قدس آنلاین/ سرور هادیان: برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و بویژه کلانشهرها، طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در روستاهای خراسان رضوی اجرایی شد .

بام خانه مددجویان کمیته امداد، میزبان مهربانی خورشید شد

 معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اعلام این مطلب گفت: راه‌اندازی و نصب نیروگاه‌های خورشیدی بر روی بام خانه مددجویان تحت پوشش برای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها و بویژه کلانشهرها طراحی شده که خوشبختانه این طرح به صورت آزمایشی از چند روستای اطراف مشهد آغاز شده است. سیدحسین کرابی افزود :سیاست دولت بر آن است که انرژی پاک(خورشیدی) را توسعه دهد و به همین منظور از زمستان سال گذشته تاکنون15 طرح نیروگاه خورشیدی اجرايی شده است. وی در ادامه از نصب 50 نیروگاه خورشیدی دیگر اطلاع داد و خاطرنشان کرد: در ادامه همین طرح که به صورت آزمایشی آغاز شده است 50 نیروگاه خورشیدی دیگر بزودی راه‌اندازی می‌شود.  کرابی افزود: این طرح استانی است و ابتدا از مشهد آغاز شده و در مرحله دوم از شهرستان‌های همجوار با مشهد به جهت پشتیبانی فنی ادامه خواهد یافت و افق ما در مرحله بعدی، برنامه‌ریزی برای حدود دو هزار نیروگاه خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد در روستاهای استان است که اولویت با مناطقی است که به دلیل کاهش بارندگی با خشکسالی روبه‌رو هستند و امکان کشاورزی و دامداری در آن مناطق کمتر است.
وی تصریح کرد: هر نیروگاه می‌تواند به طور متوسط در مناطق استان روزانه بین19 تا24 کیلو وات برق تولید کند .
کرابی همچنین از درآمدزایی این نیروگاه‌ها خبر داد و گفت: به طور متوسط این نیروگاه‌ها هر ماه بیش از 650 تا 850 هزارتومان برای هر خانواده مجری طرح درآمدزایی خواهد داشت. وی در خصوص تأمین منابع مالی نصب و تجهیز نیروگاه‌های خورشیدی نیز گفت: این نیروگاه‌ها با کمک وام‌هایی که از طریق صندوق وام کمیته امداد و منابع بانکی به مددجویان داده می‌شود، راه‌اندازی شده است.  وی اذعان داشت: بخشی از درآمد به دست آمده از این طرح‌ها برای پرداخت قسط وام خرید این نیروگاه و یکصد هزار تومان در حساب بانکی به نام «پشتیبان» پس انداز می‌شود که در آینده اگر دستگاه‌ها به تعمیر نیاز داشت از این حساب استفاده شود و بقیه آن به عنوان منبع درآمد در اختیار مددجو قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.