۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
کد خبر: 384092

وزیر بهداشت در مجمع جهانی بهداشت در ژنو با محکومیت مواضع رژیم اشغالگر قدس به دلیل عدم دسترسی فلسطینیان و ساکنین بلندی‌های جولان به دارو و خدمات سلامت؛ نسبت به گرانی دارو در جهان به دلیل مدیریت مالکیت دارو و تجهیزات توسط برخی کشورها انتقاد کرد.

انتقاد تُند هاشمی به اسرائیل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید حسن هاشمی در حاشیه برگزاری شصت و نهمین مجمع جهانی بهداشت با اشاره به بیانیه‌هایی که در هر دوره از برگزاری اجلاس قرائت می‌شود، گفت: این بیانیه 39 بند دارد که برخی از آنها اهمیت زیادی دارد و آنها را در مجمع جهانی بهداشت مطرح کردم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیشبرد اهداف توسعه پایدار را مورد تاکید قرار داد و گفت: توسعه پایدار سندی است که سال گذشته روسای کشورهای جهان آن را به امضا رساندند.

هاشمی همچنین موضوع پیشگیری از ایجاد موانعی که می تواند مانع از دسترسی آسان و سریع مردم جهان به دارو و تجهیزات شود و نیز مباحث مربوط به مدیریت مالکیت معنوی دارو و تجهیزات را از جمله مباحث مطرح شده در مجمع جهانی بهداشت است که مورد تاکید وی قرار گرفته است.

وزیر بهداشت افزود: برخی از کشورها مدیریت مالکیت معنوی دارو و تجهیزات را مربوط به خودشان می‌دانند و اجازه کپی برداری را نمی‌دهند، بنابر این دارو و تجهیزات در سراسر جهان بسیار گران است و این مانع توسعه پایدار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران چهارمین سالی است که در سازمان جهانی بهداشت، مسئولیت کشورهای جنبش عدم تعهد را که حدود 120 کشور هستند بر عهده دارد، تصریح کرد: وقتی از توسعه پایدار صحبت می‌کنیم همه امور آن به نوعی به سلامت پایدار مربوط می‌شود.

هاشمی به جلوگیری از نفوذ تشکل‌های چند ملیتی اشاره کرد و گفت: این موارد در اداره و مدیریت سازمان مهمی مانند WHO موثر است. البته در حال حاضر مشکلی وجود ندارد ولی پیشنهاداتی ارایه شده که به نوعی اختیارات امروز سازمان بهداشت جهانی را سلب می‌کند.

به گزارش وزارت بهداشت، هاشمی به انتقال تکنولوژی و فناوری برای مسائل زیست محیطی اشاره کرد و افزود: در مجمع جهانی بهداشت در خصوص مهاجرین منطقه ما مخصوصاً عراق و سوریه که تعداد زیادی در سراسر جهان پخش هستند و نیز دسترسی آنان به خدمات سلامت نیز مباحثی مطرح شد.

وزیر بهداشت با محکومیت رژیم اشغالگر قدس و عدم دسترسی فلسطینیان و ساکنین بلندی‌های جولان به دارو و خدمات سلامت و نیز "مواضع گروه NAM" را از دیگر مباحثی عنوان کرد که در سخنرانی خود در مجمع جهانی بهداشت به آن پرداخته است.

هاشمی در پایان از سازمان بهداشت جهانی به دلیل اقدامات ارزنده‌ای که در کنترل بیماری زیکا و ویروس ابولا داشت قدردانی کرد و گفت: پیشنهاداتی نیز برای دسترسی سریع مردم جهان به خدمات اورژانس ارائه داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.