قدس آنلاین / رقیه الماسی: خدا بیامرزد مادر بزرگم را می‌گویم، هر روز بعد از نماز صبح و نزدیک طلوع آفتاب که می‌شد، سراغ کتاب روی طاقچه اتاقش می‌رفت و روکش آن را که از کیسه حنا دوخته بود، بر می‌داشت و می‌خواند.

  شبکه‌های اجتماعی و بحران نشر

کم کم  که قد کشیدم، خواندن آن کتاب را تجربه کردم و کتاب آرزوهای مادر بزرگ برایم تازگی خاصی پیدا کرد و با خواندن هر کلمه آن دنیای
تازه ای به رویم گشوده می‌شد. امروز همه ما  «یار مهربان» را می‌شناسیم، ولی به  بهانه‌های مختلف از مطالعه آن سر باز می‌زنیم. این در حالی است که با وجود ساخت کتابخانه‌ها در برخی از شهرها و روستاهای ایران از جمله زنجان، هنوز مردم با فرهنگ جمعی کتابخوانی که بسیار هم می‌تواند، سودمند باشد، بیگانه اند.
براساس این گزارش، در استان زنجان 89 کتابخانه اعم از مشارکتی و زیر پوشش فعالیت دارند که بیش از یک میلیون و 104 نسخه کتاب در این کتابخانه‌ها در دسترس  مخاطبین قرار داده شده و این کتابخانه‌ها بیش از 62 هزار عضو فعال دارند.
با این وجود، آمارها گویای آن است که متأسفانه در استان زنجان سرانه مطالعه بسیار پایین است و متولیان امر اذعان می‌کنند که با وجود این میزان کتابخانه، مردم اشتیاقی برای مطالعه از خود نشان نمی دهند.

 خطر احساس نیاز نداشتن به مطالعه
فاطمه قشمی نویسنده فعال وکتابخوان  در خصوص پایین بودن میزان مطالعه در استان به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه برخی انسان‌ها برای مطالعه احساس نیاز نمی‌کنند و کتاب‌ها نیز متناسب با نیازهای خواننده تولید
نمی شود.  قشمی که  در سال 94رمان مستند خود را روانه بازار کتاب کرده، با اشاره به نقش خانواده‌ها در بالا بردن سرانه مطالعه در جامعه می‌افزاید: والدینی که عاشق کتاب هستند، طبیعتاً فرزندان دوستدار کتاب نیز تربیت می‌کنند. وی با تأکید براینکه مطالعه سبب رشد فکری می‌شود، می‌افزاید: رسانه‌های جمعی دیگر از جمله تلویزیون قادر به بالابردن خلاقیت افراد نیستند و مسؤولان  امر باید به عنوان پیشقراولان مطالعه در جامعه برای افراد عادی الگو باشند.

 وضعیت اقتصادی بحرانی ناشران
 شهین رومی یکی از مدیران انتشاراتی که به قول خودش طی سال‌های اخیر به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی بناچار مغازه کتاب فروشی اش را تعطیل کرده، می‌گوید: متأسفانه وضعیت ناشران در کشور و در استان خوب نیست. برای مثال تیراژ3000 نسخه در سال‌های قبل به 500 و حتی 250 نسخه کاهش داشته است.
وی با اذعان به اینکه همه نویسندگان و ناشران دغدغه فروش دارند، می‌گوید: بسیاری از مشکلات ما از فرهنگ پایین کتاب و کتابخوانی در جامعه نشأت گرفته است.
این ناشر با تأکید بر این واقعیت تلخ که حتی ناشران بناچار در کتاب‌ها تیراژ بالا قید می‌کنند و در واقع تیراژهای پایین تر از 250 نسخه را چاپ می‌کنند، می‌افزاید: با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود و متأسفانه امروزه از ناشران حمایتی نمی‌شود و حمایت مسؤولان از ناشران تنها درحد حرف خلاصه شده است.
ذبیح الله شاه محمدی نویسنده و کتابخوان برگزیده کشور نیز در خصوص آمار پایین میزان مطالعه می‌گوید: متأسفانه مطالعه در بین خانواده‌های ایرانی به شکل یک عادت در نیامده و کتاب خواندن از همان کودکی و در آموزشگاه‌ها و مدارس ما پی ریزی نشده و امروزه شاهد عواقب ناشی از آن هستیم.
وی می‌افزاید: وجود رسانه‌های مجازی احساس نیاز نداشتن به مطالعه را در خانواده‌ها تقویت می‌کند و در مدارس نیز کتابخوان به عنوان یک فرد و وظیفه تربیتی ارزش گذاری نشده و درسی نیز با این عنوان در آموزشگاه‌های ما وجود ندارد.
وی با تأکید بر اینکه دلایل اقتصادی نمی‌تواند، دلیل نخریدن کتاب و مطالعه باشد، می‌افزاید: امروزه وجود کتابخانه در مناطق گوناگون شهر دسترسی رایگان به مطالعه را فراهم می‌کند.
یک کارشناس امور کتابخانه‌های شهرستان زنجان نیز با یاد آوری اینکه کتابخانه‌های ما در زنجان از نظر شمار و قدرت پوشش توانایی لازم جمعیتی را ندارند، می‌گوید: در شهر زنجان  شمار کتابخانه‌ها در آرمانی ترین شرایط  تنها به 20درصد مردم ارایه خدمات می‌دهند و 80 درصد اصلا به کتابخانه دسترسی ندارند.
 قاسم موحدیان  اضافه می‌کند: تنها در پنج روستا کتابخانه  وجود دارد و شمار زیادی از روستاهای ما اصلا کتابخانه و کتابفروشی ندارند.
وی از امکان جست و جوی آنلاین در کتابخانه‌های عمومی شهر زنجان خبر می‌دهد و می‌گوید: خوشبختانه تمامی فهرست کتاب‌های این کتابخانه‌ها آنلاین شده است.
سيد حسين محمدي مسؤول روابط عمومي اداره کل کتابخانه‌هاي عمومي استان زنجان  هم با اشاره به نقش خانواده در علاقه‌مند ساختن کودکان به کتاب و کتابخواني می‌گوید: خانواده به عنوان  نهاد اوليه تعليم و تربيت نقش بسيار مهم و تأثيرگذاري در نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان دارد.
وی با اشاره به راهکارها و تکنيک‌هاي علاقه مند کردن کودکان به مطالعه و کتابخوانی توسط والدين، می‌گوید: نقش خانواده در ایجاد عادت به مطالعه از گهواره آغاز می‌شود و لالایی‌ها نخستین پیوند دهنده کودک با ادبیات به شمار می‌رود.
محمدی؛ قصه گویی، گروه خوانی و داستان خوانی، ایجاد کتابخانه خانگی، اهدای کتاب و خواندن شعر را  از جمله  روش‌های علاقمند کردن کودکان به مطالعه و کتابخوانی عنوان می‌کند و  در پایان می‌گوید: بازی‌ها و مسابقات مربوط به کتاب نیز می‌تواند
بی‌علاقه ترین کودکان را هم بر سر شوق
 آورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.