رئیس حزب اپوزیسیون رژیم صهیونیستی، نخست‌وزیر این رژیم را به انتخاب کردن تندروی به جای شرکت در تحقق یک صلح تاریخی که می‌توانست چهره منطقه را تغییر دهد، متهم کرد.

نتانیاهو به جای پاسخگویی به طرح صلح عربی تندروی را انتخاب کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، اسحاق هرتزوگ، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در یک همایش سیاسی گفت: روند سیاسی که طی مذاکرات با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مطرح شد برای نخستین بار با برخی اصول طرح صلح عربی همخوانی داشت و شامل مذاکرات با کشورهای ذیربط بود. برخلاف چیزی که درباره متوسل شدن من برای ورود به دولت نتانیاهو منتشر شده من به خواسته‌هایم از جمله پست وزارت دفاع و خارجه دست یافتم و از حق وتو علیه شهرک‌سازی‌ها برخوردار شدم.

وی گفت که قصد ندارد برای ارضای طرف‌های چپ‌گرا و تندرویی که پشت هر خشونت و اقدام تحریک آمیزی هستند، استعفا بدهد.

هرتزوگ در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی جزئیات بیشتری را در این باره فاش کرد و گفت که رهبران جهان به نتانیاهو گفته‌اند که آن‌ها به وی درباره مسائل مربوط به صلح اسرائیل و فلسطین اعتماد ندارند و باید فضای مناسب‌تری را برای صلح ایجاد کند.

وی تأکید کرد: ما شاهد لحظه سرنوشت‌سازی بودیم. گروهی از رهبران میانه‌رو عرب آمادگی خود را برای اجرای یک گام دراماتیک اعلام کرده و ایجاد یک تغییر تاریخی در منطقه ممکن بود اما نتانیاهو به دلیل فشارها از سوی حزبش (لیکود) از صحنه فرار کرد.

هرتزوگ گفت که بیشتر جزئیات توافق برای پیوستن به ائتلاف نتانیاهو مکتوب بود اما در لحظه آخر و زمانی که باید بندهای دیپلماتیک در توافق درج می‌شد نتانیاهو به سمت آویگدور لیبرمن، (وزیرجنگ جدید اسرائیل) رفت.

پیشتر و زمانی که نزدیک بود نتانیاهو با هرتزوگ برای پیوستن به دولت و دادن وزارت جنگ به وی به توافق برسد نتانیاهو با لیبرمن به توافق رسید و در نتیجه پست وزارت جنگ را به وی داد. همین مساله انتقادات و خشم گسترده اسرائیلی‌ها را برانگیخت.

روز شنبه بحث و جدلی میان لیبرمن و ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در پی تعیین لیبرمن به عنوان وزیر جنگ به وجود آمد. لیبرمن گفت که ایهود باراک آخرین کسی است که می‌تواند در این باره صحبت کند چراکه وی دولتی ناکارآمد و عملیات نظامی شکست‌خورده‌ای را پشت سر خود جا گذاشت.

ایهود باراک گفته بود که برکناری موشه یعالون، وزیر جنگ سابق که به تازگی استعفا داده و تعیین لیبرمن اقدامی اشتباه است و ما همگی دعا می‌کنیم که بهای سنگینی را نپردازیم.

وی گفت: تحولات اخیر به ویژه برکناری یعالون نشان می‌دهد که ما باید زنگ خطر را به صدا درآوریم. این اقدام پرچم سیاهی بر عملکرد دولت و نخست وزیر اسرائیل است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.