معاون بهداشت وزارت بهداشت، بازار مواد دخانی در کشور را سودآورترین بازار اقتصادی عنوان کرد و گفت: عده زیادی تجارت مرگ می‌کنند و سم می‌فروشند که مردم سرطان بگیرند.

تجارت مرگ در بازار سیگار و قلیان/ بازار گرمی قلیان با روانگردان و الکل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا دکتر علی‌اکبر سیاری در همایش روز جهانی بدون دخانیات که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه تجار وارد کننده، تولیدکننده و عرضه‌کنندگان دخانیات به دنبال منافع خود هستند، اظهار کرد: یک بسته سیگار400 تومان هزینه تولید دارد و به چند برابر قیمت فروخته می‌شود، هیچ بازار اقتصادی در کشور این اندازه سودآور نیست. عده زیادی تجارت مرگ می‌کنند و سم می‌فروشند که مردم سرطان بگیرند.
وی افزود: ایران تمام تلاش خود را برای کاهش مصرف دخانیات در کشور انجام می‌دهد، اما در رنکینگ سازمان بهداشت جهانی جایگاه ایران و سومالی از نظر سود بالای دخانیات، یکسان بود. هر زمان که وزارت بهداشت، اقتصاد و... تلاش می‌کردند تا حرکتی را در این زمینه آغاز کنند، با کلمه «افزایش قاچاق» تمام فعالیت‌های ما را خنثی می‌کردند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به تصویب پروتکل مبارزه با قاچاق دخانیات و ساماندهی مالیات آن تاکید کرد: با این وجود ما هنوز نسبت به سایر کشورهای همسایه عقب هستیم. راهکار افزایش قیمت دخانیات، افزایش تعرفه و مالیات بر آن بود که با حمایت‌ها در سال 94 موفق شدیم در این زمینه قدمی رو به جلو برداریم.
سیاری، مصرف سیگار را موضوعی ضد ارزش و غیرقابل افتخار خواند و تصریح کرد: مصرف سیگار در زنان شش درصد و در مردان 20 درصد است، اما قلیان امروز تبدیل به یک پرستیژ و تفریح برای خانواده‌ها شده است.
وی با بیان اینکه تنباکوهای معطر سرطان‌زا هستند و کیفیت بسیار پایینی دارند، ادامه داد: طبق گزارشات رسیده در این تنباکوها فلزات سنگین مشاهده شده است، این مرگ فروشان برای داغ‌تر کردن بازار خود مواد روانگردان نیز به قلیان‌ها اضافه و به جای آب از الکل استفاده می‌کنند. سال گذشته وزارت بهداشت چندین محل را پیدا کرد که هنگام سرو قلیان به آن حشیش و شاهدانه اضافه می‌کردند. جریان در کشور وجود دارد که جوانان و نوجوانان را معتاد می‌کند. مصرف موادمخدر سنتی 10 تا 15 سال زمان می‌برد که فرد را زمین‌گیر و کارتن‌خواب کند، اما مخدرهای صنعتی با سرعت بیشتری فرد را زمین‌گیر می‌کند.
به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت 80 تا 90 درصد موارد اعتیاد به سیگار از سنین کمتر از 19 سال آغاز شده است.
سیاری در ادامه اطلاع‌رسانی و محدودیت در عرضه مواد دخانیات برای مبارزه با آن را کافی ندانست و گفت: قاچاقچی‌ها می‌گویند تعطیلی صنعت دخانیات 7000 کارگر و 10 هزار کشاورز را بیکار می‌کند. راه‌حل این موضوع تغییر خط تولید و ایجاد شغل جدید است. چه ضرورتی دارد که هکتارهای زیادی از این سرزمین زیر کشت تنباکو باشد.
در پایان مراسم از مسئولینی که در زمینه قانون گذاری، کنترل و آموزش مصرف دخانیات اقدامات اثرگذاری داشتند و همچنین هنرمندان حامی کمپین قلیان‌ها را گلدان کنیم، تقدیر شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.