۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
کد خبر: 388981

بعضی از خوراکی ها علاوه بر ثابت نگه داشتن میزان قند خون، بسیار سیر کننده هستند و کاهش وزن را تسهیل می کنند. البته منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی نیز محسوب می شوند.

۷ خوراکی مفید برای ثابت نگه داشتن قند خون

به گزارش قدس آنلاین به نقل از Ameliore ta sante.fr؛ تغذیه تاثیر قابل توجهی در درمان و پیشگیری از دیابت دارد. زمانی که خوراکی هایی با خاصیت کنترل قند خون در برنامه غذایی گنجانده شود، داروها نیز تاثیر بهتری خواهند داشت. از آنجا که فرد مبتلا به دیابت باید همواره قند خون را کنترل کند، این نکته به بهبود شرایط زندگی کمک می کند.

در ادامه 7 خوراکی بی نظیر در این  باره اشاره می شود:

  • اسفناج و کلم پیچ

اسفناج و کلم پیچ دو خوراکی هستند که به ثابت نگه داشتن فوری قند خون کمک می کند. این سبزیجات سرشار از ویتامین های A و C هستند که برای سلامت بیماران دیابتی عالی خواهد بود. به علاوه، مقدار بالایی نیز پتاسیم، منیزیوم و آهن دارد.

  • لوبیا

دومین خوراکی که به ثابت  نگه داشتن قند خون کمک می کند لوبیاست. زیاده روی در مصرف لوبیا به خاطر هیدرات های کربن می تواند برای سلامت بیماران دیابتی مضر باشد اما مصرف به اندازه می تواند به تعادل غذایی با دیگر خوراکی های نه چندان سالم برای این افراد کمک کند.

گنجاندن لوبیا در کنار دیگر سبزیجات سبز به تنظیم مقدار انسولین کمک می کند. لوبیا را می توان به راحتی در انواع غذاها جای داد.

مهم ترین مزیت لوبیا احساس سیری سریع و جذب آهسته هیدرات های کربن است. در این صورت با مصرف کمی لوبیا احساس سیری پیدا کنید و سطح قند خون نیز ناگهان افزایش نیابد. به علاوه، لوبیا منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرهایی است که جذب را تسهیل می کنند.

  • گوجه فرنگی

اگر از دیابت رنج می برید، توصیه می شود که حتما از فواید گوجه فرنگی غافل نشوید. گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن، ویتامین های C و E و آهن است. لیکوپن خواص ضد سرطانی دارد. بیشترین قسمت گوجه فرنگی که لیکوپن دارد پوست است، پس آن را دور نیاندازید.

  • کلم بروکلی

کلم بروکلی جز خوراکی هایی است که باید در برنامه غذایی گنجانده شود و مقدار زیاد آن برای بیماران دیابتی توصیه می گردد.

کلم بروکلی به کنترل قند خون کمک می کند و از طرفی سلامت عمومی بدن را نیز بهبود می بخشد. سرشار از ویتامین های A و C است که در سلامت سیستم ایمنی بدن مؤثر است. همچنین منبع غنی از پروتئین های گیاهی است و فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کند.

  • سیب

سیب یکی از بهترین میوه های طبیعت است و منبع فیبرها، مواد معدنی و ویتامین های مختلف محسوب می شود. از آنجا که مقدار قند کمی دارد و به راحتی هضم می شود برای سلامت همه افراد مفید است.

توصیه می شود همه افراد به خصوص بیماران دیابتی روزانه یک عدد سیب مصرف نمایند و نباید در این مورد زیاده روی کرد.

  • جو دوسر

آغاز روز با صبحانه ای همراه جو دوسر انتخاب خوبی است. این خوراکی یکی از بهترین مواد برای صبحانه افراد دیابتی است زیرا هیدرات های کربن دارد که به آرامی هضم می شوند.

این نکته را باید مدنظر داشت زیرا مستقیما بر سطح قند خون تاثیر می گذارد. خوراکی هایی با جذب سریع قند خون را به سرعت بالا می برند و اندام های مختلف تحت تاثیر قرار می گیرند. اما بر عکس، خوراکی هایی با جذب کند زمان بیشتری برای تغییر شکل دارند. در این صورت مانع از بالا و پایین رفتن قند خون طی چند ساعت می شود.

برای بهتر شدن طعم جو دوسر می توانید آن را همراه با عسل، دارچین و انواع میوه ها میل نمایید.

  • مارچوبه

مارچوبه خوراکی خوبی برای دیابتی هاست زیرا بافت آن بسیار سیر کننده است. به علاوه، از آنجا که هیدرات کربن و چربی پایینی دارد می توان آن را بدون نگرانی مصرف کرد.

مقدار زیاد فیبرهای آن کاهش وزن را تسهیل می کند که نکته ای مهم برای بیماران دیابتی است.

مصرف مارچوبه همراه با ماهی آزاد، مرغ و بیفتک عالی است زیرا هضم گوشت را تسریع می کند.

در صورت ابتلا به دیابت یا علائم پیش دیابت قبل از هر چیز به برنامه تغذیه خود توجه نمایید و حتما میوه ها و سبزیجات تازه را مصرف نمایید.

 ترجمه: مریم سادات کاظمی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.