دست و پا زدن های پادشاه برای کسب سرمایه

عربستان سعودی قصد دارد برای جبران کسر بودجه خود در سال 2016،  15 میلیارد دلار اوراق قرضه ارائه دهد.

با وجود قیمت نفت به 50 دلار رسیده است اما کشورهای تولید کننده با مشکلات کمبود بودجه روبرو هستند و از کشورهای اروپایی وام می گیرند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اسپوتنیک فرانس؛ خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که هفته گذشته  عربستان سعودی نیز با الهام از قطر، اوراق قرضه یورو را به ارزش بالغ بر نه میلیارد دلار ارائه کرد که بزرگترین مورد در تاریخ خاورمیانه محسوب می شود.

این منبع خبری 30 مه  گزارش داد که عربستان سعودی یک کارشناس بانکداری را از HSBC ( شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیایی) استخدام کرده است تا دفتر بدهی های عمومی را تنظیم کند. این نخستین برنامه ریزی فروش اوراق قرضه  معاملات بین المللی در این کشور پادشاهی است.

به دلیل افت قیمت نفت، عربستان سعودی با کمبود 98 دلاری بودجه در پایان سال 2015 روبرو شد.

مقامات این کشور در 25 آوریل، برنامه چشم انداز 2030 را ارائه دادند که برنامه ای بلند مدت است و تغییر ساختار اقتصادی این کشور پادشاهی را برای 15 سال آینده پیش بینی می کند.

این اصلاحات بدون در نظر گرفتن سطح قیمت جهانی نفت طراحی شده است. بر اساس این برنامه، نظام پادشاهی می تواند سهم خود از صادرات غیر نفتی در تولیدناخالص داخلی را از 16% به 50% افزایش دهد.

اواخر ماه اکتبر، صندوق بین المللی پول ( FMI) اعلام کرده بود که عربستان سعودی با کسری بودجه رو به رشدی در 5 سال آینده مواجه خواهد شد. به گفته تحلیل گران این سازمان، نظام پادشاهی عربستان نمی تواند در زمان افزایش قیمت نفت تا حد 106 دلار، توازن را در وضعیت اقتصادی برقرار کند.

ترجمه: مریم سادات کاظمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.