وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای عالی مدیران ارشد ارگان‌های دریایی کشور گفت: کشتی‌های بزرگ‌مقیاس باید وارد شمال خلیج‌فارس شود.

ورود کشتی‌های بزرگ‌مقیاس به شمال خلیج‌فارس لازم است
به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ عباس آخوندی گفت: در حوزه حمل و نقل هوایی و دریایی، بخش عمده‌ای از تأسیسات زیربنایی وجود دارد و در حوزه هوایی به فرودگاه‌های جدید و در حوزه دریایی نیاز به ایجاد بنادر وجود دارد ولی همین بنادر و فرودگاه‌ها، ظرفیت خیلی بیشتری دارد که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم واین امر با تمرکز بر سیاست افزایش نرخ بهره‌وری، محقق می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حوزه دریا برای ما اهمیت دارد و موقعیت استراتژیک ما به گونه‌ای است که سهم ما از مجموعه تجارت دریایی بیش از عملکرد امروز است.
وی یادآور شد: بخشی از این موضوع به مباحث سخت‌افزاری بر می‌گردد و بخشی دیگر به مفاهیم فرایندی، نرم‌افزاری، معاهدات بین‌المللی و کاهش هزینه‌ها و همچنین در تعریف کریدورهای جدید و انواع مشارکت‌ها مثل مسائل بیمه و تأمین مالی مربوط می‌شود.
آخوندی با تأکید بر اینکه در مقطع پسابرجام می‌توان تمرکز بسیار جدی‌تری در حوزه دریا داشت و این حوزه می‌تواند یکی از حوزه‌هایی باشد که به سرعت رشد کند، اضافه کرد: در حوزه بنگاه‌داری، فارغ از نحوه مدیریت و حکمرانی ، این شرکت‌ها ظرفیت‌های ملی ایران هستند که یقین دارم می‌توانیم خیلی بیش از اینها در این حوزه فعالیت کنیم.
وی فعالیت در حوزه‌های آموزش نیروی انسانی و حتی ورود آموزش‌های دریایی به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان را یکی از اقداماتی خواند که کار آن آغاز شده است و یادآور شد: از حوزه آموزش تا حوزه تجارت دریایی دامنه‌ای‌ است که باید در این زمینه ورود و اقدام شود.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید اصلی‌ترین هدف پیش‌رو در حوزه دریایی را افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران در سطح جهان خواند و گفت: باید دقت شود که چه چیزی این قدرت رقابت‌پذیری را افزایش می دهد. بخشی از این مسئله به فناوری و دانش، قوانین و مقررات و مسائل حقوقی برمی‌گردد و بخشی دیگر به وجود سرمایه، تجهیزات دریایی و بندری و نیروی انسانی مجرب و غیره مربوط می‌شود و مجموعه همه این عوامل است که توان رقابت‌پذیری ایران را بالا می برد.
آخوندی با تأکید بر اینکه بسیار اهمیت دارد ما در این صنعت دید بین‌المللی داشته باشیم، اظهار کرد: این صنعت از حوزه‌های 100 درصد جهانی است و با حوزه‌های ریلی و جاده‌ای متفاوت است البته در این دو حوزه نیز عوامل جهانی تأثیرگذار هستند ولی حوزه تأثیر و تأثر حوزه دریایی و هوایی از عوامل بین‌المللی بسیار بیشتر از دو حوزه جاده‌ای و ریلی است چرا که در دو حوزه دریایی و هوایی ما در فضایی آزاد، فعالیت می‌کنیم بنابراین مبنا باید، کلاس کار جهانی باشد.
وی ادامه داد: اگر توانایی رقابت، وجود داشته باشد از صنعت حمایت می‌شود و قطعا نتیجه مطلوب ، حاصل می‌شود.
نباید حوزه دریایی در حمل بار خلاصه شود
وزیر راه و شهرسازی افزود:باید در حوزه‌های حمل مسافر، تفریحات، ورزش‌های دریایی و غیره نیز فعالیت کرد و نباید فقط در حوزه جابه‌جایی بار، متوقف شد.
وی ادامه داد:برای رسیدن به موقعیت ممتاز بین‌المللی در حوزه دریا و دریانوردی ، باید در این حوزه‌ها فعالیت کردکه پیش از این به دلیل وجود تحریم ها این امکان فراهم نبود ولی امروز با داشتن نظام مدیریتی جامع ،می توان به سطح جهانی رسید.
وی اظهار کرد: تنظیم مقررات و قوانین، زیرساخت و ناوگان سه بحث مطرح در تمامی شقوق حمل و نقل است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه وضع مقررات باید تمرکز وجود داشته باشد چراکه یکی از مهمترین خاصیت مقررات، متمرکز بودن آن است تا تضاد ایجاد نشودو در هیچ جای دنیا ، تعدد و تنوع در وضع مقررات و قوانین پیشنهاد نمی شود.
وی ادامه داد: در حوزه زیرساخت اصلی‌ترین مسئله ،انحصار طبیعی در این حوزه است و اگراین انحصاررا به هر کسی واگذار کنیم در واقع انتقال رانت صورت گرفته است. البته این سخن به این معنی نیست که خدمات بندری باید دولتی شود ولی مهم این است که شما آیا می‌توانید زیرساخت را در اختیار یک نفر قرار دهید و رقابت هم ایجاد کنید؟
آخوندی با بیان اینکه واگذاری انحصارات طبیعی به یک نفر از بین بردن اصل رقابت‌پذیری است، گفت: بیش از 20 سال است که روی موضوع خصوصی‌سازی کار می‌کنیم و اولین موضوعی که بر اساس خصوص‌سازی باید به آن توجه ‌شود،نظام مدیریت بازرگانی یک بخش اقتصادی است.
