رئیس اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در مراسم گرامیداشت خانواده شهدای مدافع حرم افغانستانی گفت که علاوه بر خانواده‌های دارای مدارک اقامتی، خانواده شهدای فاقد مدارک شناسایی نیز تابعیت ایرانی می‌گیرند.

شرایط تحصیل و تابعیت خانواده شهدای مدافع حرم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، مراسم گرامیداشت و تجلیل از خانواده‌های شهدای مدافع حرم افغانستانی لشکر فاطمیون با حضور حجت الاسلام «شهیدی» رئیس بنیاد شهید و نماینده ولی فقیه ، «محمد عجمی» رئیس کل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی، «رشیدیان» استاندار خراسان رضوی، و جمعی از مسئولین و خانواده‌های شهدای لشکر فاطمیون در حرم امام رضا (ع) برگزار شد.

عجمی در ابتدای این مراسم گفت: اگر امروز نهال اسلام تنومند شده و مسلمین در اقصی نقاط عالم با عزت و افتخار حضور دارند، مدیون خون شهدا است.

وی در خصوص اعطای تابعیت ایرانی به خانواده شهدای افغانستانی مدافع حرم اظهار داشت: اداره اتباع و مهاجرین خارجی برای انجام هرچه سریعتر مراحل اداری اعطای تابعیت به خانواده‌های شهدای مدافع حرم به بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام آمادگی کرده که پس از معرفی کتبی خانواده شهدای افغانستانی مدافع حرم به این اداره، مراحل اداری آن بلافاصله آغاز خواهد شد.

رئیس اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی افزود: مراحل اداری اعطای تابعیت به اعضای خانواده‌های شهدایی که دارای یکی از مدارک شناسایی پاسپورت با اقامت یکساله، پاسپورت با اقامت 6 ماهه یا کمتر، کارت آمایش و یا دفترچه پناهندگی باشند، روان‌تر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: خانواده‌های شهدای افغانستانی مدافع حرم که فاقد مدارک شناسایی هستند، نیز می‌توانند با معرفی بنیاد شهید به اداره اتباع مراجعه کنند و مدارک اقامتی دریافت کنند و سپس با این مدارک جدید وارد مراحل اداری اعطای تابعیت ایرانی شوند.

عجمی خاطرنشان کرد: فهرست مدارک مورد نیاز برای هر دو گروه دارای مدارک و فاقد مدارک به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارسال شده که خانواده‌ها از این طریق می‌توانند مراحل اداری کارهایشان را پیگیری کنند.

مشاور استاندار خراسان رضوی اعلام کرد: تحصیل تابعیت ایرانی برای خانواده‌های شهدای افغانستانی اختیاری است و اجباری وجود ندارد بنابراین اگر خانواده‌ای تمایل دارد در تابعیت افغانستانی خود باقی بماند، مدارک اقامتی‌شان بصورت ویژه تمدید خواهد شد.

وی تشریح کرد: هرگاه یک تبعه غیر ایرانی بخواهد تابعیت ایرانی را اخذ کند، باید از نمایندگی‌های کشور خود (کنسولگری افغانستان) گواهی تأیید تابعیت دریافت و ارائه دهد که پس از تایید توسط وزارت کشور باید دوباره به سفارت کشور سابق خود مراجعه و گواهی ترک تابعیت دریافت کند و در مراحل اداری اخذ تابعیت ایرانی قرار گیرد زیرا یک فرد ایرانی نمی‌تواند دارای دو تابعیت باشد.

عجمی اظهار داشت: مهاجرینی که قبلا دارای مدارک اقامتی بودند اما مهلت آن پایان یافته و باطل شده است نیز می‌توانند با مراجعه به اداره اتباع و مهاجرین خارجی مدارک جدید کسب کنند. همینطور خانواده‌هایی که در آنها تغییری ایجاد شده مانند (ازدواج – فوت – تولد – طلاق) نیز باید اطلاعات پرونده خود را بروز کنند.کسانی که کارت آمایش خود را تمدید یا بروز می‌کنند، شامل تسهیلاتی از جمله معافیت پرداخت هزینه‌های خدمات شهری، کارت کارگری و ثبت‌نام مدارس می‌شوند.

وی در پایان گفت: اگر قراردادی که در حال طی مراحل اداری است، میان اداره امور اتباع، بنیاد شهید و بیمه سلامت امضاء شود، خانواده شهدای مدافع حرم افغانستانی از پرداخت هزینه‌های درمانی نیز معاف و به آنها بیمه سلامت تعلق خواهد گرفت.

مجلس شورای اسلامی ماه گذشته دولت را مجاز کرد تا در امر اعطای تابعیت به خانواده شهدای غیر ایرانی دفاع مقدس و مأموریتهایی که پس از این دوران انجام شده است مبادرت ورزد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.