نخست‌وزیر هند گفت: قراردادهای امضا شده فصل تازه‌ای را در عرصه همکاری‌های استراتژیک ایران و هند رقم می‌زند.

 دیپلماسی دوراندیشانه‌ی رهبری ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  خبرگزاری تسنیم، ناریندرا مودی نخست‌وزیر هند امروز در جریان سفر خود به تهران در نشست‌خبری مشترک با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر از میزبانی ایران، گفت:‌ اینجانب به نمایندگی از یک میلیارد و دویست میلیون هندی به ملت دوست داشتنی ایران درود می‌فرستم.

وی افزود:‌ سفر به ایران برای اینجانب مایه افتخار است. دوستی ایران و هند دوستی تازه‌ای نیست، از قرن‌های پیش دو جامعه ایران و هند از طریق هنر و معماری، افکار و اندیشه‌ها، آداب و رسوم و فرهنگ با یکدیگر در پیوند و ارتباط بودند.

نخست‌وزیر هند تصریح کرد:‌ به عنوان دوست و همسایه ما در ترقی و پیشرفت و شادی و غم همدیگر شریک بودیم. هرگز فراموش نمی‌کنیم که به هنگام زلزله 2001 در هند ایران جز نخستین کشورهایی بوده که به یاری ما شتافته است. هندوستان افتخار دارد که همیشه در دوران سختی و دشواری در کنار ایران ایستاده است.

 مودی ضمن تشکر از رهبر انقلاب در دیپلماسی دور اندیشانه‌اش خطاب به روحانی، گفت:‌ عالیجناب روحانی ما آخرین بار در سال 2015 با یکدیگر ملاقات داشتیم. قدرت رهبری و بصیرت شما مرا به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: در دیدار امروز بر مسائل گوناگون فی‌مابین تمرکز کردیم. امروز درباره اوضاع کنونی منطقه و مسائل دو کشور در سطح بین‌المللی هم‌اندیشی و تبادل نظر کردیم و مسئله همکاری و مشارکت ما با یکدیگر در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

نخست‌وزیر هند افزود: قراردادهای امضا شده فصل تازه‌ای را در عرصه همکاری‌های استراتژیک دو کشور رقم می‌زند. رفاه ملت‌های ما در گرو همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور است.

مودی تاکید کرد:‌ همکاری‌های گسترده تجاری، ارتباطات جاده‌ای به ویژه راه‌آهن،  مشارکت در صنایع نفت و گاز و آموزش در عرصه‌های فرهنگی ما را به پیشرف نزدیک خواهد کرد. هند و ایران در امنیت، ثبات و پیشرفت منطقه نقش ویژه‌ای دارند، لذا توافق کرده‌ایم که در برخورد با افراطی‌گری و حمل و نقل و جرائم هم‌اندیشی کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ همکاری‌های دوجانبه ایران و هند در طول تاریخ استوار بوده و رئیس‌جمهور آقای روحانی و اینجانب در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد. معتقدیم که دوستی ملت‌ها عامل ثبات در منطقه ما خواهد بود.

نخست وزیر هند در بخش پایانی سخنانش از ئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای حضور در هند عوت کرد و گفت:‌ عالیجناب روحانی من برای نهایی شدن این توافقات و پیشبرد مذاکرات منتظر استقبال از شما در هند هستم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.