تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تلاش های مستکبران برای تحریف فرهنگ اسلامی و تحمیل فرهنگ غربی، تصریح کرد: موزه های آستان قدس رضوی برای مقابله با این جریان باید هویت و پیشینه مدنیت، هنر، فرهنگ و تاریخ آمیخته با دین مداری جهان اسلام را به نسل امروز و نسل های آینده منتقل کنند.

 موزه‌ها هویت اسلامی را به نسل‌های بعد منتقل کنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در جمع کارکنان موزه های آستان قدس رضوی با تاکید بر ضرورت توجه به اصول علمی حفظ آثار موزه ای، تاکید کرد: اما مسئله ای که افزون بر این ما باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشیم، انتقال هویت و کسب معرفت درباره پیشینه جوامع اسلامی از طریق این آثار و اشیاء است.
وی افزود: دشمن ما امروز از طریق رسانه ها و به ویژه شبکه های ماهواره ای به دنبال این است که کشورهای اسلامی هویت و گذشته خود را فراموش کنند و در این بین، کشور ما به دلیل درهم آمیختگی فرهنگ و سنت با پیشینه بسیار قوی و ماندگارمان مورد توجه آن هاست.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه هر کدام از آثار موزه های آستان قدس رضوی نشانی از عشق و دلدادگی به ساحت حضرت رضا(ع) دارند، گفت: در موزه ها نباید به نگهداری آثار ماندگار هنری از پیشینیان اکتفا کنیم و باید سیر تاریخ ملل اسلامی و هویت جهان اسلام را به گونه ای نمایش دهیم که برای امروز و آیندگان راهگشا باشد.

بازنمای ادیان الهی
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری بر توجه جدی به بازنمایی تاریخ ادیان الهی و به ویژه اسلام و تشیع در موزه های آستان قدس رضوی تاکید و عنوان کرد: امروز جریان مسیحیت و یهودیت صهیونیسم جنایاتی را مرتکب می شود که با اصل روح مسیحیت و یهودیت نیز مطابقت ندارد. این موضوع نشانگر آن است که آنها تنها به دنبال تحریف اسلام نیستند و انحراف سایر ادیان الهی را نیز در دستور کار دارند.
وی با اشاره به اقدامات امام رضا(ع) در زمینه گفت و گوی ادیان، گفت: امروز نیز مشهد مقدس و آستان قدس رضوی باید مرکز این گفتمان باشد و موزه ها می توانند در این زمینه گام بردارند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: هم چنین در دوران حیات حضرت رضا(ع) وقایع بسیار مهمی رقم خورد و ایشان اقدامات بسیار گران‌قدری برای حفظ اسلام با وجود توطئه های بنی عباس انجام دادند که باید در قالب یک سیر منسجم در موزه به نمایش در بیاید و آن عصر را در ذهن بازدید کنندگان بازنمایی کند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی سپس به اتفاقات ویژه عصر «ابناء الرضا(ع)» اشاره و عنوان کرد: از زمان امام جواد(ع) تا میلاد حضرت حجت (عج) وقایع مهمی رقم خورده که شایسته است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: علاوه بر این ما باید هویت، جایگاه و اندیشه والای دینی در تاریخ اهل سنت را نیز در قالب یک سیر معنا دار منعکس کنیم.

رمز ماندگاری نام حاج حسین ملک
لازم به ذکر است، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک تهران نیز با اشاره به ضرورت تلاش مستمر برای حفظ نفائس و اشیای هنری بر توجه به تاریخ و فرهنگ اسلامی تأکید کرد و افزود: امروز نگاه عمیق به تاریخ و فرهنگ ملل اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و موزه‌های هنری این فرصت را در اختیار دارند تا با معرفی مدون و با معنای آثار تاریخی و نفائس هنری، مخاطبانشان را با فرهنگ دینی غنی کشورمان به‌ویژه عشقی که در دلهای مردم به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در طول تاریخ آن موج می‌زده است، آشنا کنند.
تولیت آستان قدس رضوی دلدادگی حاج حسین ملک به معصومین(ع) و بویژه حضرت رضا(ع) را رمز برجستگی و ماندگاری نام و عمل او دانست و گفت: تاکنون از نام آوری حاج حسین ملک در عرصه تجارت از یک منظر و ایثار و گذشتی که او در وقف اموال و ثروتش در منظری دیگر داشته است، حرف و سخن زیاد گفته شده است اما آنچه به ماندگاری نتیجه اعمال و وقفیات مرحوم ملک انجامیده، دلدادگی و عشق او به اهل بیت(ع) و ولی نعمتمان؛ حضرت رضا(ع) است تا جایی که این واقف بزرگ، حاصل عمرش را به گسترش فرهنگ دینی و نشر معارف اختصاص می دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.