قدس آنلاین/ مروت - زرین پور : تب و تاب انتخاب هیأت‌رئیسه دائم مجلس روز گذشته به پایان رسید و همانگونه که پیش از این نیز اعلام شده بود، محمدرضا عارف از کاندیداتوری ریاست انصراف داد تا میدان برای یکه‌تازی لاریجانی باز باشد.

 فراکسیون ولایت درآینده سیاسی کشور نقش کلیدی خواهد داشت

اما حضور کواکبیان و رأی حداقلی او بار دیگر حکایت از تأثیر آرایش سیاسی مجلس در تقسیم قدرت بین طیف‌های سیاسی حاضر در پارلمان دارد.  در روزهایی که گذشت، اعضای 2فراکسیون تازه‌تأسیس شده «ولایت» و«امید»، هر کدام به شکلی در خصوص فضای سیاسی حاکم  بر مجلس دهم اظهار نظر کردند و هر یک، آن را به نفع اهداف خود دانستند و برای یکدیگر رجزخوانی کردند. کارشناسان بر این اعتقادند که مجلس دهم بر خلاف آنچه عنوان شد که اصلاح‌طلب باشد، اصولگراست و حتی مستقلان هم به سمت اصولگرایان متمایل هستند. از این رو برای تصاحب کرسی هیأت رئیسه دائم مجلس دهم باز هم شانس با آقای لاریجانی بود و او برای یک سال دیگر به صندلی ریاست تکیه زد. در هر صورت، 2فراکسیون امید و ولایت فضای متفاوتی از نظر سیاسی برای مجلس دهم رقم زده است.
«جواد کریمی قدوسی»، منتخب مردم مشهد در مجلس دهم در همین خصوص به قدس می گوید: به طور کلی فضای سیاسی مجلس تابعی از فضای سیاسی جامعه است و بازخورد مسایل جامعه در مجلس تبلور پیدا می کند.
وی معتقد است؛ اگر نگاه به ایام پیش‌رو داشته و آن را ارزیابی کنیم، می توانیم برآورد کنیم که فضای سیاسی مجلس دهم با این 2فراکسیون چگونه خواهد بود، بنابراین برداشت این است که در این سه چهارسال ما تحولات بسیار مهمی هم در داخل کشور هم در منطقه، بین‌الملل و نقش تأثیرگذار مجلس در آن خواهیم داشت.

 نقطه عطف مجلس دهم هم بحث انتخابات سال ۹۶ است
به گفته کریمی، هر مجلسی در تاریخ انقلاب نقطه عطفی داشته است و نقطه عطف مجلس دهم هم بحث انتخابات سال۹۶ است. از هم اکنون جریان‎های سیاسی خودشان را آماده رقابت جدی برای آن می‌کنند، از این رو این 2فراکسیون امید و ولایت می‌توانند نقش مهمی درآینده مجلس داشته باشند.
وی بحث پسابرجام را موضوع دیگری عنوان می کند که مجلس دهم باید با آن مواجه شود و به افکار عمومی جواب دهد. نماینده مردم مشهد درمجلس می‌‎افزاید: تعهداتی که طرف مقابل سپرده و نقض عهد کرده، تشدید تحریم‌ها، رعایت نکردن شروط مجلس،  شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری در اجرای برجام از دیگر مواردی است که بر اهمیت مجلس دهم افزوده است.
کریمی به التهاب‌های فرهنگی در فضای سیاسی مجلس دهم اشاره می‌کند و می‌گوید: در میان خانم‌هایی که در مجلس دهم رأی آوردند نگاهی وجود دارد که می‌گوید حجاب یک امر شخصی است، بنابراین نمی‌توان یک حکم دائمی برای جامعه ای مثل جامعه ایران باشد؛ این نگاه‌های فرهنگی اگر بخواهد تبدیل به نطق شود، تبدیل به موضع‌گیری و نهایتاً طرح شود، فضای مجلس را خیلی ملتهب
می کند چرا که این‌ها برگرفته از مبانی دینی، قانون الهی و ملی ماست که رعایت می‌شود.
نماینده مردم مشهد در مجلس دهم فضای اقتصاد، اقتصاد مقاومتی و اشتغال را از مسایل پیش روی مجلس دهم عنوان کرده و بیان می کند: 2فراکسیون ولایت و امید، اگر قرار بگذارند که روی اصول مشترک با هم تفاهم کنند با حفظ مواضع خود، روی این اصول با هم کار کنند، فضای آرامی رقم خواهد خورد ولی اگر مسائلی را پیش بکشند که با اصول دینی و اعتقادی مغایر باشد، قطعاً پاسخگویی هم لازم دارد و افرادی هم باید پاسخ دهند و دفاع کنند. بنابراین موضوعات  فرعی به اهداف و سیاست‌های اصلی غلبه پیدا می کند و فضای مجلس را ملتهب می کند.

