قدس آنلاین- هرمزی: نایب رئیس اتاق ایران در واکنش به شارژ ۱۶ هزار میلیاردی واحدهای نیمه تمام صنعتی کوچک و متوسط تأکید کرد: به باور ما نباید همه واحدهای صنعتی که تعطیل شده اند یا توجیه اقتصادی ندارند، دوباره با ارایه تسهیلات راه اندازی شوند که در این صورت منابع هدر خواهد رفت.

 ۸۵ درصد قانون فضای کسب و کار اجرا نمی شود

غلامحسین شافعی تصریح کرد: باید واحدهای تولیدی اولویت بندی شوند تا از اتلاف منابع جلوگیری شود.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره تحقق رشد 5 درصدی درسال جاری تصریح کرد: دستکم این رشد برای بخش صنعت خوشبینانه است، ساختار اقتصاد ایران معیوب است و تا زمانی که میزان سودآوری واحدهای غیرتولیدی بیشتر از بخش های تولیدی و مولد باشد، هر چه شارژ مالی هم انجام شود خودبخود این منابع به سمت فعالیت های سفته بازی حرکت خواهد کرد، اما چنانچه بخش تولید سودآور شود تزریق نقدینگی جواب خواهد داد.
وی با اشاره به این نکته که دربیشتر کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه سهم بازارهای مالی در تجهیز منابع مورد نیاز بخش های تولیدی بالاست، ادامه داد: اما متأسفانه در ایران 85 درصد فعالیت‌های اقتصادی به منابع بانکی کشور متصل است و بازار سرمایه نقش پررنگی ندارد.
شافعی افزود: رقم واحدهای تعطیل شده و کم توان که با کمتر از50 درصد ظرفیت تولید خود فعال هستند مشخص نیست، اما قرار است یک بررسی آماری در این زمینه انجام گیرد.
وی بابیان اینکه گرچه هیأت‌های خارجی به ایران رفت و آمد دارند، اما متأسفانه بخش خصوصی توان لازم برای مشارکت با آن‌ها را ندارد، البته حضور بخش خصوصی در مذاکرات هیأت‌های خارجی بالاست، اما نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: دولت باید بخش خصوصی را توانمند و معضل تبعیض‌ها را رفع کند؛ برای مثال ضمانت نامه‌ها برای بخش دولتی و خصولتی‌ها براحتی صادر می‌شود، اما برای بخش خصوصی به این راحتی ها امکان پذیر نیست.
به گفته وی، باید بخش خصوصی میداندار اقتصاد شود و در مجموع بهبود ساختار اقتصاد، توانمندسازی بخش خصوصی و رفع تبعیض‌ها در دستورکار قرار گیرد.
شافعی با بیان اینکه تورم مقررات درایران به عنوان یک سد بزرگ توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود، ادامه داد: درعوض قانون گریزی نیز عادی شده است!
وی خاطرنشان کرد: قانون فضای کسب و کار که دراسفند 90 تصویب شده، متأسفانه تاکنون 15 درصد آن اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه سهم بخش خصوصی از اقتصاد 15 درصد است، ادامه داد: درسال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

۷۵۰۰ واحد تولیدی راکد شناسنامه‌دار شدند
تسنیم: سخنگوی دولت با اشاره به اینکه نرخ تورم امسال در آستانه تک‌رقمی‌شدن است، گفت: تا پایان امسال محضر مقام معظم رهبری گزارش فعال‌شدن واحدهای تولیدی راکد را ارایه می‌دهیم.
محمدباقر نوبخت  با ابراز اینکه ایران می‌تواند به رشد بالای 5 درصد تا سال 2016 دست پیدا کند، گفت: برای 7500 واحد تولیدی غیرفعال شناسنامه تهیه شده، تسهیلات و اعتبارات لازم گذاشته و به‌تفکیک هر استان برای افتتاح آن برنامه‌ریزی کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.