قدس آنلاین: معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است و در این راستا ویژه برنامه‌های قرآنی گسترده‌ای در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

ویژه برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در دفتر مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت:  برنامه‌های حرم مطهر رضوی به عنوان یک کانون تأثیرگذار دینی مورد توجه زائران و مجاوران امام رضا(ع) قرار گرفته و اولیت برنامه‌های این آستان مقدس در ایام ماه مبارک رمضان در حوزه سبک زندگی قرآنی بوده است.
وی افزود: ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است و در این راستا ویژه برنامه‌های قرآنی گسترده‌ای در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه روزانه 8 جلسه ترتیل قرآن کریم در حرم مطهر امام هشتم(ع) برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: این تلاوت‌ها شامل جزء خوانی قرآن کریم نیم ساعت پس از اقامه نماز جماعت صبح با حضور قاریانی از ایران، عراق، لبنان و سوریه، عصرها از ساعت 18:30 تا اذان مغرب در ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد، ترتیل خوانی ویژه بانوان از ساعت 9 تا 11 در دارالقرآن الکریم، ترتیل خوانی ویژه زائران غیرایرانی از ساعت 15 تا 17 در رواق دارالمرحمه و ترتیل خوانی ویژه کودکان و نوجوانان با تلاوت قاریان و حافظان کودک و نوجوان بوده است که برنامه قرآنی این دو گروه سنی از شبکه پویا پخش می‌شود.
حسینی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی روزانه در حرم مطهر رضوی، تصریح کرد: مسابقه سراسری قرآنی در روزهای ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و سؤالات آن هم از همان جزء تلاوت شده آن روز طرح می‌گردد و برای برندگان مشهدی این مسابقه کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و برای برندگان غیرمشهدی هم کمک هزینه سفر به مشهد مقدس اهدا می‌شود.
وی تأکید کرد: در این ماه مبارک هرشب از ساعت 21 تا 22:30 جلسات تفسیر و تدبر در قرآن با عنوان درس‌هایی از قرآن با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود؛ همچنین جلسه تفسیر قرآن دیگری هم همزمان با اذان ظهر و اقامه نماز جماعت ظهر و عصر توسط حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی برگزار می‌شود و هرشب در ساعت 23 نیز حلقههای قرآنی با موضوع تدبر در قرآن برگزار می‌شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: در ماه مبارک رمضان از قرآن چاپ شده آستان قدس رضوی به خط یعقوبی و ترجه حدادعادل رونمایی می‌شود و با دستور تولیت آستان قدس رضوی قرآن‌های حرم مطهر رضوی از این پس با این خط خواهند بود و سالانه 5 میلیون جلد قرآن کریم توسط آستان قدس رضوی به چاپ می‌رسد.
حسینی گفت: در آینده‌ای نزدیک این آستان مقدس از طرف تولیت آستان قدس رضوی به هرخانواده زائر یک جلد قرآن کریم اهدا می‌شود و این قرآن اهدایی به زائران غیرایرانی با ترجمه انگلیسی است.
وی افزود: به منظور تبیین معارف دینی با محوریت سبک زندگی قرآنی، تدبر در قرآن و تهذیب جلساتی با حضور حجج اسلام پناهیان، حسینی‌قمی، حیدری‌کاشانی، میرباقری، سیدآبادی و فرزانه همه روزه قبل از نماز جماعت ظهر و عصر در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه مناجات خوانی از جایگاه ویژه‌ای در حرم مطهر رضوی برخوردار است، عنوان کرد: در این ماه مبارک هرشب از ساعت 1 تا 2 بامداد مراسم مناجات خوانی با حضور مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) احمد واعظی، امیر عارف و سعید حدادیان در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
حسینی تصریح کرد: به منظور پاسخگویی به سؤالات زائران و مجاوران امام رضا(ع) جلسات پرسش و پاسخ و حلقه‌های معرفت به صورت شبانه‌روزی برگزار می‌شود و 850 حلقه معرفت در این ماه مبارک برپا می‌شود؛ همچنین دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی حرم مطهر رضوی و سامانه‌های تلفنی 32020 و پیامکی 30002020 به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مردم روزه‌دار است.
