کشورهای عضو «جی هفت» امروز پنجشنبه در اجلاس سران خود به شدت از وضعیت اقتصادی جهان و رکودی که دامنگیر آن شده ابراز نگرانی کرده و آن را با بحران هشت سال پیش دنیا در همین عرصه قابل مقایسه دانستند.

نگرانی «جی هفت» از شکل گیری بحران اقتصادی نظیر سال ۲۰۰۸

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، در پی برگزاری اولین روز از چهل و دومین اجلاس سران در «ایسه شیما» در منطقه «میه» در مرکز ژاپن، رهبران هفت کشور حاضر در نشست خاطر نشان کردند که بیش از هر زمان دیگری به همکاری برای برون رفت از این شرایط نیاز است.
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در مصاحبه خود پس از پایان اولین روز از نشست گفت که رهبران این کشورها قبول کرده اند که برای کمک به رهایی از این رکود و بحران اقتصادی که مشابه سال 2008 میلادی است ، بودجه بیشتری اختصاص داده و بیشتر از گذشته هزینه کنند.
با این وصف وی تصریح کرد: اینکه هر کشوری چه مقدار و در چه برهه زمانی بخواهد هزینه کند بستگی به شرایط آن کشور دارد اما در مجموع همه در اجلاس برای این هزینه کرد به توافق رسیده اند.
تارنمای ژاپن تودی می نویسد: رهبران جهان تلاش کردند که از واژه بحران برای شرایط روز اقتصادی دنیا استفاده نکنند اما گفتند که اقتصادهای نوظهور در بدترین شرایط بسر می برند و خطرهای زیادی آنها و دنیا را تهدید می کند.
«آبه» تصریح کرد که در اجلاس به این نتیجه رسیدیم که وضعیت بسیاری از بانک ها خوب نیست و بازارهای اوراق بهادار در بسیاری نقاط جهان متزلزل است و بهای بورس ناگهان سقوط می کند و کشورها باید بسته های محرک اقتصادی اختصاص دهند.
در همین حال اعلام شده است که با توجه به شرایط مذکور احتمال می رود ژاپن برنامه افزایش مالیات ملی از هشت درصد تا 10 درصد را امسال اجرا نکند.
از سوی دیگر امروز اعضای «جی هفت» در باره وضعیت پناهجویان هم گفت و گو کردند و دونالد توسک رئیس شورای اروپا گفت که از کشورهای این گروه می خواهد کمک های خود را به اروپا افزایش دهند.
وی گفت که پناهندگان زیادی از کشورهای مختلف بخصوص از سوریه راهی اروپا شده اند و باید برای رفع مشکلات آنها به کشورهای این قاره کمک شود.
او تصریح کرد که اروپا با بزرگترین بحران پناهجویان پس از جنگ جهانی دوم روبروست و در این عرصه نمی تواند تنها بماند.
سران هفت کشور بزرگ صنعتی موسوم به «جی هفت» امروز در باره تروریسم و امنیت دریایی و بویژه چالش با چین در دریاهای شرقی و جنوبی به رغم هشدارهای پکن بحث و تبادل نظر کردند و قرار شده نگرانی آنها از این منازعات در بیانیه پایانی اجلاس گنجانده شود.
اعضا در اجلاس امروز در باره محرک های اقتصادی گفت و گو کرده و گفتند که برای مبارزه با فساد و فرار ثروتمندان از مالیات تدابیر سختی اتخاذ خواهند کرد.
با این حال گزارش ها نشان می دهد که در اجلاس گروه هفت اختلافاتی نیز بوجود آمده است و اعضا در باره تدابیر اقتصادی با یکدیگر همکاری قوی ندارند.
تارنمای «ژاپن نیوز» نیز می نویسد که به رغم درخواست های مکرر ژاپن برای اختصاص سرمایه بیشتر برای برون رفت از رکود اقتصادی کشورهایی نظیر انگلستان و آلمان حاضر به اجابت این درخواست نشده اند.
انتظار می رود سران «جی هفت» فردا جمعه با رهبران شماری از کشورهای در حال رشد و اقتصادهای نوظهور در باره وضعیت اقتصادی جهان بحث و تبادل نظر کنند.
از سوی دیگر گزارش شده است که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز متوجه نگرانی کشورها در باره نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری شده است.
وی پس از پایان نشست روز نخست در سخنانی گفت: رهبران کشورهای دیگر از مواضع ترامپ نگران هستند و البته با توجه به اظهاراتی که او کرده است طبیعی است که چنین نگرانی هایی وجود داشته باشد.
اوباما گفت: در حال حاضر رهبران کشورهای دنیا نمی دانند که دقیقا ترامپ چه برخوردی دارد و آنها باید تا چه اندازه اظهارات وی را جدی بگیرند.
گزارش ها حاکی است که رهبران کشورهای حاضر در اجلاس در باره اظهارات ترامپ در باره جلوگیری از ورود مسلمانان به‌ آمریکا و اینکه ژاپن و کره جنوبی باید هزینه های نظامی آمریکا را در منطقه بپردازند و موضع گیری های وی در باره مسایل مختلف جهان بشدت ابراز نگرانی کرده و این موضوع را به اطلاع اوباما رسانده اند.
وی همچنین در پاسخ به سئوالات برخی خبرنگاران پس از پایان اجلاس امروز در باره طالبان و تغییر در کادر رهبری آن گفت که به رغم این اتفاق بعید است تغییر خاصی رخ دهد.
رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه ملااختر منصور در حمله پهپادهای آمریکا در پاکستان کشته شده و طالبان رهبر دیگری را انتخاب کرده است، گفت: به نظر نمی رسد که اتفاقاتی از این دست به سمت مطلوب پیش برود و اوضاع آنچنانکه باید شکل مثبتی به خود بگیرد.
وی گفت که ما تاکنون ندیده ایم که طالبان یک فرد آزادیخواه و در واقع لیبرال دمکرات را به رهبری برگزیند و همه دنباله رو راه قبلی ها بوده اند و از مصالحه با دولت افغانستان سر باز می زده اند.
رئیس جمهور آمریکا با اشاره به اینکه طالبان دنباله رو مسیر خشونت است، یادآور شد: ما امیدواریم روزی فرا برسد که آنها خود را تسلیم گفت و گو و مذاکره کنند و بدانند از آن طریق منافعشان تامین خواهد شد.
چهل و دومین اجلاس سران هفت کشور صنعتی(جی هفت) که از صبح امروز در هتل «شیما کانکو» در جزیره «کاشیکو» در ناحیه «ایسه شیما» در منطقه «میه» ژاپن آغاز شده، فردا جمعه به کار خود پایان می دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.