قدس آنلاین/ مهدیه قمری : استاد محسن عبادی سال‌هاست در رشته خوشنویسی فعالیت می‌کند و خط تخصصی او نیز نسخ و ثلث است.

 خراسان اقیانوس خوشنویسی کشور است

او افزون بر اینکه در سال 92 موفق به دریافت درجه یک هنری شده است، تاکنون رتبه نخست خط نسخ جشنواره طلیعه ظهور سال 1384، رتبه نخست خط نسخ جشنواره رضوی یزد سال 1384، رتبه نخست خط ثلث جشنواره غدیر تبریز سال 1386، رتبه نخست خط نسخ جشنواره رضوی یزد سال 1391 را نیز کسب کرده است.
او افزون بر اینکه برگزیده دوسالانه ملی ایران سال 1393 است، جایزه خط محقق در جشنواره «حلیه الشريفه» استانبول 2014 را نیز کسب کرده و در جمع نهایی «ملتقى رمضان للكتابه القرآن» دوبی 2015 انتخاب شده است.
وی، افزون بر اینکه نگارش کتیبه‌‌های 14 متری سر در ورودی حرم کاظمین به خط ثلث جلی را در کارنامه هنری خود دارد، تألیفات و تحقیقاتی همچون مقاله سبک‌شناسی ادعیه ایام هفته محمد شفیع تبریزی، قرآن نگاری از صدر اسلام تا اواخر قاجاریه، نگارش مقاله علمی درباره قرآن عبدالله طباخ هروی و نگارش پژوهش نامه تصویر محور درباره تحلیل هندسی و مفهومی خط محقق جلی در قرآن بایسنغری را نیز انجام داده است. او همچنین نمایشگاه‌هایی از جمله نمایشگاه انفرادی جاکارتا (اندونزی) سال 2008، نمایشگاه انفرادی آنکارا (ترکیه) سال 2010 و نمایشگاه انفرادی کیپ تاون (آفریقای جنوبی) سال 2011 برگزار کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگویی است با این هنرمند فعال.
 جایگاه خوشنویسان خراسان را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
از دوران قدیم، خراسان قطب خوشنویسی بوده و مورخان، این استان پهناور را یکی از قله‌های هنر خوشنویسی عنوان کردند؛ زیرا افزون بر اینکه شماری از خوشنویسان خراسان در دوران قدیم، آوازه طولانی داشتند، بسیاری از هنرمندان این هنر نیز گمنام ماندند، اما آثار خوبی برجا گذاشتند.
این رونق همیشه وجود داشته است و خوشنویسان معاصر خراسان نیز در سطح کشور و حتی بین المللی در مسابقات بسیاری شرکت کرده‌اند و درخشش آن‌ها در این مسابقات متوالی بوده است.
 مهم ترین مشکلات خوشنویسان خراسان رضوی را در چه می‌دانید؟
متاسفانه مسابقات و جشنواره‌های خوشنویسی در استان ما کم برگزار می‌شود و تاکنون گام جدی برای این امر برداشته نشده است که علل آن را می‌توان سوء یا ضعف مدیریت همراه با نبود بودجه مناسب دانست.
برگزاری مسابقات خوشنویسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا سبب بروز و ظهور استعدادهای این رشته می‌شود و استعدادهای گذشته را نیز بیشتر توانمند می‌کند. مسابقات خوشنویسی همچنین می‌تواند به رشد این رشته نیز سرعت دهد.
افزون بر این، بسیاری از استعدادهای شگفت انگیز در میان هنرجویان این رشته دیده می‌شود که می‌توان به جرأت گفت، خراسان اقیانوس خوشنویسی کشور است که متأسفانه این گونه استعدادها، فضایی برای رقابت و دیده شدن ندارند تا خود را محک بزنند.
 با توجه به اینکه در مشهد هر هفته شاهد برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون هنری هستیم، آیا برگزاری نمایشگاه‌های خوشنویسی در قالب فردی یا گروهی می‌تواند امکان دیده شدن این گونه از هنرمندان با استعداد را فراهم کند؟
برگزاری نمایشگاه عامل خوبی است برای دیدن شدن هنرمندان، اما همچون برگزاری مسابقات نمی‌تواند مقایسه استعدادهای گوناگون باشد و افزون بر این هنرمندان در نمایشگاه‌ها فرصت محک و تبادل‌نظر کمتری را نسبت به شرکت در مسابقات خوشنویسی پیدا می‌کنند.
 با توجه به تغییرات ایجاد شده در دوره جدید فعالیت انجمن خوشنویسان مشهد، حمایت این تشکل هنری از هنرمندان درباره برگزاری مسابقات خوشنویسی چگونه است؟
متأسفانه حرف‌های متولیان انجمن، شعاری بیش نیست. البته نه اینکه دچار شعارزدگی باشند، بلکه با کمال دلسوزی و انگیزه، هر دوره که مدیریت عوض می‌شود، شعارها با رنگ و لعاب متفاوت اعلام می‌گردد، اما وقتی مدیران با این واقعیت تلخ روبه رو می‌شوند که درآمدها ناچیز است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز این انجمن را رها کرده است؛ چون انجمن خوشنویسان یک تشکل خصوصی است که بودجه دولتی ندارد، به طور قطع شعارها عملی نمی شود.
همچنین انتخاب نکردن نیروهای متخصص در انجمن، برگزار نشدن جشنواره‌های خوشنویسی در افق 20 ساله همراه با بی‌بهره بودن انجمن از امکانات اولیه از جمله عواملی است که سبب می‌شود، شعارهای مدیران جدید با وجود اینکه دلسوزانه و با تدبیر وارد عرصه اجرایی می‌شوند، در این انجمن عملیاتی نشود؛ یعنی نیت برای بهبود اوضاع وجود دارد، اما امکانات اجازه نمی دهد که از حدود روزمرگی‌های همیشگی در انجمن فراتر بروند.
البته این موارد در حالی است که خوشنویسان مشهدی امسال در جشنواره ارسیکای ترکیه که بنوعی المپیک دنیای خوشنویسی محسوب می‌شود، بسیار درخشان ظاهر شدند و 6 هنرمند مشهدی در مسابقات ارسیکای 2016 جایزه کسب کردند.
 آیا شما هم جزو این هنرمندان موفق بودید؟
خیر، ولی چهار نفر از هنرجویان بنده نیز برنده شدند، هنرجویانی که هیچ کدام در کلاس‌های انجمن خوشنویسان شاگرد من نبوده اند و از این بابت تبریک می‌گویم به فاطمه مقیمی، ریحانه رحمتی، سارا عطارزاده و سیده زینب احمدی که با درخشش در این دوره مسابقات جهانی ارسیکا و کسب جایزه، در درجه اول نام پرآوازه میهن عزیزمان را با افتخار طنین انداز کردند و در درجه بعد هم نشان دادند، امروز نوبت این بنده حقیر هست که شاگردی این بزرگواران را انجام بدهم و وقت درس پس دادن بنده فرا رسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.