وی تأکید کرد: بنا شد تا در حرم مطهر رضوی رواق‌‎هایی با عنوان رواق‌های معرفت داشته باشیم تا زائر با آداب زیارت و معرفت زیارت آشنا شود؛ همچنین رواق‌های تخصصی امام شناسی، سیره شناسی و احکام نیز دایر می‌‍شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی به اعزام 100 کاروان تبلیغی جهادی اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان 100 کاروان تبلیغی جهادی به مناطق حاشیه شهر و موقوفه‌دار سراسر کشور اعزام می‌شوند و در این کاروان‌ها روحانی کاروان به عنوان مبلغ به همراه اساتید، مربیان کودک، قاریان و حافظان قرآنی و غیره حضور دارند و محصولات فرهنگی را با پرچم مزین به نام مبارک امام رضا(ع) توزیع می‌کنند.
حسینی گفت: کودکان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و 5 میلیون کودک داریم که تنها 250 هزار نفر از آن‌ها از برنامه‌های تدارک دیده شده برای این گروه سنی استفاده می‌کنند و در ماه مبارک رمضان برنامه‌های کبوترانه در 4 سمت حرم مطهر رضوی فعال است.
وی با اشاره به برگزاری ویژه‌برنامه‌های شب‌های قدر در حرم مطهر رضوی، افزود: ویژه برنامه‌های شب‌های قدر در سه شب 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان از ساعت 21 تا یک بامداد در صحن جامع رضوی و تمامی صحن‌ها و رواق‌های متبرکه این آستان مقدس برگزار می‌شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی درباره مراسم احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: در مراسم احیاء شب نوزدهم ماه مبارک رمضان حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی برنامه سخنرانی و مراسم قرآن به سر، مهدی اکبری و مهدی سروری قرائت دعای جوشن کبیر و مهدی سروری عزاداری و مرثیه سرایی را برعهده دارند.
حسینی درباره مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: در مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان حجت‌الاسلام ناصر رفیعی برنامه سخنرانی و مراسم قرآن به سر، حسین نیک‌بخت و محمد نبوی قرائت دعای جوشن کبیر و محمد نبوی عزاداری و مرثیه سرایی را برعهده دارند.
وی درباره مراسم احیاء شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، تأکید کرد: در مراسم شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان حجت‌الاسلام سیدمهدی میرباقری برنامه سخنرانی و مراسم قرآن به سر، احمد واعظی و عارف قرائت دعای جوشن کبیر و مهدی سروری عزاداری و مرثیه سرایی را برعهده دارند.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: در شب‌های قدر تمامی اماکن متبرکه مفروش و مجهز به صوت و تصویر مراسم و کتاب دعا و مهر نماز هستند و خیابان منتهی به حرم مظهر رضوی هم در این شب‌ها مفروش می‌شوند.
حسینی گفت: در شب‌های قدر همزمان سه مراسم احیاء برای زائران غیرایرانی برگزار می‌شود که مراسم زائران عرب زبان در رواق دارالمرحمه، زائران اردوزبان در رواق کوثر و زائران انگلیسی زبان و آذری زبان در رواق دارالرحمه برگزار می‌شود.
وی به همایش روزه‌اولی‌ها اشاره کرد و افزود: همایش روزه اولی‌ها با ظرفیت سه هزار دختر و پسر روزه اولی برگزار شد و این گروه در ساعت 17:30 روز سه شنبه اول ماه مبارک رمضان دیداری معنوی و قرآنی با تولیت آستان قدس رضوی دارند.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: 37 هزار نشریه ویژه گروه‌های سنی کودک و نوجوان و 100 هزار پیامک ویژه عموم مشترکان ارسال می‌شود.
حسینی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان مجموعه 6 جلدی آیه به آیه، 37 هزار نسخه نورالهدی، 3 هزار جلد کتاب چهل حدیث رضوی با موضوع احادیث امام رضا(ع) در حوزه قرآن، 3 هزار نسخه منتخب دعاها و زیارات امام رضا(ع)، 15 هزار جلد کتاب اعمال شب‌های قدر به دو زبان چاپ می‌شود.
وی تأکید کرد: از این پس در قفسه‌های حرم مطهر رضوی در کنار قرآن، کتب ادعیه و مفاتیح‌الجنان کتب نهج‌الیلاغه و صحیفه سجادیه هم قرار می‌گیرند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.