قدس آنلاین: باران و سیلاب چند روز گذشته در مناطق مختلف خراسان رضوی علاوه بر مرگ یک نیشابوری و وارد آوردن خسارت به محورهای روستایی بخش زیادی از باغ‌ها و مزارع روستاییان را در فصل بهار تخریب کرد.

خسارت میلیاردی سیلاب به باغ‌ها، مزارع و مرگ یک نفر درخراسان رضوی

گزارش خبرنگار ما از نیشابور حاکی است، در پی بارندگی‌های شدید چند روز گذشته، جاری شدن سیل به روستاهای فدیشه، احمدآباد، دست فشاد، حصارسرخ، پاباز، حسین آباد جنگل بخش میان جلگه نیشابور خسارت زد.
رامین نیک روش فرمانده حوزه حضرت ابوالفضل(ع) در این خصوص اظهار کرد: در ساعت اولیه سیل با گزارش فرمانده پایگاه‌های مقاومت بسیج، دادستان وستاد بحران اطلاع یافته و با حضور بسیجیان، هلال احمر و تیپ زرهی 21 امام رضا(ع) سیل به کال شور منحرف و از خسارت بیشتر جلوگیری شد.
وی گفت: روستاهای فدیشه، احمدآباد، دست فشاد، پاباز و حسین آباد جنگ به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع بلندتر آسیب کمتری دیده‌اند، ولی روستای حصار سرخ بیشترین خسارت را متحمل شده است.
نیک روش با بیان اینکه از ساعت اولیه بلافاصله مسؤولان در جریان این حادثه قرار گرفتند، عنوان کرد: اسکان موقت، دعوت به حفظ خونسردی، انحراف آب به کال شور و تخلیه آب منازل با پمپ از اقدام‌های اولیه بسیج در این منطقه بوده است.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج نیشابور که به همراه دادستان به بازدید از این مناطق رفته بود، ضمن تشکر از حضور فرمانده تیپ زرهی 21 امام رضا(ع) گفت: اگر اقدام و تصمیم بهنگام ایشان نمی‌بود، دیشب روستای حصار سرخ به زیرآب می‌رفت.
عرب پور مسؤول ستاد بحران شهرستان نیشابور نیز در بازدید از مناطق سیل زده گفت: بیش از 80 درصد از روستاهای این بخش بیمه هستند و با کارشناسان بیمه، بنیاد مسکن، امور کشاورزی و دام هماهنگ شده تا برآورد خسارت کنند.
گفتنی است در پی خرابی دو طویله 10 رأس گوسفند تلف و بر اثر این سیل خانه‌های روستایی دچار آبگرفتگی شد.

 سیل جان یک نفر را گرفت
همچنین در پی بارش شدید باران دربخش سرولایت نیشابور سیل جان یک نفر را گرفت.
فرمانده حوزه مقاومت بسیج خیبر سرولایت نیشابور اظهار کرد: در پی بارش شدید باران در بخش سرولایت و اعلام خبر مفقود شدن یک نفر در سیل اخیر، دسته‌های واکنش سریع گردان بیت المقدس حوزه خیبر از روستاهای سلطان میدان، عبدالله گیو، ساقی بیک وکلاته میدان وارد عمل شدند و پس از کاوش یک ساعته توانستند، جسد فرد غرق شده را در مزارع کشاورزی پیدا کنند.
سعید جعفری گفت: هویت فرد غرق شده شناسایی شد. وی از کارمندان بیمارستان هاشمی نژاد مشهد و از اهالی روستای ساقی بیگ سرولایت است.
فرمانده حوزه مقاومت بسیج خیبر سرولایت نیشابور تصریح کرد: جسد فرد متوفی جهت سایر اقدام‌ها به مراجع ذی‌ربط تحویل شد.

 خسارت سنگین سیل و تگرگ در جوین
بارش شدید باران و تگرگ در شهرستان جوین سبب جاری شدن سیل و مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی این شهرستان شد. سرهنگ مهدی غلام زاده فرمانده انتظامی شهرستان جوین با اعلام این خبر گفت: غروب روز یکشنبه گذشته در پی ورود سامانه بارشی و بارش شدید باران و بروز سیلاب در رودخانه‌ها با تخریب پل‌های ارتباطی تعدادی از محورهای مواصلاتی این شهرستان برای چندین ساعت مسدود شد. وی افزود: خوشبختانه این حادثه که با حضور بموقع پلیس و دیگر نیروهای امدادی از همان ابتدای وقوع حادثه همراه بود، تلفات جانی بر جای نگذاشته و از تردد خودروها به جهت پیشگیری از حوادث ناگوار توسط پلیس جلوگیری شد.
مدیرجهادکشاورزی شهرستان جوین میزان خسارت ناشی از سیل و تگرگ را بیش از 30 میلیارد ریال اعلام کرد.
هاشم آبادی اظهار داشت:600 هکتار از محصولات زراعی،50 هزار مترمربع از جاده‌های بین مزارع و هزار متر از منابع آبیدر این شهرستان خسارت دیده است.
وی اضافه کرد: تعداد 200 رأس دام سبک نیز به ارزش 6 میلیارد ریال طعمه سیل شد.

 خسارت سیل به بخش کوهسرخ
جاری شدن سیل بعد از 15 سال در رودخانه نابای ریوش باعث به وجود آمدن خسارت زیادی به مزارع و باغ‌های این شهر شد.
بخشدار کوهسرخ کاشمر با اعلام این خبر گفت: از ابتدای اردیبهشت‌ماه با جاری شدن چهار مرحله سیل، اهالی 50 درصد روستاهای این بخش سیل را تجربه کرده‌اند.
رضا رمضانی طرقی اظهار داشت: در یک‌ ماه اخیر، بارش‌ها در منطقه کوهسرخ منجر به راه افتادن سیل در روستاهای اکبرآباد، چلپو، تولا، علی‌آباد، بختیار، کوشه، کوشه‌نما، نامق، ایور، طرق، قراچه، پایین دره، کریز، موشک و شهر ریوش شده است.
وی با بیان اینکه جاری شدن سیل در بخش کوهسرخ منجر به بروز خسارت به اراضی و باغات کشاورزی و محصولاتی نظیر گندم، جو و زعفران، منازل مسکونی و قنوات شده است، خاطرنشان کرد: با حضور کارشناسان، خسارت‌های وارده در حال برآورد است.
بخشدار کوهسرخ با اشاره به اینکه بارندگی ظهر یکشنبه منجر به خسارت در اراضی کشاورزی و نیز بخشی از جاده کمربندی روستای ایور شده است، یادآور شد: قنات روستای ایور به دلیل سیل مسدود شده است.

 خسارت 10 میلیارد ریالی سیل در قوچان
بارش شدید باران و وقوع سیل به 50 روستا، 250 کیلومتر جاده و 100 دهنه پل و ابنیه فنی در شهرستان قوچان خسارت زد.
اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی روز دوشنبه در گزارشی برآورد ریالی این خسارات را افزون بر 10 میلیارد ریال اعلام کرد.
بارش شدید باران شامگاه شنبه یکم خرداد در قوچان آغاز شد و تا یکشنبه ادامه داشت.
طبق اعلام مسؤولان اداره راه و شهرسازی قوچان خسارات اصلی سیل در سه جاده اصلی قوچان - تبارک - الهیان - یدک، قوچان - جرتوده - قره شاوردی و قوچان - فیروزآباد - اورته چشمه بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.