هنوز نظام مدیریت بازرگانی را در شقوق مختلف حمل و نقل نیاوردیم
وی گفت:در سال‌های گذشته ، نظام مدیریت بازرگانی در ریل، هوا، جاده و دریا نبود و اولین گام، تجاری‌ کردن فضا است ودر این نظام مدیریت بازرگانی، مصرف‌کننده نهایی باید هزینه خودش را پرداخت کند.
آخوندی اظهار کرد: در شرایط فعلی، هرکس از جاده بیشتر استفاده و آن را تخریب کند جایزه می‌گیرد حال این موضوع در دریا نیز صدق می‌کند و هرکس از دریا بیشتر استفاده می‌کند باید سهم خود را بپردازد.
وی گفت: بخش سومی که باید در حوزه مدیریت نظام بازرگانی پس از دو حوزه قوانین و مقررات ،مورد بررسی قرار گیرد، بخش ناوگان است. این بخش به بخش خصوصی واگذار شده و 100 درصد رقابتی است. باید در این حوزه تمام قوانین و مقررات برای ایجاد یک رقابت منصفانه وضع شود.
آخوندی با تأکید بر اینکه در بخش ناوگان دیگر انحصار طبیعی وجود ندارد که بخواهیم آن را به یک نفر واگذار کنیم ، افزود : در این بخش سیستم‌های قیمت‌گذاری غیرشفافی وجود دارد که نیاز به اصلاح دارد و باید به سمت آزادسازی تدریجی کامل ناوگان و رقابت منصفانه رفت.
 این کار در صنعت هوایی رخ داد و شاهد بودیم که قیمت بلیت هواپیما نه تنها، افزایشی نداشت بلکه در بسیاری از مقاطع زمانی، کاهش پیدا کرد. البته ممکن است در اوقات پیک، افزایش مقطعی ایجاد شده باشد ولی به طور کلی شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم.
رشد 4 برابری ناوگان دریایی جهان طی 15 سال
وی ادامه داد: طی 15 سال گذشته،80 درصد ظرفیت ناوگان موجود در سطح جهانی وارد ناوگان دریایی جهان شده یعنی ناوگان دریایی 4 برابر رشد کرده است.
آخوندی این رقم را رقم بسیار بالایی دانست و تأکید کرد: این مسئله نشان می‌دهد که چه ظرفیت بالایی در حوزه حمل و نقل دریایی بین‌المللی در دنیا وجود دارد و این یعنی فاصله ما با دنیا چقدر در حال زیاد شدن است.
* استفاده از کشتی‌های کوچک مقیاس در خلیج فارس خلاف منافع ملی است
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شاید حجم مبادلات دریایی ما قابل قبول باشد ولی سایز ناوگان‌ و کشتی‌های ما بسیار کوچک مقیاس است و این ساختار، کمک می‌کند که حمل و نقل فیدری(کشتی‌های کوچک مقیاس) در جنوب خلیج فارس، تقویت شود و این مسئله کاملا به ضرر منافع ملی خواهد بود.
آخوندی اظهار کرد: به این ترتیب، بارها با حجم بالا از دیگر کشورهای دنیا به بنادر جنوب خلیج فارس می‌آید و یکبار دیگر ما با کشتی‌های کوچک این بارها را به بنادر شمال خلیج فارس، منتقل می‌کنیم. بنابراین برای نوسازی در صنعت حمل و نقل دریایی این نظام باید بتواند کشتی‌هایی با سایز بزرگ را تولید و وارد چرخه دریایی کند.
وی یادآور شد: مسئله دیگری که در بنادر کشور احساس می‌شود نبود شبکه بندری در کشور و نبود ارتباط بین این بنادر مادر و بنادر کوچک است و کشتی‌های فیدری در این شبکه بندری بین بنادر کوچک ما، سیر و حرکت ندارد.
آخوندی با طرح موضوعی جدید مبنی بر ایجاد بنگاه‌هایی برای اجاره شناور توصیح داد: این موضوع قابل بررسی است که بنگاه‌هایی فقط برای اجاره شناور ایجاد شود و در واقع بحث بهره‌برداری از مالکیت به طور کامل تفکیک شود.
نوسازی ناوگان دریایی با ایجاد شرکت‌های لیزینگ در ایران
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر برخی شرکت‌های حمل و نقل در حوزه جاده‌ای و هوایی ، فقط مالک 15 درصد ناوگان خود هستند و سایر ناوگان خود را به صورت اجاره‌ای، تأمین می‌کنند. یک اندیشه جدید برای نوسازی ناوگان دریایی، ایجاد شرکت‌های لیزینگ است که مالک کشتی بر اساس قرارداد، این کشتی‌ها را در اختیار شرکت‌های لاینری قرار دهد.
وزیر راه و شهرسازی گفت : مدت‌هاست که در همه شقوق حمل و نقل، سرمایه‌گذاری برای نوسازی ناوگان صورت نگرفته و دلیل اصلی این مسئله نداشتن صرفه اقتصادی است در حالیکه اگر شرکت‌های اجاره‌دهنده و لیزینگ وجود داشته باشد آن‌ها ناوگان خود را به‌روز می‌کردند.
آخوندی افزود : در حوزه بین‌المللی، هزینه‌های مبادله را باید در ایران کاهش دهیم و این مهم با کاهش زمان در دریافت مجوزها و غیره صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.