 تلاش ناکام  فراکسیون امید  
کریمی می گوید: واضح بود که فراکسیون ولایت با داشتن حداقل 188 عضو، وجه غالب مجلس را تشکیل می دهد و امیدواریم که مواضع فراکسیون امید را در مسایل سیاسی تعدیل کند. وی به تأثیر این فضا بر انتخاب هیأت‌رئیسه دائم مجلس اشاره کرده و
می گوید: فراکسیون امید تلاش کرد تا بتواند در انتخاب هیأت رئیسه دایم، سهم بیشتری از آنچه که در هیأت رئیسه موقت داشت، به دست بیاورد، اما شاهد بودیم که این تلاش در انتخاب هیأت‌رئیسه تأثیری نگذاشت و فراکسیون ولایت صاحب صندلی‌های بیشتری در هیأت رئیسه شد. به گفته کریمی در مجلس نهم، 2فراکسیون اصولگرا وجود داشت ولی در مجلس دهم با توجه به اقتضای شرایط، تحولات و رأی آوری عده‌‎ای از اصلاح طلبان، ضرورت انسجام داشتن یک فراکسیون برجسته شد، فراکسیون ولایت همانگونه که از نامش پیداست در مواضع اولیه و نقشه راهی که برای خود مشخص کرده است، عمده توجهاتش را بر تحقق خواسته های ملت، که خواسته‌های ولایت و رهبری است، متمرکز کرده چراکه رهبری هرچه ملت می‌خواهد همان را تأکید می کنند و نگاه ملت هم با نگاه ولایت همیشه در طول انقلاب کاملا تطبیق داشته است.
اما برخلاف آنچه کریمی عنوان می کند، «محمدحسن آصفری» پیرامون تشکیل فراکسیون ولایت و امید و ارزیابی فضای سیاسی مجلس دهم، نظر دیگری داشته و می گوید: اکنون برای اظهار نظر در این رابطه بسیار زود است و نمی‌توان به شکل قطعی سخن گفت، زیرا مشخص نیست این وضعیت، به چه سمت و سویی پیش رود بنابراین این مسأله باید در فراکسیون‌ها مشخص شود.

 ریاست مجلس دهم قابل پیش بینی بود
وی می‌افزاید: مسأله ریاست مجلس دهم قابل پیش‌بینی بود و بنده احتمال می‌دادم آقای لاریجانی، رئیس این دوره از مجلس شود. لاریجانی دارای قدرت و نفوذ بالایی است و تجربه نشان داده، کسی که در هیأت رئیسه موقت  انتخاب شود، قطعاً رئیس دائم هم همان شخص خواهد بود.
منتخب مردم اراک در مجلس دهم در پاسخ به این سؤال که کدام یک از فراکسیون‌ها با مطالبات رهبری همسوتر هستند، بیان می‌کند: بدون تردید فراکسیون ولایت بهتر می‌تواند در راستای دغدغه‌های مقام معظم رهبری گام برداشته و مسایل و مطالبات مردمی را پاسخ گوید. از طرفی فراکسیون امید در تبلیغات خود نشان داد که نمی‌تواند در مسیر دغدغه‌های رهبری حرکت کند و دنبال سلسله مسایل دیگری است.
آصفری تأکید می کند: در مجموع تقاضا و خواسته ما از هر 2فراکسیون امید و ولایت این است که اقتصاد مقاومتی و مسأله فرهنگ را سرلوحه امور خویش قرار داده و پیام رهبر انقلاب مبنی بر اینکه مجلس باید به سنگری استوار در برابر افزون‌خواهی گستاخانه‌ استکبار تبدیل شود، توجه ویژه داشته باشند.
به گفته وی، نمایندگان منتخب مردم از هر فراکسیون یا جناحی که هستند باید به مردم خدمت کرده و به دنبال رفع مشکلات معیشتی آنها باشند نه اینکه مسایل جناحی و منافع فردی شان را دنبال کنند، در نهایت هرکس که رئیس مجلس شود باید مصالح و منافع کشور را در نظر بگیرد.

