۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
کد خبر: 385529

پیری روند اجتناب ناپذیر زندگی بشر است اما می توان با رعایت برخی نکات بروز علائم آن را تعویق انداخت.

چطور بروز علائم پیری را به تاخیر اندازیم؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تاپ سانته؛ طی 60 سال اخیر، به طور متوسط 14 سال به زندگی خانم ها وآقایان افزوده شده است. امروزه سن امید به زندگی برای خانم ها 4/85 و برای آقایان 2/79 سال تخمین زده شده است. البته برای بهره مندی بهتر از عمر و حفظ طولانی تر سلامتی لازم است تا برخی توصیه ها رعایت شود تا بروز علائم سالمندی در اندام های مختلف به تعویق افتد.

چشم ها

با افزایش سن به تدریج اندازه جلیدیه چشم به تدریج افزایش می یابد و انعطاف پذیری آن کم می شود که این حالت بر بینایی تاثیر می گذارد. چشم ها مستعد ابتلا به آب مروارید شده و اختلالت عروق شبکیه نیز ممکن است دید محیطی را کاهش دهد.

برای پیشگیری از چنین مشکلاتی توصیه می شود هنگام بیرون رفتن از منزل عینک آفتابی استفاده شود و میوه های قرمز و سبزیجات در برنامه غذایی جای داشته باشد.

ماهیچه ها

پس از دوران یائسگی ماهیچه ها دچار تحلیل می شوند.

اگر دوست دارید از این مسئله پیشگیری کنید ورزش و به خصوص پیاده روی را در برنامه خود بگنجانید. این فعالیت ها به حفظ سلامت توده عضلانی کمک کرده و احتمال شل شدن آنها را کاهش می دهد.

کلیه ها

عفونت ها و بعضی از داروها عملکرد پاکسازی کلیه ها را مختل می کند.

پرهیز از مصرف خوراکی های خیلی شور و گوشت ها، نوشیدن کافی مایعات و درمان پرفشاری خون از جمله مهم ترین توصیه ها برای حفظ سلامت کلیه هاست.

استخوان ها

با افزایش سن، استخوان ها دچار پوکی و تحلیل می شوند و به خصوص اگر بدن عضله بندی خوبی نداشته باشد نیز این مشکل تشدید می شود. در این صورت خطر شکستگی افزایش می یابد.

دریافت کافی ویتامین D ( نور خورشید و مواد غذاهای غنی از ویتامین D)، کلسیم، تمرینات ورزشی و مصرف میوه ها و سبزیجات به استحکام استخوان ها کمک می کند.

مغز

با نزدیک شدن به دوران سالمندی، تبادل اطلاعات بین نورون ها کندتر می شود که در نتیجه هماهنگی و انعطاف پذیری با شرایط جدید مختل می شود. البته یکی از خصوصیات مغز این است که می تواند نرون های جدید بسازد و مطالب تازه را فراگیرد.

مطالعه، بازی کردن و یادگیری مطالب جدید می تواند شبکه های مختلف مغز را به تحرک وا دارد.

ریه ها

توانایی ریه ها با افزایش سن تغییر چندانی نمی یابد مگر اینکه در معرض مواد سمی مانند دود سیگار، آلودگی هوا و.. قرار گیرد. پس اگر سیگار می کشید از همین امروز این عادت را ترک کنید.

قلب

قلب نیز اندامی است که با بالا رفتن سن دچار تغییر می شود. افزایش وزن قلب و ضخیم شدن دیواره عروق مهم ترین تغییرات است. فشار خون نیز بالا می رود زیرا عروق به خاطر ضخیم شدن حالت کشسانی کمتری پیدا می کند. به همین دلیل انجام فعالیت های جسمانی مشکل می شود.

انجام تمرینات ورزشی حتی کوتاه ( سه بار در هفته به مدت 30 دقیقه) روند کاهش ریتم قلب را بهبود می دهد و بازگشت خون به عروق را تسهیل می کند. این فعالیت منظم همچنین در کاهش فشار خون نیز مؤثر است.

پوست

با افزایش سن پوست حالت کشسانی خود را از دست می دهد، شل و نازک تر می شود. همچنین خشکی پوست نیز افزایش می یابد و جای زخم و جراحت دیرتر بهبود می یابد.

برای حفظ سلامت و شادابی پوست همیشه پوست را از آلودگی ها پاک کنید، مواد آرایشی قبل از خواب از روی صورت به خوبی تمیز نمایید و از کرم های مناسب برای تامین رطوبت و مواد مغذی استفاده کنید. نوشیدن کافی آب و مایعات نیز به سلامت پوست کمک می کند.

مفاصل

حرکات مکرر و شدید، آسیب و... موجب فرسایش غضروف ها و آسیب دیدگی مفاصل می شود.

برای پیشگیری از این مشکلات ورزش کنید اما نه در حد شدید. همچنین قبل از تمرینات نیز بدن را با نرمش های مناسب گرم کنید و از اضافه وزن نیز پرهیز نمایید.

ترجمه: مریم سادات کاظمی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.