قدس آنلاین/ محمد رضایی: معتاد فقط مصرف می‌کند، اما نمی‌داند چه چیزی را، چون ماده مصرفی و اعتیادآور او یک کالای قاچاق است و کسی نمی‌تواند در باره خلوص ماده، میزان تخریب جسمانی و روانی و اصل بودن آن تحقیق و بررسی کند. معتادان می‌کشند، می‌زنند، بالا می‌اندازند، تزریق می‌کنند، استنشاق می‌کنند، بیمار و بیمارتر و مسموم و مسموم‌تر می‌شوند و مرده و مرده تر! آن‌ها هر روز بیشتر از دیروز در منجلاب افیون و تباهی و نابودی فرو می‌روند.

 معتادان «سربی» روی خط مرگ

حالا و این روزها هم که «سرب»، همان فلز مرگباری که از آن گلوله می‌سازند، به شکل دیگری به قلب جماعت «معتاد» حمله‌ور شده است.

 جنس مرغوب پیدا نمی‌شود!
افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با هشدار به معتادان، از آن‌ها خواسته که به هیچ وجه مواد مخدر را از بازار آزاد و قاچاقچیان تهیه نکنند. او نگفته معتادان، جنسشان را از کدام بازار رسمی تهیه کنند! کارشناسان می‌گویند: قاچاقچیان عمده برای سودجویی بیشتر و برای روان کردن تریاک، روغن سوخته به این مواد افزوده اند که همراه این روغن‌ها، مقادیر زیادی سرب وجود دارد و معتادان زیادی را تا مرز مرگ پیش برده است.
«ع. ج»، یکی از معتادان در حال ترک در مرکز ترک اعتیاد سایه، به خبرنگار ما که در این محل حاضر شده، می‌گوید: به دلیل افزایش قیمت شیشه در سال 95 قیمت تریاک و مواد مخدر سنتی را نیز کمی افزایش دادند، اما چون این مواد مشتری زیادی ندارد، قاچاقچیان که چیزی جز پول نمی‌شناسند، اقدام به افزایش ناخالصی‌های تریاک کرده‌اند و اکنون سی نفر از این معتادان به دلیل مسمومیت سرب در این کلینیک درمان می‌شوند.
«ف. ن»، یکی دیگر از معتادان قربانی سرب با بیان اینکه 6 نفر از این معتادان به دلیل وجود سرب بالا در خونشان به  I.C.U منتقل شده‌اند، می‌گوید: اینکه افزودن ماده‌ای مانند سرب می‌تواند به نفع جیب فروشندگان مواد تمام شود، درست است، اما ما بیماران مخدر که چاره ای جز خرید همان مواد آشغال نداشتیم، چرا باید تاوان این سودجویی‌ها را بدهیم؟ آیا دولت نباید در این  زمینه به ما کمک کند؟

  سمی بودن
همه مواد مخدر در بازار
دکتر مصطفی آب روشن، سم شناس و مسؤول بخش مسمومان یکی از بیمارستان‌های دولتی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: گرچه دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت بر سرب‌دار بودن تریاک و مشتقات آن در چند هفته اخیر تأکید کرده، اما اگر قرار باشد مواد مخدر موجود در بازار را بررسی کنیم، همه آن‌ها ناخالص و دارای مشتقات سمی هستند. وی می‌افزاید: توزیع‌کنندگان مواد مخدر برای سودجویی بیشتر و با بهره‌گیری از جِرم حجمی بالای سرب و سنگین‌تر شدن محموله، اقدام به مخلوط کردن این ماده با مواد مخدر می‌کنند تا وزن این مواد را افزایش دهند. از این رو مصرف این مواد به صورت خوراکی و بخصوص در مصرف خوراکی تریاک، موجب بروز مسمومیت معتادان می‌شود.
دکتر آب روشن همچنین می‌گوید: طی یک ماه اخیر معتادان مسموم و بیماران در معرض اعتیاد از جمله مادران  باردار به مراکز درمان مسمومیت‌ها مراجعه کرده‌اند که بیشتر این افراد از مواد مخدر بویژه مواد مشتق از تریاک استفاده کرده و مسموم شده‌اند.

  معتادان، سرب را جدی بگیرند
این سم شناس به مصرف کنندگان مواد مخدر توصیه می‌کند: در صورت بروز ناراحتی های گوارشی، موضوع را جدی بگیرند و از مصرف دوباره این نوع مواد خودداری کنند و برای درمان کامل و قطع وابستگی خود به مراکز درمان مصرف مواد و کلینیک‌های مجاز ترک اعتیاد مراجعه کنند. البته و متأسفانه در بین این افراد زنان زیادی نیز وجود دارند.
به گفته وی، به دلیل تبلیغات غلط و سودجویانه ماهواره ها، دختران سن بالا و زنان جوان به دلیل ترس از چاقی به شیشه روی آورده‌اند، چون تصور می‌کردند که مخدر شیشه اعتیادآور نیست، اما پس از مدتی اعتیاد شدید به این مواد و نیز مسمومیت معتادان مشخص شد آن‌ها در دام اعتیاد گرفتار شدند و خانواده هایشان را به دره تباهی کشاندند، اما به دلیل ناخالصی مواد و وجود سرب و سم در آن‌ها کسی نتوانست نجاتشان دهد.
به گفته این کارشناس نظام سلامت، برخی از زنان جوان با تسلیم شدن در برابر تبلیغات شبکه های ماهواره ای، به تصور اینکه می‌توانند خواصی مانند لاغر شدن و تناسب اندام یا بالا رفتن شادی و هیجان را در مواد مخدر به دست آورند، به سمت مواد مشتق از شیشه و هروئین رفتند، اما این مواد نه تنها برای  آن‌ها کاهش وزن و خوش اندامی نداشت، بلکه دود و سیاهی نیز چاشنی اندام ناسازشان شد و اکنون برخی از آن‌ها برای برون رفت از این بحران تا پای افسردگی و قتل نفس نیز پیش رفته‌اند.

