کشور آمریکا امروز با مشکلات عمیق اجتماعی نظیر خصوصی‌سازی، فاصله طبقاتی، فقر، بی‌خانمان‌ها، آموزش و پرورش، افزایش جرم و جنایت و افزایش هزینه زندگی روزمره دست به گریبان است.

 آمریکایی‌ها از چه آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برند؟ + تصاویر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  خبرگزاری تسنیم، بر خلاف تبلیغات و پروپاگاندای رسانه‌ای، داشتن بزرگترین اقتصاد در جهان هم نتوانسته آمریکا را از گزند مصائب و مشکلات دنیای مدرن در امان نگاه دارد و آرمان‌شهری که بر پایه لیبرالیسم بنا شده است چه بسا امروز با تحفه‌هایی خودساخته دست به گریبان است.

بر اساس گزارش پایگاه تحلیلی «بازل»(buzzle)، برخی مسائل جدی اجتماعی در آمریکا وجود دارد که اعتبار این کشور را که ادعای ارائه یک جامعه ایده‌آل برای جهان دارد تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

مشکلات و معضلات اجتماعی که امروز ینگه دنیا با آن مواجه است به شرح ذیل است.

الف) خصوصی‌سازی:

پدیده خصوصی‌سازی در آمریکا امروز فقط برای آنانی که استطاعت بالایی دارند کارایی دارد و تلاش‌های اجتماعی در راستای توزیع برابر قدرت و ثروت به همان اندازه با مخالفت دولت و احزاب حاکم اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه قرار گرفته است؛ با توجه به این نکته، افراد ثروتمند روز به روز غنی‌تر و فقرا هر روز فقیرتر می‌شوند.

ب) فقر:

بله، برای کشوری که لقب بزرگترین اقتصاد جهان را یدک می‌کشد، این خبر تکان‌دهنده ولی واقعی است؛ حدود 13 تا 17 درصد جمعیت آمریکا زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

این در حالی است که دولت آمریکا یک تعریف مطلق برای فقر ندارد و آن را همان فقر نسبی یعنی تفاوت بین درآمد فرد با درآمد کافی برای داشتن زندگی متوسط تعریف می‌کند.

 افزایش میزان افراد زیر خط فقر در آمریکا در حالی اتفاق می‌افتد که نرخ این معضل اجتماعی به مرز هشدار رسیده است.

ج) آموزش و پرورش:

دولت آمریکا آموزش و پرورش اجباری را فقط برای 12 سال اول فراهم می‌کند.سیستم آموزش و پرورش توسط دولت و بخش بسیار کمی از آن توسط دولت‌های محلی کنترل می‌شود که تعیین بودجه و سیستم اداره مدارس در هر ایالتی نسبت به دیگری متفاوت است.

در سیستم آموزش و پرورش نیز رد پای قدرت اقتصادی دیده می‌شود و خانواده‌های مرفه می‌توانند ادامه تحصیل داده و مدارج ترقی و پیشرفت علمی را بپیمایند.

در حال حاضر پدیده «ترک تحصیل» نیز با توجه به شرایط آموزشی و فقر و کمبود خدمات رو به افزایش گذاشته است.

د) افزایش جرم و جنایت:

با توجه به افزایش فرصت‌های نابرابر، نرخ جرم و جنایت نیز در آمریکا افزایش است.جمعیت زندانیان در این کشور هر روز در حال رشد است و اکثر زندانیان مجرمان مواد مخدر هستند که به دلیل استفاده یا فروش مواد مخدر زندانی شده‌اند. در این بین قانون ارتکاب سه جرم به بالا که برای مجرمان خطر حبس ابد در پی دارد به یکی از چالش‌برانگیزترین مشکلات این بخش تبدیل شده است؛ به طور مثال طی ماه گذشته فردی به دلیلی ارتکاب چند فقره دزدی کوچک اعم از دزدیدن شکلات از یک مغازه به حبس ابد محکوم شد.

ه) خدمات درمانی و سلامت:

در آمریکا خدمات درمانی برای همه فراهم نیست. این به معنای آن است که خدمات پزشکی همگانی و یا سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمومی در این کشور وجود ندارد.

فقط افرادی که سر کار می‌روند مانند کارمندان به بیمه دسترسی دارند و اما افراد بیکار و دارای مشاغل پاره‌وقت و خود اشتغالی باید خود هزینه بیمه را بپردازند که بسیار گران‌‌قیمت است.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که صورتحساب‌های پزشکی یکی از علل عمده اعلام ورشکستگی در آمریکا است.

ی) افزایش هزینه زندگی:

با تورم در حال رشد، هزینه زندگی در آمریکا نیز به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد؛ اما، حداقل دستمزد‌ها با روند افزایش هزینه‌ها تناسبی ندارد و بنابراین بسیاری از افراد نیازهای اساسی روزانه خود را به سختی فراهم می‌کنند.

آمریکا کمترین نرخ پس‌انداز را در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه‌یافته داراست.

علاوه بر این موارد، تبعیض جنسی، ایدز، سوء‌مصرف الکل، مشکلات هواپیمایی، تبعیض و ترویج خشونت علیه مسلمان، مشکلات رانندگی و ایمنی بزرگراه‌ها، کودکان کار و کودک‌آزاری از دیگر معضلات اجتماعی این کشور هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.