۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
کد خبر: 386960

اسماعیل تهرانی رهبر ارکستر شهر می‌گوید به وعده‌های معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مسئولا موسیقی این سازمان ایمان دارد و حاضر است با طناب آنان به داخل چاه برود.

هنرمندِ کارمند نمی‌خواهیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، صبح امروز چهارشنبه 12 خرداد 1395 نشست خبری ارکستر شهر تهران برای معرفی این اکستر برگزار شد.

در این نشست امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اسماعیل تهرانی، حمید متبسم، میلاد کیانی، هادی منتظری، شهرام میرجلالی، و بابک ربوخه حضور داشتند. این هنرمندان اعضای شورای سیاست‌گذاری ارکستر شهر را تشکیل می‌دهند.

در ابتدای این نشست امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با ارائه برخی از فعالیت‌های این سازمان در سال گذشته، گفت: برگزاری سلسله‌برنامه‌های آوای دوست از جمله برنامه‌های خوبی بود که در سال 94 برگزار شد و امسال نیز تداوم پیدا می‌کند. در مجموع 181 کنسرت در فرهنگسراهای مختلف شهر تهران روی صحنه رفتند که در این میان فرهنگسراهای ارسباران،‌بهمن، فردوس و امید بیشترین برنامه‌ها را در حوزه موسیقی داشته‌اند. همچنین آلبوم ردیف آوازی به روایت استاد جهاندار در دست انتشار است. آلبومی نیز با آهنگسازی فؤاد حجازی و بر اساس اشعار فاضل نظری نیز منتشر خواهد شد.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد:‌ سال گذشته جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی را برگزار کردیم که خوشبختانه جشنواره موفقی بود و امسال نیز برگزاری دومین دوره‌اش را در دستور کار قرار دادیم. دبیرخانه این جشنواره شکل گرفته و جلسات شورای سیاست‌گذاری هم‌اکنون در حال برگزاری است.

عبدالحسینی با اشاره به حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از گروه‌های موسیقی گفت: طی سال گذشته از چندین گروه موسیقی از جمله گروه کر فرهنگی ارسباران، گروه کر فرهنگسرای بهمن، اندیشه و امید حمایت کردیم. طی امسال نیز این حمایت‌ها ادامه‌دار خواهد بود ضمن اینکه گروه موسیقی نغمه شهر به سرپرستی بابک ربوخه نیز کار خود را آغاز خواهد کرد. در این گروه هنرمندانی که در سازمان به شکل‌های مختلف همکاری می‌کنند حضور خواهند داشت. شهرام صارمی و آقایان آزادفر، غلامی نیز از جمله هنرمندان موسیقی هستند که در این گروه حضور پیدا می‌کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به راه‌اندازی ارکستر شهر تهران گفت: بی‌تردید ارکستر شهر فصل جدیدی از فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خواهد بود.

با طناب عبدالحسینی و ربوخه به داخل چاه می‌روم

اسماعیل تهرانی رهبر ارکستر شهر نیز در این نشست گفت: اعضای شورای سیاست‌گذاری ارکستر شهر متشکل از حمید متبسم، میلاد کیانی، هادی منتظری، شهرام میرجلالی هستند. این ارکستر در واقع همان ارکستر سازهای ملی است که عید فطر سال گذشته برای اولین و آخرین بار روی صحنه رفت.

وی افزود: متأسفانه ارکستر سازهای ملی از اقبال لازم برخوردار نشد و چراغش خاموش شد. دوستانم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از من خواستند که تا دوباره این ارکستر را تشکیل دهم و من هم به سه دلیل این دعوت را پذیرفتم.

این رهبر ارکستر ادامه داد: دلیل اولی که باعث شد من این مسئولیت را بپذیرم بی‌توجهی است که به هنر مهجور موسیقی شده است. دلیل دوم روشن کردن چراغ و درست کردن سقفی برای جوانان و دلیل سوم هم برای فرهنگ‌سازی و آشنایی هرچه بیشتر مردم با هنر موسیقی ایرانی است. امیدوارم به هنر به شکل ضرورت برای جامعه نگاه شود و نه به عنوان تفنن.

پرداختن به فرهنگ و هنر وظیفه دولت‌ها و شهرداری‌هاست

حمید متبسم آهنگساز و نوازنده سه تار در این نشست گفت: برای من مژده بزرگی است که بالاخره امروز ارکستر شهر فعالیت‌هایش را آغاز می‌کند. من همیشه گفته‌ام که پرداختن به فرهنگ و هنر در درجه اول باید وظیفه دولت‌ها و شهرداری‌ها باشد. انسان ها برای زندگی مسالمت‌آمیز به یکدیگر به آب و آبادانی احتیاج دارند اما در عین حال به فرهنگ نیز احتیاج دارند.

وی افزود: چه بهتر که موسیقی که به نوعی هویت ما را می‌سازد به دست سازمان‌هایی چون شهرداری بیفتد تا وضعیت مشوشی پیدا نکند. متأسفانه امروز در فضای موسیقی غالب آنچه که تولید می‌شود به سفارش عوام است و هنرمندان هم به این جهت آثاری را خلق می‌کنند که مشتری بیشتری داشته باشد اما شرط سربلندی تعداد مخاطب نیست.