 چگالی سرب در اختیار سوداگران مرگ
دکتر احمد عابدي مهيمن، کارشناس آزمایشگاه مرکزی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز به خبرنگار ما می‌گوید: طی چند هفته اخیر و در واقع بر اساس تصمیم‌های سال 95 باندهای پخش مواد مخدر برای بالا بردن قیمت مواد افیونی، برای سنگین تر شدن محموله های خودشان  از مواد سمی و کشنده ای چون سرب در ترکیبات این مخدرها استفاده کرده اند.  
وی با اشاره به مسمومیت تعدادی از معتادان به واسطه سرب موجود در تریاک در اوایل خرداد، اظهار داشت: در این مدت افزایش ۱۵ درصدی مراجعه معتادان برای تهیه شربت تریاک را داشتیم و برنامه ریزی‌های انجام شده برای دسترسی راحت معتادان به شربت تریاک در کلینیک‌ها و طرح نجات این بیماران آغاز شده است.
این متخصص سم و عفونت‌های گوارشی با انتقاد از ارزیابی نکردن کیفیت مواد مخدر می‌گوید: در کلینیک‌های ترک اعتیاد علاوه بر دارودرمانی، باید اقدام‌های روان‌شناختی و آموزشی همزمان با تشخیص نوع مواد مصرفی و عوارض دریافتی توسط معتاد انجام شود تا درمان با موفقیت پیش رود، ولی در این زمینه هیچ تلاشی انجام نمی‌گیرد و ایجاد این کلینیک‌های درمان اعتیاد، به دلیل نبود ارزیابی لازم کارایی نخواهد داشت.

  هشدار کارشناسان
دکتر محمد نيك اقبال، معاون پژوهش و آسیب‌های اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز به خبرنگار ما می‌گوید: این ستاد نسبت به وجود سرب در تریاک، شیشه و هروئین و مسمومیت ناشی از سرب موجود در این مواد و حتی احتمال مرگ برخی معتادان هشدار داده و ذهن آحاد جامعه را در این باره روشن کرده است.
وی  درباره سابقه این نوع مسمومیت‌های مخدری می‌افزاید: وجود گزارش‌هایی درباره مرگ به واسطه وجود سرب در مواد مخدر در سال‌های پیش تأیید شده بود، اما خوشبختانه در ماه‌های منتهی به نوروز 95  گزارشی از مرگ معتادان به دلیل مسمومیت سرب نداشته‌ایم، اما با توجه به گزارش‌های واصله از مسمومیت معتادان با سرب در هفته های اخیر، باید نسبت به این موضوع هشدار داد و مسؤولان و خانواده های معتاددار باید هوشیار باشند و چاره‌جویی کنند.
این پژوهشگر مواد مخدر می‌گوید: معتادان طی هفته‌های اخیر با دردهای حلقی، دردهای گوارشی، بی‌حالی عمومی، دردهای مفصلی، کم خونی، مشکلات عصبی و دیگر علایم ویژه مسمومیت با سرب به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و آزمایش‌های دقیق نشان دهنده این واقعیت است که سطح سرمی سرب در خون این افراد چندین برابر بیش از حد مجاز بوده و نشانه های درد و بیماری‌شان ناشی از مسمومیت با عنصر سرب است.

 کشنده تر بودن سرب
 در مخدر تزریقی و هروئین
دکتر نيك اقبال در ادامه با اشاره به نوع عوارض این مسمومیت در مخدرهای گوناگون یادآور می‌شود: مقایسه مسمومیت معتادان در روش‌های گوناگون مصرف مواد مخدر، باید بر اساس روش‌های تشخیص پزشکی دقیق باشد، اما خانواده ها باید توجه داشته باشند که احتمال مسمومیت در مصرف مواد مخدر خوراکی بسیار بالاست و نیز مسمومیت در مصرف تزریقی هروئین بسیار شدیدتر و کشنده‌تر است.
دکتر عباسعلی ناصحی، مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت نیز به رسانه ها خاطرنشان کرده است، مواردی از مسمومیت با سرب در کودکان گزارش شده که به دلیل ناآگاهی والدین و استفاده از تریاک یا مشتقات آن در کودکان با هدف استفاده دارویی بوده است. در این زمینه لازم است به والدین هشدار داد که این امر می‌تواند سبب مسمومیت جدی کودکان با سرب شده و حتی منجر به مرگ آن‌ها شود.
به اعتقاد وی، این مشکل باید از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولی مبارزه با آسیب‌های این مواد و دستگاه‌های پیشگیری این حوزه اطلاع‌رسانی شود، اما وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز با تمام توان برای رفع مشکل و تلاش برای درمان قربانیان این پدیده آماده همکاری هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.