سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری می تواند موجب بروز اختلالات رفتاری در کودک شود.

سیگار کشیدن مادر بروز اختلالات رفتاری را تشدید می کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تاپ سانته؛ سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری می تواند زمینه ساز اختلالات رفتاری مانند نقص توجه و بیش فعالی، گرایش به مصرف مواد مخدر و رفتارهای تکانشی در کودک شود. بررسی های آزمایشگاهی نشان می دهد که مواد سمی نیکوتین میزان تغییرات ژنتیکی کودک را در طولانی مدت افزایش می دهد.

محققان آمریکایی با انجام مطالعه ای روی موش های آزمایشگاهی متوجه شدند که نیکوتین می تواند عامل اصلی تنظیم کننده تمرکز و کنترل شرایط نقص توجه و بیش فعالی و همچنین دیگر اختلالات رفتاری را تغییر دهد.

آنها همچنین مشاهده کردند موش هایی که خیلی زود در معرض نیکوتین قرار دارند، مشکلات رفتاری و علائم شبیه به بیش فعالی پیشرفته تری دارند. بررسی ژنتیک نیز نشان داد که DNA آنها نیز در طولانی مدت تحت تاثیر تاثیرات منفی نیکوتین است.

اما نکته قابل توجه اینکه حتی قرار گرفتن مادر در معرض دود سیگار نیز می تواند برای جنین آسیب زا باشد. سازمان سلامت جهانی گزارش داده است که دود سیگار دیگران عامل بیش از 600 هزار فوت در دنیاست. در این صورت همچنین 379 هزار مرگ ناشی از بیماری های قلبی نیز گزارش شده که 165 هزار مورد نیز مربوط به  عفونت های ریوی، 369 هزار مربوط به آسم و بیش از 21 هزار مورد مربوط به سرطان ریه می شود. از طرفی سیگار کشیدن غیر فعال همچنین خطر پیشرفت سرطان سینه را نیز تا 10% افزایش می دهد.

ترجمه: مریم سادات کاظمی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.