قدس آنلاین -تربت جام- علی نوروزی : امیر محمد زیرکی از کودکی به موسیقی اصیل مقامی تربت جام علاقه زیادی داشت و با تشویق‌های خانواده و دوستان و پشتکار بی وقفه خود، توانست نوازندگی دوتار را به طور حرفه ای زیر نظر استادش بیاموزد.

نوجوان روشندل؛ پدیده موسیقی مقامی و محلی تربت جام

امیر محمد در حال حاضر دانش آموز پایه پنجم ابتدایی مجتمع استثنایی بهاران تربت جام است. امیر محمد آن گونه که تقدیر خالق یکتا بود، با کم بینایی شدید، سال1383پا به عرصه گیتی نهاد. گرچه از دیدن زیبایی‌های دنیا محروم بود، اما از همان بدو تولد، هوش سرشار و استعداد خدادادی او همگان را شگفت زده کرد و در حال حاضر در مدرسه استثنایی با موفقیت‌های بسیار خوبی دوران آموزشی و تحصیل خود را طی می‌کند.
امیر محمد برای برخورداری از نعمت بینایی، تاکنون بارها مورد عمل جراحی چشم قرار گرفته که البته موفقیت‌های نسبی برای وی حاصل شده است.

 آهنگ زندگی مردم منطقه
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت جام در گفت‌وگو با قدس با اشاره به جایگاه هنرهای اصیل بومی و محلی منطقه گفت: یکی از این صاحبان استعداد طلایی موسیقی محلی، نوجوان 12 ساله و روشندل تربت جامی است که درکنار توانایی خیره کننده در یادگیری و نواختن دوتار و خوانندگی محلی ، ویژگی‌های خاص دیگری هم دارد. او حافظ یک جزء قرآن کریم نیز هست و همچنان در این راه در حال ادامه و حفظ جزء‌های بیشتر است، وی در جشنواره دوازدهم موسیقی مقامی تربت جام به عنوان پدیده این جشنواره، مورد قدردانی قرار گرفت.
نعمت‌الله فیاض ادامه داد: امیر محمد در هشت سالگی از نعمت پدر محروم شد و این اتفاق تلخ، دنیا را برای او تیره و تار کرد و از آن زمان تنها مهر مادر و حمایت خویشاوندان، او را به زندگی دلگرم کرده است.
فیاض خاطر نشان کرد: مردم شریف و هنردوست تربت جام به نیکی می‌دانند که همین هنرمندان کوچک و بزرگ هستند که بخش مهمی از فرهنگ و هنر و سنت‌های اصیل محلی را حفظ و پاسداری می‌کنند و اگر از جامعه ای هنر و هنرمند بخصوص هنرهای سنتی و اصیل را بگیریم، در واقع روح و شادابی و زیبایی را از آن جامعه گرفته ایم و هنر و هنرمند درهمه جا بویژه در این شهرستان به حمایت و توجه نیاز دارد، کمک به حفظ و تقویت فرهنگ و هنر اصیل، جامعه را از گزند تهاجم فرهنگ منحط وارداتی مصون و محفوظ نگه می‌دارد.
 کم بینایی امیر محمد مانع یاد گرفتنش نشد
تاج محمد قاسم زاده از استادان نوازندگی و ساخت دوتار خطه جام که جایگاه استادی را برای امیر محمد داشته در این باره به خبرنگار قدس می‌گوید: امیر محمد حتی با شنیدن هر آهنگی از رادیو یا تلویزیون براحتی و زیبایی خاصی نواختن آن آهنگ را تقلید می‌کند و هوش بسیار بالایی در یادگیری موسیقی مقامی داشته و کم بینایی وی هیچ مانعی برای یادگیری او ایجاد نکرده است.
قاسم زاده با اشاره به سختی‌های آموزش دوتار گفت: برای یک فرد سالم، آموزش دوتار کار مشکلی است و آموزش به یک نوجوان کم بینا، دشوارتر است و فقط عشق و علاقه این نوجوان به یادگیری می‌توانست بزرگ‌ترین انگیزه برای تحمل این سختی‌ها باشد. وی ادامه داد: ابراهیم کامکار، دایی امیر محمد هنرآموز دوتار بود، حدود سه سال پیش روزی امیر محمد را با خود به کلاس آورد، از همان جلسه به دوتار علاقه‌مند شد و از من خواست، به او نواختن دوتار را آموزش دهم، کار مشکلی بود ولی وقتی عشق و علاقه این نوجوان را دیدم، تصمیم گرفتم به او به طور ویژه آموزش دهم، در مدت آموزش، دخترم هم کمک زیادی کرد و وقت‌های بیکاری اش را به آموزش امیر محمد اختصاص داد.

 اجرای 60 مقام و آهنگ اصیل
تاج محمد قاسم زاده گفت: چون امیر محمد از نعمت بینایی محروم بود، باید از روش‌هایی مانند گوش دادن به آهنگ ها و لمس پرده‌های دوتار استفاده می‌شد. موسیقی‌های مقامی و اصیل را که به صورت فایل‌های صوتی بود، برایش به کرات پخش می‌کردیم و یا به صورت زنده برایش اجرا می‌کردیم و او با اشتیاق زیاد گوش می‌داد و زیر لب زمزمه می‌کرد، در مرحله بعد دست‌های کوچکش را روی پرده‌های دوتار می‌گذاشتیم و کم کم شروع به نواختن می‌کرد، این روند حدود 6 ماه به طول انجامید تا در حد قابل قبولی توانست بنوازد و اکنون حدود 60 آهنگ و مقام مانند سرحدی، شاه زمان، چوب بازی، الله مدد، نوایی، اشترخجو و... را با مهارت اجرا می‌کند. این استاد دوتار، به اجراهای زیبای امیر محمد در مراسم و جشنواره‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: نخستین اجرای امیر محمد، حدود دو سال پیش بود، وقتی او می‌نواخت، همه حاضران به وجد می‌آمدند و در پایان به احترامش می‌ایستادند تا از روی صحنه به پایین بیاید. در جشنواره‌های زیادی در این دوسال شرکت کرد و همیشه توانست مقامی را از آن خود کند. وی به برگزاری جشنواره موسیقی دانش آموزی اخیر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این جشنواره امیر محمد با اجرای زیبایش توانست مقام نخست این جشنواره را در میان رقیبانش، از آن خود کند.

 انتخاب استاد و حفظ اصالت موسیقی
قاسم زاده به خانواده‌هایی که علاقه‌مندند فرزندانشان در کنار تحصیل، به فراگیری موسیقی محلی و مقامی بپردازند، توصیه کرد: اگر قرار است فرزندمان دوتار اصیل منطقه را یاد بگیرد، باید ابتدا در انتخاب استاد دقت شود، استادی که خود اصیل بنوازد و آنچه پیشینیان به امانت به این نسل آموخته اند، باید با حفظ امانت به آیندگان منتقل شود، وگرنه این هنر اصیل ما به بی‌راهه خواهد رفت و از فرهنگ‌های بیگانه تأثیر خواهد گرفت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.