عربستان تحت حکومت ملک سلمان تقابل با ایران را به فراتر از خاورمیانه توسعه داده و دیگر به متحدان غربی خود وابسته نیست.

توسعه راهبرد ضدایرانی توسط عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، از سال گذشته که سلمان به قدرت رسید و تهران با قدرتهای غربی به توافق هسته‌ای دست یافت، ریاض راهبردی برای مقابله با اقدامات ایران به‌منظور افزایش نفوذ در آفریقا، آسیا و حتی آمریکای لاتین اتخاذ کرد.

عربستان بیش از هر چیز از شبکه‌های مسلمان مانند ائتلاف اسلامی علیه تروریسم (بدون تهران) برای تحریک دولتها به قطع روابط با ایران استفاده می‌کند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در یکی از کنفرانس‌های خبری اخیر خود مدعی شد: ایران کشوری است که با حمایت از تروریسم خود را منزوی کرد، به این دلیل است که دنیا و به‌خصوص دنیای اسلام به ایران واکنش نشان داد.

تقابل میان ایران و عربستان از لبنان و یمن فراتر رفته و ریاض به‌دنبال کنترل توسعه فعالیت‌های ایران در کشورهای عرب است و از این رو اقداماتی را برای جلب حمایت کشورهایی مانند پاکستان و مالزی از طریق ایجاد ائتلاف مبارزه با تروریسم انجام داده است.

توافق هسته‌ای باعث شد این ذهنیت در عربستان تقویت شود که نظم قدیم بین‌الملل درحال تغییر بوده و متحدان قدیمی ریاض دیگر همانند گذشته  به‌صورت تمام و کمال از این کشور حمایت نمی‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.