اظهاراتی را که روزنامه الوطن به‌نقل از محمد بن نایف ولیعهد سعودی منتشر و سپس تکذیب کرد، به‌خوبی نشان می‌دهد که تکذیب این اظهارات دروغی بیش نیست و این بار الوطن به بلندگوی بن نایف علیه بن سلمان تبدیل شد.

جنگ قدرت بن نایف و بن سلمان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، کسانی که در جریان سیاست‌های روزمره عربستان سعودی قرار دارند کاملاً به جنگ قدرت بین ولیعهد و جانشین ولیعهد این کشور واقف هستند در نتیجه اظهاراتی را که روزنامه الوطن به نقل از محمد بن نایف ولیعهد سعودی منتشر و سپس تکذیب کرد، به‌خوبی نشان می‌دهد که تکذیب این اظهارات دروغی بیش نبوده و درواقع این بار الوطن به بلندگوی بن نایف علیه بن سلمان تبدیل شد.

ممنوعیت اظهار نظر در سرزمین نفت

در سرزمین نفت، رسانه‌های رسمی و یا نیمه‌رسمی نمی‌توانند بدون مشورت یا توصیه دیوان پادشاهی در مورد به‌اصطلاح «ولی امر» خبری را منتشر و یا اعلام موضع کنند چه برسد به اینکه اظهارات مهمی را منتشر کنند که مبتنی بر اعتراف به شکست در یمن و امتیازدهی‌های دردناک در منطقه باشد.

این در حالی است که روزنامه الوطن عربستان دو روز پیش در سایت خود اظهارات محمد بن نایف ولیعهد عربستان را در حاشیه دیدار مشورتی با سران شورای همکاری خلیج فارس منتشر کرد و جالب اینکه به‌نوشته الوطن وی در این اظهارات به شکست عملیات «توفان قاطعیت» اعتراف کرده اظهار داشت، این عملیات به درازا کشیده و از چارچوب انتظارات مورد نظر  بیرون رفته است.

الوطن به نقل از بن نایف  در مورد سوریه نیز نوشت: «انتظار می‌رفت نظام بشار اسد رئیس جمهور این کشور با کمک ترکیه و آمریکا کنار زده شود و ما به اطمینان‌های این دو کشور بسیار امیدوار بودیم اما این وعده‌ها به‌شکل عملی تحقق نیافت».

الوطن پوشش خبری اظهارات بن نایف را این‌گونه به پایان رساند که «همه این مسائل ما را وامی‌دارد که در سیاست‌ها و محاسبات خود بازنگری کنیم و اگر لازم شود باید در تمام مسائلی که به آن اشاره شد، به‌شکل واقعی و دردآور امتیازدهی کنیم».

اظهارات بن نایف در سایت و صفحه توییتر الوطن

نکته قابل ملاحظه اینکه الوطن فقط به انتشار این خبر در سایت خود اکتفا نکرد بلکه در صفحه توییتر نیز آن را منتشر کرد، اما تقریباً نیم ساعت پس از انتشار این خبر، این سایت بسته و اظهارات بن نایف نیز از آن حذف شد.

در پی انتشار این خبر فعالان و رسانه‌ها نیز به این خبر پرداختند، اما ساعت هفت بعدازظهر بار دیگر سایت الوطن فعال شد و نیمه‌شب بیانیه‌ای را صادر کرده در آن مدعی شد که هکرها سایت این روزنامه را هک کرده و خبر کذبی را در ارتباط با یمن و سوریه به بن نایف نسبت دادند.

توجیه عجیب و غریب الوطن درباره هکرها

الوطن با این ادعا به خبر خود در صفحه توییتر که آن نیز حذف شد، هیچ اشاره‌ای نکرد و البته فراموش نکرد که این اتفاق را به «توطئه علیه عربستان» و عصبانیت از «دستاوردهای ریاض» مرتبط کند.

ادعای اجباری الوطن برای حذف اظهارات بن نایف

شکی نیست که این روزنامه مجبور شد برای تکذیب اصل و اساس این خبر، ادعا کند سایت آن هک شده است، حال آنکه سایر سایت‌های خبری کشورهای عرب خلیج فارس نیز این خبر را به‌شکلی دیگر پوشش دادند.

