شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴

رضایی در نشست خبری:

مقابل گرگ‌‌صفتها، «بچه مودب» نباش

مقابل گرگ‌‌صفتها، «بچه مودب» نباش

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از بررسی حدود و اختیارات قانون‌گذاری در کشور در جلسات مجمع خبر داد و گفت: خط فاصل دولت و مجلس در نظام قانون‌گذاری مشخص می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح امروز شنبه در مجمع تشخیص برگزار شد، ضمن تبریک شروع فعالیت مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اظهار داشت: تشکیل این دو مجلس با استانداردهای خوب انتخاباتی از نظر اجرا و مشارکت مردمی یک برگ موفقیت دیگری در کارنامه مردم‌سالاری است. چرا که هم گروه‌های سیاسی فعالان شرکت کردند و هم مردم با مشارکت بالایی نمایندگان خود را انتخاب کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌های حاکمیتی مانند صدا و سیما افزود: قابلیتهای خوبی در انتخابات مجلس و خبرگان در سال گذشته وجود داشت و در منظر افکار عمومی، کشور ما در منطقه پیشگام نظام مردم‌سالاری است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: نظامهای مدعی دموکراسی مانند آمریکا و اروپا از همین حکومتهای استبدادی حمایت می‌کنند و ضد حکومتهای مردم سالار نیز دست به کارشکنی و مخالفت می‌زنند.

رضایی با اشاره به مصوبه امروز  مجمع درباره تعیین حدود و اختیارات دولت و مجلس در لوایح قانونی،  اظهار کرد: این مصوب ها تعیین حدود و اختیارات مراجع قانونی در کشور، دولت و مجلس در لوایح و برنامه‌ها و لوایح پیشنهادی بود.

وی تصریح کرد: ما وارد یکی از گره گشاییهای مهم در اداره کشور شدیم تا تعیین کنیم خط فاصل بین دولت و مجلس در نظام قانون‌گذاری کجاست و دولت تا کجا می‌تواند در قانون‌گذاری مجلس دخالت کند و در عین حال مجلس تا چه میزان می‌تواند لوایح را تغییر دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برخی دولتها می‌گویند که ماهیت لوایح ما زمانی که به مجلس می رود دچار تغییر می‌شود و حتی به ضد خود مبدل می‌شود و از اینکه این امر باعث کندی کار است انتقاد داشتند و از طرف دیگر مجلس هم می‌گفت که دولت قانون ما را اجرایی نمی‌‌کند از این رو این مباحث بارها مطرح شد و رهبر انقلاب این موضوع را با مجمع به مشورت گذاشتند و ما نیز در دبیرخانه و مجمع جلسات زیادی را با اعضای دولت، مجلس و صاحبنظران برگزار کردیم.

رضایی تصریح کرد:  این طرح گذشته از مباحث قانون‌گذاری شامل مباحثی همچون تعیین تعداد وزرا، انحلال یک وزارتخانه، لایحه بودجه و برنامه دولت نیز می‌شود.

وی بیان کرد: ما در مصوبه اول قید کردیم که باید به موازین اسلامی و سیاستهای کلی به عنوان اصلی‌ترین منشأ قانون‌گذاری در تصویب طرحها و لوایح توجه شود و تصویب کردیم که ایجاد ساز و کار لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات مراجع باید در نظر گرفته شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حدود اختیارات مراجع برای وضع قوانین در شوراها از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فضای مجازی خاطرنشان کرد: ما در این باره تعیین تکلیف می‌کنیم که آیا شوراها می‌توانند قانون تصویب کنند یا باید در حد مقررات باشند.

رضایی با اشاره به بررسی اختیارات رئیس‌جمهور در این طرح افزود: ما همچنین اختلافات مجلس و دولت و رئیس‌جمور با برخی از مراجع مانند قوه قضائیه را نیز بررسی می‌کنیم.

وی با اشاره به تصویب سه ماده در این زمینه افزود: چون مجلس در حال تعیین ریاست جدید است و رئیس‌جمهور نیز در جلسه امروز حضور نداشت، قرار شد ما این موضوع را مشورت کنیم و سپس به صحن مجمع آورده و خدمت مقام معظم رهبری بدهیم. از این رو مصوبات ما جنبه مشورتی دارد و ممکن است ایشان اصلاحات را بر روی آن به عمل آورند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی ادعا دارند برجام در ایجاد جنگ علیه ایران موثر بوده اظهار داشت: بحث برجام و پسابرجام باید تفکیک قائل شویم، و نکته دیگر این است که خود برجام هم سه نوع دارد، برجام مصوبه شورای عالی امنیت ملی، برجام مصوب مجلس و برجام مصوب رهبر انقلاب که ما به آن برجام مشروط مصوبه رهبر انقلاب می‌گوییم و این حکم سند حقوقی را دارد که از طرف ایران صادر شده و مورد قبول جمهوری اسلامی است.

رضایی ادامه داد: کسانی که برجام را نقد می‌کنند حواسشان باشد چه چیزی را نقد می‌کنند آیا نقد برجام شورای امنیت است و یا نقد برجام مجلس و یا نقد برجامی که مورد تائید رهبر انقلاب قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برخی در کشور این برجامها را با یکدیگر قاطی می‌کنند، افزود: آنچه مهم است برجام مشروط مصوب رهبر انقلاب است که ایشان هم گفتند اگر موضع اقتدار نبود ما نمی‌توانستیم امتیازی بگیریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نکته دوم موضوع پسابرجام است که ما در آن به همه تعهدات خود عمل کردیم اما آمریکاییها تنها به 10 درصد از تعهدات خود عمل کردند و 90 درصد دیگر را دستگاه دیپلماسی،‌ رئیس‌جمهور و مسئولان باید به طور جدی دنبال کنند و ادامه دهند. چرا که غرب با ظاهرسازی تشریفاتی از فشارهای جمهوری اسلامی فرار می‌کند.

رضایی با اشاره به اظهارات کری درباره درخواست از بانکها برای تبادل ارزی با ایران تصریح کرد:‌ این مسئله یک تعارف است و زمانی عملیاتی می‌شود که وزیر خزانه‌داری آمریکا به بانکهای اروپایی و آمریکایی‌ آن را بخشنامه کند و بگوید که محدودیتی برای مبادله با ایران ندارند. بنابراین این مسئله باید از سوی دولت پیگیری شود.

وی با تاکید براینکه  ما حتی زودتر از زمان موعد به تعهدات خود عمل کردیم یادآور شد: اروپا و آمریکا باید وادار شوند که تعهدات خود را عمل کنند لذا نقدها باید به سمت مطالبه‌گری از دولت و مجلس در این زمینه برود تا حقوق ایران احقاق شود لذا ما معتقدیم بحث پسابرجام با برجام متفاوت بوده و باید تفکیک شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تـأکید بر اینکه باید به مردم گفته شود چه بخشهایی از برجام از سوی طرف مقابل انجام نشده است، افزود: دولت اهرمهای مهمی را بر عهده دارد و باید برای طرف مقابل زمان تعیین کند و به طور مثال بگوید اگر تا یک تاریخ معین تعهدات خود را انجام ندهید، ایران هزار سانتریفیوژ اضافه می‌کند. بنابراین ما نباید مانند یک بچه مودب در مقابل گرگ صفتها قرار بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.