتخاب  کنیم که امتحان خود را در ماندگاری پس داده اند. در حالی که بحث‌ها همچنان درمورد سالم یا ناسالم بودن ظرف‌های نچسب ادامه دارد، تردیدی وجود ندارد که این ظرف‌ها، عمر مفید محدودی دارند. صرف هزینه بیشتر روی ظرف‌هایی مانند ظرف‌های استیل و آهنی، ارزش دوام و ماندگاری آن‌ها را خواهد داشت. قاشق‌های چوبی معمولاً پوسیده می‌شوند و احتمال ذوب شدن قاشق‌های پلاستیکی نیز زیاد است. به همین شکل، بهتر است استفاده از دستمال‌های آشپزخانه پارچه ای را به استفاده از دستمال کاغذی ترجیح بدهید.

 رقابت انرژی
شاید انتخاب بین وسایل گازی و برقی کمی مشکل باشد، اما در رقابت بین گاز و برق، برنده کارایی، گاز است. براساس برآوردها، اجاق برقی برای پخت غذا، سه برابر اجاق گازی انرژی مصرف می‌کند. همچنین در رابطه با سهولت استفاده نیز این اجاق گازی است که برنده است. اگرچه اجاق‌های برقی زودتر گرم می‌شوند، اما شما می‌توانید  گرمای اجاق گازی را با کم و زیاد کردن شعله راحت تر و سریع‌تر کنترل کنید. همچنین گرمای اجاق‌های برقی برای مدت طولانی تری باقی می‌مانند، به این معنا که  اگر غذا را پس از خاموش کردن اجاق، روی اجاق بگذارید ممکن است غذا بسوزد. اجاق‌های گازی و برقی تقریبا قیمت یکسانی دارند، ولی اجاق‌های گازی در درازمدت مقرون به صرفه تر هستند. برآوردها همچنین نشان  داده ا ند، استفاده از مایکروویو به جای فر، مصرف انرژی را تا 80 درصد کاهش می‌دهد.  توجه داشته باشیم، به هنگام استفاده از فر، می‌توانیم بیشتر از یک غذا را به طور همزمان در آن طبخ کنیم. استفاده از دیگ زودپز نیز راه دیگری برای کاهش مصرف انرژی تا 70 درصد است.

 وسایل کارامدتر
وقتی وسایل قدیمی تان را جایگزین می‌کنید، در کنار در نظر گرفتن برچسب انرژی وسایلی که قصد خرید آن‌ها را دارید، به نکات دیگری مانند ساده بودن طرح و دوام آن‌ها نیز توجه کنید. به عنوان مثال اگر قصد خرید یخچال جدیدی دارید، خرید یخچال کوچک تر را در نظر داشته باشید. مواد غذایی بسیاری هستند که اگر در یخچال نگهداری نشوند، ماندگاری بیشتری خواهند داشت، مثلاً میوه‌ها حین نگهداری در یخچال‌های خانگی، مقداری گاز «اتیلن» متصاعد می‌کنند و این گاز موجب فساد زودهنگام آن‌ها می‌شود. با خرید یک یخچال کوچک تر و نگهداری مواد کمتری در آن،  هم در انرژی مصرفی و هم در مواد غذایی شما صرفه جویی بیشتری خواهدشد.

 آشپزخانه سبز، آشپزخانه پاک
فهرست مواردی که شامل  مواد شیمیایی می‌شوند نظیر مایع‌های ظرف شویی و کف شوها و سایر شوینده هایی که از مواد شیمیایی در آن‌ها استفاده شده است، آنقدر هست که بتواند برای ما
سرگیجه آور باشد. خوشبختانه  شوینده‌های طبیعی غیرسمی، قابل تجزیه و گیاهی  بسیار زیادی تولید می‌شوند که  می‌توان آن‌ها را جایگزین مواد شیمیایی کرد. افزون بر این، شما می‌توانید با استفاده از موادی مانند سرکه و جوش شیرین، محصولات پاک کننده  و
 طبیعی  ای را  برای مصارف روزمره تهیه کنید.

 محلی خرید کردن
مواد غذایی ای که وارد آشپزخانه می‌کنید، درست به اندازه لوازمی که برای این محیط خریداری می‌کنید اهمیت دارند. سعی کنید بیش از هرچیز خریدهای محلی انجام بدهید. نزدیک بودن فاصله محل تولید ماده غذایی تا آشپزخانه، در صدر ملاحظاتی قرار دارد که درباره سالم بودن مواد غذایی لحاظ می‌شود. محصولات  وارداتی ممکن است به هنگام خرید، بیشتر توجه ما را جلب کنند، اما باید توجه داشته باشیم، در مسیر طولانی رسیدن این مواد غذایی به ما، آلودگی‌های زیادی می‌تواند در آن‌ها ایجاد شود. بهتر است تا جایی که امکان دارد  از محصولات تولیدی ای استفاده کنیم که محل تولید آن‌ها کمترین فاصله را با ما داشته باشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.