انتقاد مستقیم و آشکار بن نایف از محمد بن سلمان

به هر حال نکته قابل توجه این است که هر کسی که در جریان جزییات سیاست روزمره ریاض قرار داشته باشد، می‌داند که اظهارات بن نایف در واقع انتقاد مستقیم و علنی از محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و سیاست‌های او به‌ویژه در قبال یمن است.

اکنون دیگر کشمکش بین بن نایف و بن سلمان فقط به حدس و گمان محدود نمانده است بلکه نگاهی به سلسله تصمیمات پادشاهی که از دیوان پادشاهی صادر می‌شود و نیز اخبار روزنامه‌های عربستان گواه جنگ قدرت این دو است.

برکناری یکی از مردان بن نایف

جالب اینکه اولین نشانه‌های عرض اندام بن سلمان علیه بن نایف در سپتامبر گذشته نمایان شد، زمانی که دیوان پادشاهی دستور برکناری سعد الجبری از پست وزیر مشاور کابینه را صادر کرد و نکته اینکه وی یکی از سرشناس‌ترین مردان بن نایف در شورای وزیران به شمار می‌آمد و قبل از آن نیز در وزارت کشور پست مشاور را داشت.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که پس از حملات پاریس و اتهام‌زنی اروپا و غرب علیه عربستان مبنی بر اینکه عربستان مسئول رواج و توسعه تروریسم است، برخی مراکز مطالعاتی آمریکا گزارش‌هایی را منتشر کردند که به نقش عربستان در شکل دادن به ایدئولوژی وهابی داعشی اشاره داشت.

همچنین پس از اظهارات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مبنی بر انتقاد از ریاض و یادآوری نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر، بن سلمان از برنامه راهبردی خود تحت عنوان «عربستان 2030» خبر داده و از جلب سرمایه گذاری در کشورش سخن گفت.

سؤالی که در این خصوص مطرح است اینکه؛ چگونه کشوری که مروج برنامه‌های آموزشی تروریستی است که گریبان غرب و اروپا را نیز گرفته است، می‌تواند به موضوع جذب سرمایه گذاری اشاره داشته باشد؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که پسر پادشاه وضعیت کنونی را فرصت مغتنمی برای اثبات قدرت خود برای واشنگتن دانسته و به‌دنبال نمایش دستاوردها و عملی کردن خواسته‌های خود است.

در همین ارتباط چندی پیش یک منبع آمریکایی گزارشی را منتشر کرد که در آن به بررسی پیام 104صفحه‌ای عربستان و ارجاع آن به اعضای کنگره پرداخت.

در این گزارش توضیح داده شده بود که ریاض در راهبرد 2030 بر سه محور اصلی متمرکز شده است که عبارتند از:

ــ اتخاذ اقدمات امنیتی در قبال تروریست‌ها.

ــ اتخاذ اقدامات مالی به‌منظور خشک کردن منابع مالی تروریسم.

ــ تلاش برای پایان دان به افراط‌گرایی در مساجد و مدارس.

چند روز پس از آن نیز دستور داده شده که خطبه نماز جمعه در تمام مساجد عربستان یکسان باشد.

در این میان بن نایف دست پیش را گرفته و به‌صراحت گفت که حمله به یمن شکست خورده است حال آنکه همه می‌دانند پرونده یمن فقط در اختیار بن سلمان است.

همچنین بی‌تردید کسی شک ندارد که پرونده سوریه و عراق از سال گذشته و زمانی که روسیه وارد صحنه سوریه شد و پس از شکست داعش در عراق از دست عربستان خارج شد وبه این ترتیب روشن شد که بن نایف وقتی چنین اظهاراتی به زبان می‌آورد و حتی اگر حذف شده و صحت آن تکذیب شود در راستای اثبات شکست بن سلمان جا داشته و به‌نوبه خود به‌مثابه گزینه‌ای برای نجات عربستان از مشکلات منطقه‌ای است به‌ویژه اینکه از لزوم امتیازدهی در پرونده‌های منطقه‌ای سخن به میان می‌آورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.