قدس آنلاین/ تکتم بهاردوست : کافی نبودن سالن‌های سینمایی در شهرستان‌های کشورمان مشکلی است که تقریبا سال‌هاست اغلب تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینمای ایران نسبت به آن گلایه‌مند هستند.

 «سینمای سیار» به‏ زودی بــه راه می‌افتد

هر چند در یک دهه گذشته برخی سینماگران ایرانی مانند ناصرشفق، تهيه‌كننده آثار دفاع مقدس در دهه هفتاد، خبر از طرح ساخت سيصد سالن كوچك در كل كشور داده بودند؛ طرحي كه گويا با تأمين بودجه اوليه تا پاي اجرايی شدن پيش رفت ولي درنهايت به عللي كه هيچ‌گاه گفته نشد، عقيم ماند.
حالا اما فرید فرخنده‌کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوان کشور خبر از اجرای طرحی از سوی رئیس سازمان سینمایی کشور با عنوان «سینمای سیار» داده است؛ شیوه‌ای که بیش از یک قرن پیش درایران رایج بوده است و ظاهراً حجت‌الله ایوبی بعد از سفرش به چین، کشوری که دراین زمینه فعال است به فکر اجرای آن افتاده است.
 اما در آن زمان این سینماهای سیار بیشتر به نمایش فیلم‌های تبلیغاتی و آموزشی در اموری چون رعایت مسایل بهداشتی و چگونگی استفاده از مظاهر تمدن مدرن که بنا بود وارد کشور شود می‌پرداختند، در حالی‌که قرار است در این زمان نمایش دهنده فیلم‌های روزباشند.

  طرحی برای تربیت تماشاچی
در همین رابطه فرید فرخنده‌کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوان کشور ضمن مثبت ارزیابی کردن این طرح می‌گوید: من مطمئنم «سینمای سیار» درخصوص گسترش فضای نمایشی در کشور کار خیلی خوبی است، ضمن اینکه قرار است تکنولوژی این کار را هم از داخل کشور فراهم کنیم که با این تعریف عملاً یک رفتار درون مرزی است که می‌شود با کمترین هزینه اجرایی‌اش کرد.
وی با بیان اینکه این طرح، مناسب و جذاب است، اضافه می‌کند: طی جلساتی هم که با استاندارهای برخی شهرها داشته‌ایم همگی از این طرح استقبال کرده‌اند و معتقد بودند که این طرح می‌تواند به گسترش فرهنگ فیلم دیدن و سینما رفتن کمک کند. از طرفی این طرح برای ما هم می‌تواند بستر مناسبی باشد تا بتوانیم تماشاچی‌های خوبی برای سینما تربیت کنیم و به ارتقای فرهنگی فیلم‌هایی که تولید شده و می‌شود کمک کنیم.
به گفته فرخنده‌کیش این طرح توسط شخص دکتر ایوبی به عنوان هدفی برای آینده نزدیک ترسیم شده است و امسال گام‌های اولیه آن برداشته شده است، درصورتی که امکانات آن هم فراهم شود و مشکلی پیش نیاید می‌توانیم بعد از ماه مبارک رمضان در خصوص این طرح و اجرایی شدن آن به صورت کلان واضح‌تر صحبت کنیم.
وی ادامه می‌دهد: با وجود تلاش‌های سازمان سینمایی در سه سال اخیر برای گسترش سالن‌های سینما و با توجه به شرایط حال حاضر نمی‌توانیم در همه نقاط کشور سالن‌های متعدد سینمایی داشته باشیم. در پی سفری که آقای ایوبی به چین داشت با روش‌های موجود در آنجا آشنا شد؛ روشی که بتواند در جاهای مختلف کشور بدون سالن سینما امکان نمایش فیلم‌های سینمایی روز را مهیا کرد و ما می‌توانیم در هر جایی با توجه به شرایط جغرافیایی، نمایش فیلم داشته باشیم، از جمله پارک‌ها و فضاهای عمومی ‌حتی سالن‌هایی که کارکرد‌های مختلفی دارند.

 مناطق محروم در الویت
مدیرعامل انجمن سینمای جوان کشور در ادامه می‌افزاید: نگاه کلان این طرح به مناطق محروم و فارغ از قابلیت‌های سرمایه‌گذاری است. شهرهایی که به هر طریق امکان نمایش فیلم‌ها را ندارند و من فکر می‌کنم یکی از آن جاهایی که می‌تواند این طرح در آنجا جوابگو باشد، مکان‌هایی است که دارای جمعیت محدودی است و این جمعیت محدود امکان سرمایه‌گذاری را درخصوص سالن‌های سینما تأمین نمی‌کند و طبیعتاً این نوع نگاه می‌تواند در آنجا ترویج بیشتری داشته باشد.
این مقام مسؤول با اشاره به امکاناتی که این نوع سینما برای نمایش نیاز دارد تأکید می‌کند: این سینما شکل متفاوتی دارد، در گذشته این نگاه وجود داشت که با یک دستگاه پروژکتور و یک پرده سینما امکان نمایش فیلم‌ها فراهم می‌شد، ولی اکنون شیوه‌ها تغییر کرده است، با این حال روشی که دوستان برای اجرای آن پیش‌بینی کرده‌اند بخش اعظمی ‌از تکنولوژی آن در داخل از کشور تولید می‌شود و عملاً فضایی ایجاد می‌شود که بدون وابستگی به تکنولوژی خارجی بتوانیم در همه‌جا سینما داشته باشیم. این نوع سینما ابزاری دارد که قابلیت حمل خیلی ساده و آسانی دارد و می‌شود به صورت اینترنتی و آن‌لاین فیلم‌ها را به نمایش گذاشت. فرخنده‌کیش در ادامه می‌افزاید: این طرح نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده است، ما در گذشته به تکنولوژی دسترسی نداشتیم ولی الان امکانات و تکنولوژی، نمایش فیلم را خیلی راحت کرده و این قضیه می‌تواند خیلی در توسعه این نگاه آن هم با حداقل هزینه کمک کند.

 استقبال سینماگران
محمد احمدی تهیه‌کننده سینما نیز با ابراز خوشحالی از اجرایی شدن یک چنین طرحی آن را مثبت ارزیابی کرده، می‌گوید: به نظرم چون در کشور ما هزینه سینماسازی خیلی بالاست، این طرح می‌تواند خیلی خوب و مفید باشد و چه خوب است که مردم در شهرهای کوچک و دورافتاده هم می‌توانند تماشاچی همان فیلم‌هایی باشند که در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ نمایش داده می‌شود. فقط امیدوارم مسؤولان به همه فیلم‌ها نگاه یکسان داشته باشند و از آن مهمتر امیدوارم این طرح در حد حرف روی کاغذ نباشد و اجرایی شود. در همین رابطه حسین قناعت کارگردان سینما هم از این طرح استقبال می‌کند و می‌گوید: ما در گذشته هم این نوع سینما را داشتیم و اگر با وجود تکنولوژی روز می‌خواهند سینما را به مناطقی ببرند که امکان استفاده از این قضیه را ندارند این خبر خیلی خوبی است. اگر واقعاً نگاه این باشد که سینما را بین مردم محروم ببریم و چیز دیگری پشت این قضیه نباشد باید این اتفاق را به فال نیک گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.