قدس آنلاین/ یاسمین مشرف : وقتی چشمان خسته و مشتاق به منظره‌ای از گل‌هایی ایستاده در وزش باد دقیق می‌شوند، رنگ‌ها جان می‌گیرند و چشم‌هایی که از زیبایی این منظره طبیعی اشباع شده اند، زیبایی طبیعت را به ذهن منتقل می‌کنند؛ چشم‌های خسته نیروی دوباره می‌گیرند و افکار پریشان متمرکز می‌شوند.

 ۴۰ ثانیه چشم دوختن به طبیعت ذهن را  باز آرایی می‌کند

 جعبه رنگ طبیعت را دانشمندان، احیاگر ذهن و برانگیزنده خلاقیت می‌دانند. طیفی از رنگ‌ها و احساسات گوناگون که با لحظه ای خیره شدن به طبیعت، منعکس می‌شوند، وارد ذهن شده، شفافیت، بصیرت و احساسی یکپارچه و منسجم را با خود به همراه می‌آورند.در واقع هماهنگی طبیعت و زیبایی رنگ‌های آن، دست به دست هم داده و همه چیز را در ذهن ما سرجای خودش قرار می‌دهند.
مطالعات نشان می‌دهند، پس از گذراندن زمانی در طبیعت و مشاهده هماهنگی و زیبایی آن، متمرکز شدن بر امور روزمره بسیار آسان‌تر خواهد بود. تأثیرات درمانگر و شفابخش طبیعت بویژه در جوامع پر از صفحه‌های نمایش امروزی، بیشتر از هر زمان دیگری قابل توجه است. پناه بردن به طبیعت در پایان روز و مشاهده ارتباط منسجم درونی میان عناصر آن برای یک فرد معمولی خسته از الگوی زندگی دیجیتال، نوعی درمان به شمار می‌آید، اما آیا واقعاً چیزی مثل «ویتامین T» (طبیعت) کمبود زندگی انسان امروزی است؟

 40 ثانیه چشم دوختن به طبیعت ذهن را باز آرایی می‌کند
مطالعه ای که در دانشگاه «ملبورن» انجام شد، نشان داد، ویتامین T یا طبیعت، فقط به میزان «چهل ثانیه»، می‌تواند تمرکز و عملکرد کلی مغز را بهبود ببخشد. 150 شرکت کننده در این پروژه تحقیقاتی، به دو گروه تقسیم شدند. به افراد شرکت کننده که در برج‌های بلندی کار می‌کردند، تنفس‌های بسیار کوتاه 40 ثانیه‌ای داده شد.در این تنفس کوتاه 40 ثانیه ای، یک پشت بام بتنی در معرض دید یکی از گروه‌ها قرار گرفت. گروه دیگر اجازه یافت در مدت تنفس کوتاه خود به یک پشت بام سرسبز و پراز گل چشم بدوزد. روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی که از این تحقیق ارایه کرد، نوشت گروهی که به پشت بام سرسبز نگاه کرده بود، در سراسر روز کاری خود « به میزان چشمگیری کاهش میزان خطا و اشتباه را نشان داده و در نیمه دوم کار نسبت به گروهی که پشت بام بتنی در معرض دیدش قرار داشت، از تمرکز بالاتری برخوردار بود». دکتر «کیت لی» از دانشگاه «فلوریدا» در این باره گفت: این مطالعه به ما نشان داد که نگاه کردن به منظره‌ای از طبیعت، به مدت کمتر از یک دقیقه، همه آن چیزی است که می‌تواند به افراد در انجام بهتر کارها کمک کند.
محققان می‌گویند، یک عکس ساده که صحنه ای از زیبایی طبیعت را به نمایش می‌گذارد نیز می‌تواند نتیجه مشابهی داشته باشد.

 طبیعت، سوخت طبیعی روح است
مطالعات همچنین نشان داده اند، قرارگرفتن در دامن طبیعت، به طور مستقیم احساس سرزندگی را افزایش می‌دهد و به دنبال آن انرژی بیشتری در بدن فرد تولید شده و حتی سیستم ایمنی بدن نیز مقاومت بیشتری می‌یابد. پروفسور «ریچارد رایان»، استاد روان‌شناسی دانشگاه «راچستر» و هدایت کننده این تحقیق تأکید می‌کند: طبیعت، سوخت روح ماست. بیشتر ما وقتی احساس می‌کنیم انرژی مان تحلیل رفته است، سراغ یک فنجان قهوه می‌رویم، اما تحقیقات نشان می‌دهند راه بهتر برای انرژی گرفتن، مرتبط شدن با طبیعت است.
نه تنها برقراری ارتباط مستقیم با مناظر طبیعی شادی را در ما افزایش می‌دهد، بلکه ثابت شده است صِرف اینکه تصور کنیم در مناظر طبیعی قرار داریم، همچنین صِرف به یاد آوردن خاطرات گشت و گذار در محیط‌های طبیعی، سلامت کلی ما را تقویت می‌کند. افزون بر این، ثابت شده است حضور مناظر طبیعی در داخل منازل، در مقایسه با قرار گرفتن افراد در محیط طبیعی بیرون، تأثیرات انرژی زایی بالاتری دارد.  دکتر «رایان نتا وینشتاین» از دانشگاه «هامبورگ» آلمان تأکید می‌کند، حضور در طبیعت، نه تنها شادابی را تقویت می‌کند، بلکه ویژگی‌های شخصیتی فرد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهند، افرادی که بیشتر در مناظر سرسبز قرار داشته‌اند، بیشتر از کسانی که دایم در محیط‌های داخل شهری بوده اند، سخاوت و توجه و مهرورزی از خود نشان می‌دهند. دانشمندان بر این باورند که به دلیل ارتباط درونی ما با اشیای زنده، گنجاندن عناصر طبیعی در چشم انداز زندگی شهری موضوعی است که نباید از اهمیت آن غافل شد.
 منبع: naturalnews.com

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.