گوش مردم را آلودگی‌های صوتی پر کرده است

شهرام میرجلالی نوازنده برجسته تار در ادامه صحبت‌های حمید متبسم گفت: امروز آلودگی صوتی محدود به صدای ماشین‌ها و خیابان‌ها نمی‌شود و ما این آلودگی صوتی را در بین گروه‌های موسیقی نیز می‌شنویم. گروه‌هایی که اتفاقا چندین و چند سانس هم می‌فروشند اما به لحاظ محتوا چیزی برای عرضه ندارند. امروز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با راه‌اندازی ارکستر شهر در واقع به وظیفه‌اش عمل می‌کند.

امیدوارم ارکستر شهر پایدار باشد

هادی منتظری نوازنده کمانچه نیز طی سخنانی درباره راه‌اندازی ارکستر شهر تهران عنوان کرد: هویت هر قوم به فرهنگش بازمی‌گردد. همیشه شهرداری‌های دنیا از هنرهای مختلف من جمله موسیقی حمایت کرده‌اند و جای بسی خوشحالی است که امروز این اتفاق در کشور ما می‌افتد و امیدوارم که این ارکستر بتواند فعالیت‌های ادامه‌داری داشته باشد.

بابک ربوخه مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این نشست گفت:فراخوان دعوت از نوازندگان حدود 2 ماه است که منتشر شده و بالغ بر 250 نوازنده برای حضور در ارکستر درخواست داده‌‌اند. تا 10 روز دیگر هم مهلت اعلام حضور نوازندگان وجود دارد. و احتمالا اوایل ماه آینده ارکستر رسما فعالیت اجرایی خود را آغاز می‌کند.

وی افزود: ما معتقدیم که ارکستر باید روی پای خودش بایستد و همه چیز منوط به بودجه و مباحث مالی نیست. ما ارکستر را با هدف ماندگاری راه‌اندازی کردیم و امیدواریم فعالیت ماندگاری داشته باشد.

هنرمندِ کارمند نمی‌خواهیم

امیر عبدالحسینی نیز در این باره گفت: در طی ماه‌های گذشته جلسات بسیار متعددی پیرامون چگونگی ساز و کار اجرایی ارکستر برگزار شده و تمامی نکات ریز و درشت مورد بحث و نظر قرار گرفته است. آنچه که هنرمندان و گروه‌های موسیقی همواره از سازمان فرهنگی هنری شهرداری خواسته‌اند بیشتر فضای تمرین و فضای کار بوده است و تنها 20 یا 30 درصد از سازمان بودجه‌ای خواستند. ما هم با راه‌اندازی ارکستر شهر نگاهی حمایتی و نظارتی خواهیم داشت.

وی افزود: مسلما بودجه سالانه برای ارکستر شهر در نظر گرفته خواهد شد اما قطعا ما هنرمند کارمند نمی‌خواهیم. در آیین‌نامه‌ای هم که برای این ارکستر تدوین شده نگاهی بلندمدت داشته‌ایم و با تمام توان از این ارکستر حمایت می‌کنیم.

موزه موسیقی از دارایی‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است

در بخش دیگری از این نشست امیر عبدالحسینی درباره موضوع مالکیت موزه موسیقی گفت: قبل از ورود من به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اتفاقاتی در موزه افتاد تا این مکان به شکل خصوصی اداره شود. در زمینه مالکیت موزه موسیقی نیز باید بگویم که با مصوباتی که در شورای اسلامی شهر تهران انجام گرفت تا یک دوره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران متولی این مجموعه بود و معاون هنری این سازمان نیز در هیأت امنای آن حضور داشت. البته قبل از ورود بنده به سازمان، فضا دچار تغییراتی می‌شود و من درست در زمانی به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آمدم که مصادف با آغاز دعواها بود. بر اساس مصوبه شورای شهر تهران موزه موسیقی باید به وسیله سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مدیریت شود. اما مهم نیست ما متولی باشیم یا ارشاد یا جای دیگر. مهم این است که موزه چطور اداره شود.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: به هر حال نکته ماجرا نگاه متمرکز به نحوه فعالیت‌های چنین مجموعه‌هایی است و اهمیتی ندارد که متولی وزارت ارشاد، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و یا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد. برای ما ایجاد یک نگاه واحد مهم است که بتواند به سبک و سیاق حرفه‌ای کار یک مجموعه را انجام دهد و به نظر من همین موضوع کفایت می‌کند. ضمن اینکه مذاکراتی در خصوص همین موضوع در حال انجام است اما به هر ترتیب تصمیم نهایی را مقامات بالاتر می‌گیرند.

سال گذشته رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در خصوص موزه موسیقی گفته بود: «موزه موسیقی متعلق به شهرداری تهران است. باید در خصوص هیات امنا و مدیر عامل بازنگری شود. اگر قرار باشد هم همین دوستان فعالیت کنند باید حکم جدید از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صادر شود. موزه موسیقی همچنان باید زیر نظر شهرداری تهران باشد. موزه موسیقی مانند شرکت نشر شهر، مثل موزه امام علی و... از دارایی‌های سازمان است. در آینده نزدیک باید در خصوص هیات امنا موزه موسیقی تصمیم دوباره‌ای گرفته شود.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.