رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از اجرایی شدن کد رهگیری محصولات دخانی ظرف ۳ ماه آینده خبر داد و گفت : طی ۲ سال گذشته بیش از ۷۰ درصد واردات تبدیل به تولید داخلی شده است.

    به زودی کد رهگیری محصولات دخانی اجرایی می شود / سال ۹۵ پایان واردات رسمی سیگار

رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از اجرایی شدن کد رهگیری محصولات دخانی ظرف 3 ماه آینده خبر داد و گفت : طی 2 سال گذشته بیش از 70 درصد واردات تبدیل به تولید داخلی شده است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازز شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران ، علی اصغر رمزی در نشست هماهنگی طرح رهگیری محصولات دخانی افزود : در فروردین ماه سال جاری یک واحد تولید سیگار از مهمترین برند وارد کننده که 54 درصد واردات را به خود اختصاص می دهد در کشور افتتاح شد و در حال پیگیری هستیم که در طول سال 95 در اجرای قانون محصولات 100 درصد در داخل تولید شود و واردات رسمی این محصول پایان یابد.
رمزی اضافه کرد : سیستم توزیع سیگار به 3 بخش خاص کشوری ، استانی و خرده فروشی تفکیک و از یکسال پیش 800 مجوز استانی و 180 مجوز کشوری صادر شده و و طی ماههای گذشته پروانه خرده فروشی ساماندهی و ابلاغ شد و برای اتحادیه ، سوپر مارکت و سقط فروشی ها پروانه خرده فروشی صادر می شود.
وی ادامه داد: اجرای کد رهگیری در کالای دخانی به این معناست که یک پاکت سیگار در تمام مراحل تولید و توزیع قابل رصد خواهد بود و دستگاههای نظارتی به صورت برخط می توانند سطح بازار را رصد کنند.
به گفته وی در سال گذشته آمار رسمی واردات سیگار 16.4 میلیارد نخ و تولید داخل 30 میلیارد نخ بوده است.
 رمزی اضافه کرد کرد : روش و مکانیسم و استانداردهای طرح اواخر اردیبهشت ماه به 31 واحد تولید و وارد کننده ابلاغ شد و طی هفته های آتی اطلاعات تکمیل می شود.
در ادامه این نشست معاون برنامه ریزی  ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت : قاچاق کالای دخانی از 12 میلیارد نخ در سال 93 به 9 میلیارد نخ کاهش پیدا کرد.
 علیرضا گلستانی زاده افزود : آنچه بر اساس قانون تکلیف شده اینکه برای کلیه کالاها از تولید و واردات کد رهگیری تهیه شود تا بتوان سلامت و اصالت کالا را تایید کرد و این ماموریت بر اساس ماده 13 قانون بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاهها و در راس آن وزارت صنعت ، معدن و تجارت گذاشته شده  است.
 وی اضافه کرد : در زمینه تهیه زیر ساختها و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری کار دقیقی انجام شده که معایب طرح شبنم و ایران کد را نداشته باشد .
گلستانی زاده اعلام کرد : انتظار داریم در حوزه کالای دخانی پایان برنامه پنجم پایان واردات رسمی سیگار باشد .
وی تصریح کرد : برای اینکه این اتفاق به درستی انجام شود همکاری شرکتهای تولید و واردات الزامی است و شرکتهای تولید سیگار که با این طرح و برنامه هماهنگ نباشند جایگزین می شوند.
این مقام مسوول اضافه کرد : در این طرح اقدامات قرار است به صورت نوبه ای بازرسی شود و گزارشات آن در حوزه پیگیری موثر خواهد بود.
به گفته وی در حوزه قاچاق محصولا دخانی تنها مشکلات اقتصادی مطرح نیست بلکه تولید غیر بهداشتی و ناسالم با برندهای نامعتبر سلامت جامعه را به خطر می اندازد.
در ادامه این نشست مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت ، معدن و تجارت از تلاش این وزارتخانه برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده سیگار خبر داد و گفت : این وزارت صنعت ، معدن و تجارت  تلاش کرد که  این مالیات علیرغم پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی از 12 درصد بیشتر افزایش نیابد .
کلامی ادامه داد: اجرای عوارض به این صورت انگیزه های قاچاق را بالا می برد و نباید قیمت تمام شده به گونه ای باشد که قاچاق افزایش یابد و نیز نباید برای جلوگیری از قاچاق کمبودی در کشور احساس شود.
وی افزود : سیاست این وزارتخانه علیرغم انحصاری بودن کالای دخانی این نیست که دامد خاصی از این محل داشته باشد و مبارزه با قاچاق باید در حلقه های عرضه نیز ادامه یابد.
کلامی  تاکید کرد : باید تلاش مدیران شرکتها این باشد که ارزش افزوده حاصل از سیگار به کشور باز گردد و خود شرکتها مسوولیت اجرای کد رهگیری را بپذیرند.
رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت ، معدن و تجارت دیگر سخنان این نشست گفت : در اجرای این طرح تسهیل تجاری و عدم اعمال هزینه های اضافه بر سازمانهای تولید کننده و وارد کننده مد نظر بوده است و تلاش کردیم این طرح از طریق سامانه های الکترونیکی باشد.
 گرکانی نژاد اضافه کرد : با هماهنگی های پیش بینی شده شناسه رهگیری در محل تولید بر روی سیگار و مواد دخانی درج و اینکار از طریق سامانه های مربوط انجام می شود.
وی تصریح کرد : این روش روشی تعاملی است و بر خلاف طرح شبنم فرصتی فراهم است که بازخوردها به کمیته ای که به همین منظور پیش بینی شده منعکس شود تا اصلاحات مورد نیاز انجام شود.
گرکانی نژاد تاکید کرد : اگر قراراست شناسه رهگیری با لایه ای از قاچاق  مبازره کند ، این شناسه تکه ای از قطعه بزرگتری است که شناسه کالا را مطرح می سازد و مسوولین باید همکاری کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.