رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح بند سلما در غرب این کشور اعلام کرد که هند به واسطه ساخت این پروژه هدیه گرانبهایی را به مردم افغانستان اهدا کرده است و افغانستان آبهای خود را مهار خواهد کرد.

مهار آبهای افغانستان / «سلما» هدیه‌ای گرانبها + تصاویر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند صبح امروز وارد هرات شد و در مراسم افتتاح سد دوستی(سلماء) به همراه «اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان شرکت کرد.

اشرف غنی در این مراسم گفت: افغانستان از گذشته دور با هند رابطه داشته و میلیون‌ها نقطه مشترک فرهنگی، سیاسی و تاریخی دارد.

غنی با اشاره به اینکه هند هدیه گرانبهایی را به مردم افغانستان اهدا کرده است، افزود: آب خود را با حمایت قوانین بین‌المللی مهار می‌کنیم و آبادانی حق و ویرانگری باطل است.

مودی نیز در این مراسم گفت: این گام بزرگ و محکم و لحظه تاریخی دیگری در مسیر پیشرفت افغانستان است.

نخست وزیر هند با اشاره به اینکه افتتاح این سد به هزاران خانه روشنایی می‌بخشد، ادامه داد: این برق است که خوشبینی را به میان می‌آورد.

وی با اشاره به وضعیت امنیتی افغانستان و جنگ در طول سال‌های متمادی افزود: جنگ دیگر مانع تحقق رویاهای مردم افغانستان نخواهد شد.

مودی بیان کرد: این سد بر اساس دوستی افغانستان و هند ساخته شده است و موجب پیوند جاودانه بین دوکشور خواهد شد.

نخست وزیر هند اظهار کرد: افتتاح این سد آغازگر فصل جدیدی برای توسعه میان دو کشور افغانستان و هند است. دو کشور تصمیم گرفته‌اند تا با همکاری یکدیگر در پروژه‌های دیگر نیز مشارکت کنند.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری هندوستان در چابهار مسیر دیگری نیز برای پیشرفت افغانستان باز خواهد کرد و ثمره دوستی ما به کابل، قندهار و مزار محدود نیست و نخواهد بود، مشارکت ما با تمام افغانستان ادامه خواهد داشت.

نارندرا مودی افزود: جدایی میان مردم افغانستان تنها به نفع  افراد خارجی می‌باشد.

نخست‌وزیر هند ادامه داد: اگرچه ما با موانع جغرافیای سیاسی مواجه هستیم اما اراده ما قوی و فراتر از محدودیت است و هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع پیشرفت مردم افغانستان شود.

همچنین در این مراسم «محمد اسماعیل خان» والی سابق هرات، «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی و برخی دیگر از مقامات ارشد افغانستان حضور داشتند.

سد سلما برق شهر هرات که در سالهای گذشته ضعیف بود را تقویت خواهد کرد و چرخ کارخانه‌های شهرک صنعتی این شهر را به چرخش در خواهد آورد همچنین در رشد کشاورزی غرب افغانستان تاثیرگذار خواهد شد البته اگر مدیریت درستی انجام شود.

سد سلما در 160 کیلومتری شرق ولایت هرات و در شهرستان «چشت» قرار دارد و در ساخت این پروژه چهار شرکت هندی نقش دارند و نزدیک به 700 نفر از جمله حدود  250  تبعه هندی را استخدام کرده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.