یک کارآفرین و فعال حوزه زنان و خانواده با بیان اینکه رسانه‌ها باید نگاه کلیشه‌ای به زنان را تغییر دهند، گفت: ایجاد خودباوری در زنان از خانواده شروع می‌شود.

رسانه‌ها نگاه کلیشه‌ای به زن راتغییر دهند/ ضرورت خودباوری در زنان

به گزارش قدس آنلاین،فریال مستوفی در گفتگو بامهر، رسانه ها را عنصری مهم در تغییر نگاه کلیشه ای به زنان دانست و افزود: امروز رسانه ها در همه عرصه های سیاسی و اجتماعی اثرگذاری قابل توجهی دارند و در حوزه مسائل زنان و خانواده نیز چنانچه قصد تغییر نگاه و فرهنگ سازی داریم باید از رسانه ها کمک بگیریم.
وی در مورد بازنمایی هویت زنان ایرانی در رسانه های كشور اظهار کرد: متاسفانه هویت زنان ما در رسانه های كشور به درستی بازنمایی نشده و این موضوع به دلیل وضعیت سنتی خانواده های ما بوده است.
وی گفت: در خانواده ها تلقی این است كه زنان افرادی ضعیف هستند بنابراین در جامعه نیز این تصور به وجود آمده است که زن جنس ضعیف است و کار او خانه داری و بچه داری است. در حقیقت این نگاه از خانواده آغاز شده و به جامعه تسری پیدا كرده است.
این فعال اقتصادی ادامه داد: این در حالی كه زنان ایرانی طی سالیان گذشته در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حضوری چشمگیر و موثر داشته اند؛ باید تاکید کنم زنان ایرانی باهوش و با استعداد هستند اما محیط آنان آن طور که باید و شاید آماده نبوده تا آنان را به کمال برساند گرچه تغییرات سال های اخیر تا حدی شرایط را بهتر کرده است اما هنوز به طور کامل به درجه مطلوب نرسیده است.
مستوفی راهکار ایجاد این تغییرات را تحول در خانواده و جامعه خواند و گفت: باید از خانواده شروع کنیم و به زنان خودباوری بدهیم. زنان ما علیرغم توانمندیهایی که دارند به خودباوری نرسیده اند و این خانواده ها هستند که باید به آنها برای حضور فعال در جامعه اعتماد به نفس بدهند. درحقیقت ما باید از خانواده و جامعه، تغییرات را شروع کنیم و اگر فقط زنان را آموزش دهیم کافی نیست.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوزری ایران تاثیر رسانه ها در اصلاح این نگاه را چشمگیر ارزیابی کرد و گفت: اصولا نمی توانیم نقش رسانه ها را در فرهنگ سازی و تغییرات اجتماعی نادیده بگیریم. رسانه ها در کشور ما نگاه سنتی به زنان را ترویج داده اند و ما اگر بخواهیم این نگرش تغییر کند باید از همین رسانه ها بهره ببریم.
این فعال حوزه زنان تصریح کرد: زنان نیمی از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند و اگر نتوانند فعالیت های مختلف را همپای مردان انجام دهند چرخ اقتصاد دنیا نمی چرخد. در شرایط فعلی نیز شاهد هستیم که در تمام دنیا به دلیل مسائل اقتصادی، یک فرد به تنهایی نمی تواند نان آور خانواده باشد از این رو زنان هم باید بر اساس توانایی و مهارت های خودشان فعالیت های اقتصادی داشته باشند و به اقتصاد خانواده یاری برسانند.
مستوفی اقداماتی از قبیل برگزاری جشنواره «زن، خانواده و رسانه» را در اصلاح نگاه جامعه به توانمندی و هویت زنان موثر توصیف كرد و گفت: این جشنواره رسانه ها را ترغیب می كند تا تصویری واقعی از زنان بازنمایی كرده و در جهت تبیین نقش و جایگاه آنها در جامعه تلاش بیشتری كنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.