قدس آنلاین/ آرش ‏خلیل‏ خانه: عملیات آزادسازی «فلوجه» دومین شهر بزرگ و راهبردی استان الانبار عراق که از آن به عنوان کلید بازپس‌گیری موصل یاد می‌شود، روز گذشته با فرمان حیدر العبادی و با عبور نیروهای عراقی از دروازه‌های این شهر آغاز شد. بنابر گزارش‌ها نخستین یگان‌های ارتش و الحشدالشعبی و نیروهای پلیس فدرال بامداد دوشنبه با عبور از موانع و کمین‌های گروه تروریستی داعش، از چندین محور وارد شهر شده‌اند.

 عملیات آزاد سازی فلوجه آغاز شد

یک منبع نیروهای الحشدالشعبی به خبرنگار ایرنا گفت: در این عملیات علاوه بر یگان‌های توپخانه ارتش عراق و نیروهای پلیس، واحدهای زبده نیروهای مردمی اعم از کتائب حزب الله، کتائب سید الشهدا، النجباء، عصائب اهل الحق، جندالامام و نیروهای سازمان بدر و همچنین سرایا عاشورا و سرایا الخراسانی حضور دارند.همچنین گروه های شاخه نظامی عتبات عالیات نیز در این عملیات مشارکت کرده‌اند.
فلوجه که یکی از دو شهر اصلی و راهبردی تحت اشغال گروه تروریستی داعش محسوب می شود، آذر سال 92، حدود شش ماه قبل از سقوط موصل و یورش برق آسای داعش به عراق و به دنبال ماه‌ها برپایی چادرهای تحصن به اشغال گروه تروریستی داعش در آمده بود. از دیروز درگیری‌های سنگینی در مناطقی از شهر فلوجه میان نیروهای عراقی و گروه تکفیری تروریستی داعش در جریان است و منابع خبری می‌گویند کار پاکسازی این شهر به دلیل آلودگی گسترده به مواد منفجره و تله‌های انفجاری بسیاری سخت است.
ارتش عراق که از هفته‌ها قبل با انتشار اعلامیه‌هایی از طریق هواپیما به اهالی فلوجه وعده آزادسازی شهرشان را داده بود، امروز از طریق رادیوهای عراق و محلی از ساکنان این شهر که داعش از آنان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد، خواسته است با فاصله گرفتن از مقرها و محل‌های تجمع داعش، از تیررس نیروهای عمل کننده خارج شوند.

 شکست تروریست‌ها در 10 محور
از سوی دیگر نیروهای ارتش عراق اعلام کرده‌اند که از صبح دیروز توانسته‌اند منطقه «السجر» و «الصبیحات» و 10 منطقه دیگر در جنوب «الکرمه» را پس از درگیری با داعش، آزاد کنند که در جریان این درگیری‌ها 40 داعشی از پای در آمدند.
«حیدر العبادی» که شخصا در ستاد عملیات آزادسازی فلوجه حضور یافته بود با بیان اینکه لحظه پیروزی سرنوشت ساز نزدیک است و داعش چاره‌ای جز فرار ندارد گفت: پیروزی در نبرد فلوجه هدیه‌ای از سوی رزمندگان قهرمان به مردم فلوجه، الانبار و همه آوارگان و مردم عراق در کلیه استان‌ها به شمار می‌رود.

 فرمان عقب‌نشینی داعش به نیروهایش
خبرگزاری «این» عراق هم دیروز گزارش داد گروه تروریستی داعش که زیر فشار عملیات آزادسازی ارتش عراق در فلوجه قرار گرفته، از نیروهایش خواست از برخی مناطق عقب‌نشینی کنند. مدیریت گروه رسانه‌ای «الاعلام الحربی» عراق اعلام کرد نیروهای امنیتی عراق از طریق بی‌سیم متوجه شدند که فرماندهان داعش از نیروهایشان خواسته‌اند که از خطوط مقدم الکرمه به خطوط پشتی عقب‌نشینی کنند.
شهر فلوجه در استان الأنبار و در ۶۹ کیلومتری «بغداد» واقع شده و جمعیت آن به حدود ۴۰۰ هزار نفر می‌رسد. با وجود اینکه انتظار می‌رفت مقصد بعدی ارتش عراق پس از آزادسازی «جزیره سامراء» طی حدود دو ماه پیش، شهر موصل باشد، مقامات امنیتی عراق به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک شهر فلوجه عملیات آزادسازی این شهر را بر شهر موصل مقدم داشتند.
آغاز عملیات آزادسازی شهر فلوجه درست چند روز پس از آزادسازی کامل شهر «الرطبه» در استان الأنبار صورت می‌گیرد. با آزادسازی شهر«الرطبه» گذرگاه‌های مرزی و مسیر ارتباطی عراق به سوریه و اردن نیز آزاد شده و زمینه برای آغاز عملیات آزادسازی شهر فلوجه فراهم شد.

 دست داعش از بغداد بریده شد
نکته قابل توجه در عملیات آزادسازی شهر فلوجه که بامداد امروز با دستور آغاز آن توسط حیدر العبادی صادر شد، حضور قدرتمندانه نیروهای «حشد الشعبی» در این عملیات است. «حیدر العبادی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق که به خوبی دریافته که عامل اصلی طولانی شدن عملیات آزادسازی شهر الرمادی در الأنبار عدم حضور نیروهای «حشد الشعبی» بوده است، تصمیم گرفت تا در عملیات آزادسازی فلوجه از ظرفیت بالای این نیروها بهره ببرد. آزادسازی و پاکسازی کامل شهر فلوجه می‌تواند عملیات نظامی برای آزادسازی دیگر شهرهای عراق را تسهیل کند. در همین ارتباط «معتز یحیی» از کارشناسان مسایل نظامی عراق می‌گوید: «اهمیت آزادسازی فلوجه در نزدیکی آن به بغداد است، چراکه تنها حدود ۷۰ کیلومتر از بغداد فاصله دارد و تروریست‌ها غالباً از طریق شهر فلوجه عملیات‌های تروریستی خود در بغداد را اجرا می‌کنند و به همین دلیل تسلط بر فلوجه از یک سو موجب افزایش ثبات در بغداد و از سوی دیگر تثبیت امنیت در الانبار می‌شود». وی به خبرگزاری مهر گفت: « ، تسلط بر شهر فلوجه موجب دور شدن تهدیدات و خطرات تروریستی از برخی مناطق واقع در استان صلاح الدین می‌شود و این بدان معناست که آزادسازی فلوجه به یکباره دستاوردهای نظامی مختلفی به دنبال خواهد داشت».

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    درود بر رزمندگان عراقی مرگ بر آمریک وهم دستانش مرگ بر آل سعود