 حمایت فراکسیون ولایت از لاریجانی
وی با اشاره به اهداف و سیاست فراکسیون ولایت در حمایت از لاریجانی می‌گوید: لاریجانی باتوجه به قرابت بیشتری که با جریان اصولگرایی دارد، بیشتر می تواند مطالبات این بخش را دنبال کند و از طرف دیگر همان طور که به آن اشاره داشتم، لاریجانی دارای قدرت و نفوذ بالایی است بنابراین فراکسیون ولایت از وی حمایت کرد.
دکتر«محمدرضا مرندی» عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی هم اینچنین به ارزیابی فضای سیاسی حاکم بر مجلس دهم می‌پردازد: مجلس دهم برخلاف پیش‌بینی‌هایی که می‌شد و تهدیدهایی که اصلاح‌طلبان می‌کردند به هرحال یک مجلس با اکثریت اصولگراست بنابراین چه رئیس مجلس و چه ترکیب هیأت‌رئیسه را نگاه کنید اکثریت اصولگرایان هستند.
وی می‌افزایـــد: رویکـرد مستقلین هم در چنین شرایطی به سمت اکثریت که اصولگرا هستند، رفته و به همان اکثریت اصولگرا اضافه شدند بنابراین مجلس دهم ترکیبی همانند مجلس پنجم پیدا کرده است. از این رو یک اکثریت اصول‌گرا و اقلیت نسبتاً مطرح اصلاح‌طلب را در مجلس مشاهده می کنیم.
به گفته دکترمرندی، از آنجایی که دکترعارف برای هیأت‌رئیسه دائم مجلس دهم کاندیدا نشد، بنابراین آقای لاریجانی با رأی بالاتری به ریاست مجلس رسید.

 ترکیب مجلس دهم امیدوار کننده است
دکترمرندی به فضای موجود در مجلس دهم اشاره کرده و می‌گوید: ترکیب مجلس دهم امیدوارکننده است، البته مجلس دهم از نظر سطح نخبگان بویژه نخبگان سیاسی چه در میان اصلاح‌طلبان و چه اصول‌گرایان پایین آمده است؛ چرا که اصلاح‌طلبان کاندیداهای قوی در این زمینه نداشتند و اصول‌گرایان هم کاندیداهایشان رأی نیاوردند. بنابراین سطح نخبگی مجلس دهم نسبت به نهم پایین‌تر است، اما به هر حال فکر می‌کنم رویکرد اصلی، رویکرد رهبری باشد و دغدغه آنها به هر حال کمابیش همان دغدغه مجلس نهم خواهد بود و حالا با یک غلظت پایین‌تری به دلیل همان ترکیب متفاوت مجلس دهم با نهم و همچنین سطح نخبگی متفاوت. وی به تشکیل فراکسیون ولایت در ابتدای مجلس دهم اشاره کرده، می گوید: فراکسیون ولایت دنبال همان اهداف انقلاب و نظام، امام و رهبری هستند و فکر می کنم که هر چه جلوتر برود این فراکسیون
قوی تر خواهد شد و ترکیب مجلس هم به سمت وفاداری به آرمان‌های امام و رهبری بیشتر خواهد شد؛ خصوصاً که در سال پایانی دولت هم هستیم و پیش بینی ها هم این است که این دولت تکرار نمی شود.

 نقش پر رنگ فراکسیون ولایت در آینده سیاسی کشور
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی می‌افزاید: دولت روحانی در دوره دوازدهم ریاست جمهوری تکرار نمی‌شود و این امر باز جریان اصول‌گرایی و انقلابی را در مجلس دهم تقویت می کند چرا که معمولا نمایندگان یک مقدار به چشم انداز آینده هم نگاه می کنند که بالاخره کدام دولت در آینده سر کار خواهد بود تا بعضی‌ها مواضع‌شان را یک مقدار براساس آن تنظیم کنند. این است که این چشم انداز هم به سود اصلاح طلبان، جریان دولت و اعتدالی نیست.
من معتقدم هر چه پیش‌تر برویم جریان اصولگرا در مجلس دهم بیشتر تقویت می‌شود و قوی‌تر خواهد شد. قاعدتاً هم اهداف انقلاب و رهبری چه در سیاست داخلی و چه در خارجی دنبال خواهد کرد. به گفته وی، فراکسیون ولایت می‌تواند نقش مؤثرتر و پررنگ‌تری  هم در دولت آینده، هم  تصمیمات آینده مجلس و رویکرد آینده مجلس و کشور داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.