۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷
کد خبر: 386452

تازه ترین مطالعات فضایی نشان می دهد مریخ هم اکنون در حال گرم شدن و خروج از عصر یخبندان است.

مریخ از عصر یخبندان خارج می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، قرار داشتن مریخ در چنین مرحله گذاری برای محققان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا یافته هایی که از این بررسیها به دست می آید سرنخهای مهمی درباره گذشته و آینده مریخ و حتی زمین در اختیار آنها قرار می دهد.

مدار حرکتی مریخ همواره در حال تغییر است که در نتیجه میزان نوری که از خورشید به سطح این سیاره می رسد را تحت  تأثیر قرار می دهد. تغییرات دمایی و متغیر بودن اوضاع جوی مریخ نیز در نتیجه نوساناتی است که در مدار این سیاره روی می دهد.

نکته جالب توجه اینجاست که مشابه چنین نوسانات مداری که تحت  عنوان چرخه های Milankovitch شناخته می شود درخصوص زمین نیز روی می دهد.

مدلهای آب و هوایی قبلی مریخ گویای آن است که چنین تغییرات مداری می توانسته عامل شکل گیری عصر یخبندانهای متنوع در این سیاره باشد. در واقع در این دوره ها انبوهی از لایه های یخ سراسر مریخ را پوشانده است.

اکنون محققان از کشف سرنخهایی درباره شکل گیری عصریخبندانها در مریخ خبر داده اند.

درحالی که شکل گیری عصریخبندانها بر روی زمین شامل وسیعتر شدن قطبهای یخ زده این سیاره بوده است، مطالعاتی که پیشتر صورت گرفته نشان می دهند که عصر یخبندانهای مریخ همزمان با آب رفتن قطبهای یخ زده این سیاره مرموز همراه بوده است!

این تحقیقات نشان می دهد که یخچالهای واقع در عرضهای جغرافیایی دور نسبت به قطبهای یخ زده مریخ گسترش می یافته اند اما در دوران بین عصریخبندانهای مختلف شاهد انباشتگی یخ ها در دو قطب این سیاره بوده ایم و در این درحالی بوده که یخچالهای واقع در عرضهای جغرافیایی میانه در حال ذوب شدن بوده اند.

به باور محققان، علت چنین پیچیدگی روشن است زیرا مریخ در مقایسه با زمین مورب تر است که این وضعیت موجب می شود قطبهای این سیاره در قیاس با عرضهای جغرافیایی میانه تر آن نور بیشتری از خورشید دریافت کنند. در نتیجه روزهای تابستانی مریخ طولانی تر بوده و همزمان گرمای بیشتری نیز دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.