«صنایع غذایی» و «ماشین سازی» گرفتارترین بخش صنعت در خراسان رضوی

فاطمه معتمدی: نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص آخرین خبرها از اجرای تفاهمنامه عارضه یابی واحدهای مشکلدار خراسان رضوی اظهار داشت: طبق آخرین آمار مربوط به پنج خرداد ماه جاری تاکنون 200 واحد با مراجعه به سایت بهین یاب سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نسبت به تکمیل فرم‌های  مربوط به عارضه یابی اقدام کرده‌اند.
محسن خندان دل در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: همچنین 100 واحد نیزدر این خصوص از طریق شرکت شهرک‌های استان اقدام کرده‌اند.
وی با بیان اینکه شناسایی و رفع مشکلات در قالب بحث عارضه یابی در دستور کار است،اضافه کرد:از 200 شرکتی که نسبت به ثبت نام و تکمیل فرم عارضه یابی در سایت بهین یاب سازمان صنعت، معدن و تجارت اقدام کرده‌اند، 60 درصد، مشکلات بنگاه و واحد  تولیدی خود را کمبود نقدینگی اظهار کرده‌اند که البته هنوز راستی آزمایی در این خصوص انجام نشده است.

 چالش بنگاه‌های تولید با مالیات و تأمین اجتماعی
وی ادامه داد: از 40 درصد باقی مانده 25 درصد اظهار داشتند که مشکلاتشان با سازمان‌هایی مانند دارایی، تأمین اجتماعی و تأمین کننده مواد اولیه است و الباقی نیز به چالش ضمانتنامه و تضمین‌ها اشاره داشتند.

 صنایع پر مشکل
وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر در بین صنایع استان کدام صنعت با چالش و مشکل بیشتری مواجه است،گفت:صنایع غذایی و ماشین سازی در حال حاضر بیشترین مشکل را دارند. البته در این بین خودروسازی هم با مشکل مواجه است که البته مشکلات این صنعت فرا استانی است.
وی در خصوص شمار واحدهای دارای مشکل در استان تصریح کرد:یکی از اهداف در کمیته عارضه یابی واحدهای مشکلدار استان، دست یابی به آمار دقیقی از شمار بنگاه‌های مشکلدار است، چرا که در حال حاضر تفاوت و اختلاف معنا داری بین بخش دولتی با غیر دولتی در این خصوص وجود دارد.
نماینده خانه صنعت، معدن و تجارت در کمیته عارضه یابی واحدهای مشکلدار خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر به اعتقاد بخش دولتی این آمار 4/10 درصد است، در حالی که بخش خصوصی معتقد است، این آمار بیش از 40 درصد است.
وی با بیان اینکه باید به طور دقیق و مستند مشخص شود که کدام آمار صحیح است،خاطر نشان کرد:اختلاف و تفاوت معنادار فعلی بسیار زیاد است و باید حل شود.
خندان دل یادآورشد: در کارگروه اقتصاد مقاومتی کشورمقرر شد، مشکلات واحدهای صنعتی در قالب طرح عارضه یابی شناسایی و بررسی شود تا بتوان برای حل آن از راهکار مشخص شده ای استفاده کرد.
وی با بیان اینکه با تصمیم دولت، وزارت صنعت مسؤول عارضه یابی مسایل و چالش‌های واحدهای صنعتی و تولید شد،گفت:واحدها با مراجعه به سایت تعریف شده، نسبت به تکمیل آن اقدام می‌کنند و سپس کارعارضه یابی و راستی آزمایی و بررسی مشکلات توسط خانه صنعت، معدن و تجارت از طریقی مانند مراجعه حضوری و تماس با واحد یاد شده انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه همه مشکلات بنگاه‌های چالشدار، مادی و کمبود نقدینگی نیست، گفت: بخش عمده ای از بنگاه‌ها با مشکل انباشت محصول تولیدی  به دلیل رکود بازار مواجهند.

 دیوار بی اعتمادی
وی در بخش دیگر با بیان اینکه باید در خصوص لزوم ثبت نام و تکمیل فرم عارضه یابی از سوی واحدهای تولیدی اطلاع رسانی بیشتر صورت گیرد،گفت: در حال حاضر  دیوار بی اعتمادی درخصوص این گونه بانک‌های اطلاعاتی وجود دارد، آن هم به دلیل اینکه گاه از اطلاعات این بانک‌ها استفاده غلط شده است، اما این اطمینان داده می‌شود که اطلاعات جمع آوری شده از طریق فرم‌های عارضه یابی 100 درصد محرمانه خواهد بود.
لازم به ذکر است، تفاهمنامه عارضه یابی واحدهای مشکلدار خراسان رضوی اول خرداد بین سازمان صنعت، معدن و تجارت و خانه صنعت، معدن و تجارت استان امضا شده است.  

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.