۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 387361

جواد مزدآبادی گفت: گرفتن جایزه با گذشت زمان بسیار کمی از یاد می‌رود اما نکته‌ای که مهم برایم آرامشی است که از کار برای مدافعان حرم به دست می‌آورم.

کار برای «مدافعان‌حرم» آرامش‌بخش است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، جواد مزدآبادی کارگردان کلیپ «روی موج دریا» که چندی پیش در جشنواره مدافعان حرم دیپلم افتخار بهترین کلیپ را دریافت کرده بود،گفت: این کلیپ را حدوداً 2 ماه پیش ساختم. این فیلم به سفارش مؤسسه تنظیم و نشر حفظ آثار امام خمینی (ره) بوده است. دوستان دغدغه‌اشان این بود که کلیپی ساخته شود که ارتباط معنوی مدافعان حرم با امام خمینی (ره‌) را نشان دهد. این بود که ما بر اساس این رویکرد فیلمنامه‌ای را نیز نوشتیم.

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که بحث شهدای مدافع حرم یکی از مهمترین بحث‌های روز جامعه است برای من همیشه ایجاد کنجکاوی کرده است و سوال‌هایی را در ذهنم به وجود آورده، به نظرم فیلمساز در این شرایط نباید نسبت به این موضوعات و مفاهیم بی‌تفاوت باشد. باید تلاش کند نسبت به تبلیغات منفی که غرب درباره عملکرد این افراد در رسانه‌ها منتشر می‌کند کاری کنند.

او همچنین گفت: این اثر یک ادای دین کوچکی بود و دوست داشتیم کاری را در این رابطه انجام دهیم. البته ساخت این اثر بیشتر دغدغه من بود تا اینکه بخواهم صرفاً کاری را در جشنواره انجام دهم.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چطور می‌شود در آثاری که ارزشی و سفارشی هستند، از شعارزدگی فاصله گرفت،‌ گفت: به نظرم  اولین نکته‌ای که باید به آن دقت داشت، دغدغه‌مند بودن فیلمساز نسبت به سوژه‌ای است که قرار است آن را کارگردانی کند. اگر اینطور باشد تمام وجود و فکر خود را صرف آن می‌کند. غیر از این باشد برآیند آن فیلم هیچ چیز قابل توجهی را ارائه نخواهد کرد.

مزدآبادی درباره کلیپ «روی موج دریا»،‌ گفت: این اثر به نوعی اکسپری‌منتال است و ما تلاش کردیم بیشتر به روی یکسری نماد و استعاره‌ها در اثر کار کنیم، بنابر این وقتی فیلم را ببینید سکانس‌های خاصی را در آن مشاهده می‌کنید. گروه تفحصی را برای یافتن پیکر یک شهید می‌بینید که درون جیب آن عکس امام خمینی (ره)‌ است سپس از جایی که این شهید پیدا شده است چشمه‌ای جوشان بیرون می‌آید و از داخل چشمه یک سربند یا زینب (س) نیز خارج می‌شود.  بخش دیگری از این اثر در زیر دریا فیلمبرداری شده است که در آنجا شاهد صحنه‌های جذاب‌تر و معنایی‌تری هستیم.

او همچنین گفت: شاید نگاه متفاوتی که ما نسبت به این موضوع داشتیم باعث دیده شدن این اثر شده است. متأسفانه وقتی کارهای ارزشی سفارش داده می‌شوند، به سرعت برخی به دنبال تصاویر آرشیوی می‌روند و متأسفانه تصاویر آشنایی که بارها دیده شده است ضبط می‌کنند و در فیلم خود اجرا می‌کنند می‌خواستم از فضای تکراری و دیده شده دور شوم و به سراغ نماد،‌ استعاره‌ها و المان‌های موجود رفتم. در نظر داشته باشید که تایم فیلم نیز سه دقیقه است در یک فرصت کم باید معنا را منتقل کنیم. ما در کلیپ «روی موج دریا»‌ پُر چانگی نکردیم.

این کارگردان درباره اهمیت و ارزش جایزه‌ای که از جشنواره مدافعان حرم گرفت، گفت:‌ گرفتن جایزه با گذشت زمان بسیار کمی از یاد می‌رود اما نکته‌ای که بسیار برایم مهم است آرامشی است که از کار برای مدافعان حرم به دست می‌آورم. در چنین شرایطی احساس می‌کنم نسبت به محیط پیرامون خودم بی‌تفاوت نبوده‌ام، نسبت به آدم‌هایی که می‌روند و جانشان را فدا می‌کنند. این افراد جوانان این مملکت هستند که با هزار آرزو شجاعانه به شهادت می‌رسند. این‌ها همه بهانه است برای اینکه یک تعلق خاطری نسبت به این افراد پیدا کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.