وزیر بهداشت، نسبت به نگرانی جنبش عدم تعهد از شیوع مقاومت داروهای آنتی باکتریال و خطرهای بالقوه آن برای دستاوردهای جهانی سلامت عمومی هشدار داد.

نگرانی از شیوع مقاومت داروهای آنتی باکتریال

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، دکتر سید حسن هاشمی در شصت و نهمین مجمع جهانی بهداشت به عنوان رئیس گروه کشورهای جنبش عدم متعهد، اظهار داشت: جنبش عدم تعهد مطمئن است که تحت مباشرت توانای شما، شصت و نهمین مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت منجر به اختتام موفقیت آمیز می شود.

هاشمی با بیان اینکه جنبش عدم تعهد، تعهد خود را به اصول و قوانین سازمان جهانی بهداشت ابراز می نماید، افزود: جنبش عدم تعهد بر این امر تاکید دارد که بهره گیری از بالاترین استانداردهای سلامت، از اساسی ترین حقوق هر انسانی فارغ از نژاد، دین، باورهای سیاسی شرایط اجتماعی یا اقتصادی است و بر این عقیده پایبند است که سلامت همه افراد پایه و اساس دستیابی به صلح و امنیت بوده و به همکاری کامل افراد و دولت ها وابسته است.

وزیر بهداشت گفت: جنبش عدم تعهد بر نقش مرکزی سازمان بهداشت جهانی در مدیریت مسائل بهداشت جهانی و به عنوان سازمان پیشتاز بهداشت در نظام سازمان ملل تاکید دارد.

هاشمی خطاب به رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: جنبش عدم تعهد تصدیق می کند که پاسخ جهانی به شیوع ویروس های ابولا و همچنین زیکا به رهبری سازمان بهداشت جهانی، دولت ها و سایر بازیگران مرتبط به همراه هم مثالی است از اینکه چگونه اقدام هماهنگ و پایدار می تواند بر چالش های جهانی سلامت غلبه کند، و معتقد است که اگر نظام های سلامت قویتر و آماده تر بودند از بسیاری از شرایط اضطراری سلامت عمومی می توانست جلوگیری شود و یا بهتر کنترل شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جنبش عدم تعهد بر نیاز به اقدام هماهنگ و پاسخ منسجم در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی به منظور رسیدگی کافی به چالش های بر سر راه توسعه پایدار، که توسط بیماری های غیرواگیر برای ملل ایجاد شده، تاکید دارد و در عین تصدیق اهمیت پیشگیری، بر نیاز به فراهم آوردن داروهای ارزان و قابل دسترسی برای درمان بیماری های غیرواگیر، به خصوص در کشورهای در حال توسعه که بروز بیماری های غیرواگیر بسیار بالاست، تصریح می کند.

هاشمی همچنین به نگرانی جنبش عدم تعهد از شیوع مقاومت داروهای آنتی باکتریال و خطرهای بالقوه عظیم آن برای دستاوردهای جهانی سلامت عمومی و نیاز فوری به اقدام جهانی برای مواجهه با این خطر تاکید کرد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: جنبش عدم تعهد درخواست خود را از کشورها برای انجام اقدامات جهت جلوگیری از سوء استفاده از حقوق مالکیت معنوی تکرار می کند، بالاخص در جایی که افراد به دنبال تحمیل غیرمنطقی اقداماتی هستند که بر زنجیره تامین محصولات پزشکی و انتقال فناوری مربوط به محصولات سلامت تاثیر می گذارد.

وی اضافه کرد: جنبش عدم تعهد نگرانی خود را در مورد اثرات منفی اقدامات قهری یکجانبه در زمینه روابط، تجارت، سرمایه گذاری و همکاری بین الملل و اثرات مضر جدی آن بر سلامت عمومی ابراز می نماید.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر نقش سازمان بهداشت جهانی در حصول اطمینان از دسترسی به داروهای ارزان، باکیفیت، ایمن و موثر، اظهار داشت: جنبش عدم تعهد اهمیت اساسی انتقال فناوری ارزان، انبوه سازی و تحقیق و توسعه در زمینه پیشگیری، درمان، واکسن ها و امکانت عیب شناسی را تصریح می نماید.

هاشمی یکی دیگر از نگرانی های جنبش عدم تعهد  را شرایط سلامت رو به وخامت در سرزمین های اشغالی فلسطین، به خصوص قدس اشغالی، و همچنین سرزمینهای جولان اشغالی متعلق به سوریه، که نتیجه اقدامات مخل سلامت اسرائیل است، عنوان کرد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جنبش عدم تعهد با توجه به پیش نویس چارچوب تعامل با بازیگران غیر دولتی (FENSA)، تاکید می کند که چارچوب باید به گونه ای توسعه یافته و استقرار یابد که تعامل سازمان جهانی بهداشت با بازیگران غیردولتی به سمت حصول سلامت عمومی بهبود بخشد و در عین حال، استقلال، تمامیت، اعتبار و احترام سازمان جهانی بهداشت را حفظ کند.

هاشمی در پایان یادآور شد: جنبش عدم تعهد با ارجاع به چالش های سلامت مرتبط با مهاجران و پناهندگان از جمله نیاز پناهندگان به اطمینان از دسترسی به مراقبت های بهداشتی، تصدیق می کند که افزایش اخیر جابجایی جمعیت در مرزهای بین المللی در سرتاسر جهان نیازمند توجه ویژه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.