تهیه کننده" ایستاده در غبار "گفت: می توانم بگویم فیلم سینمایی"ایستاده در غبار" شروع فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس است.

والی نژاد: "ایستاده در غبار" شروع فیلمسازی دفاع مقدس است /مهدویان: دوست دارم فیلم محمد بروجردی را بسازم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، نشست خبری فیلم سینمایی" ایستاده در غبار" با حضور عوامل این فیلم در سازمان فرهنگی هنری اوج برگزار شد.

بنا بر این گزارش حبیب والی‌نژاد، تهیه‌کننده این اثر با اشاره به اینکه نشست خبری فیلم امروز و در زمانی برگزار می‌شود که اخبار خوبی از احمد متوسلیان منتشر شده است، گفت:  ناهماهنگی باعث ناراحتی شد. این نبود که خانواده متوسلیان راضی نباشند، تعاملی با خانواده او  تا همین لحظه داشته‌ایم. این شرایط برای همه فیلم‌ها وجود دارد و وقتی فیلمی درباره فردی ساخته می شود، نظرهای مختلفی از جانب خانواده آن فرد شکل می‌گیرد، ولی ما سعی کردیم که همه نظرات را در ساخت فیلم استفاده کنیم.  

وی افزود: همان‌طور که به تولید فیلم فکر می‌کنیم، به پخش آن‌هم فکر می‌کنیم، این است که ما همیشه فکر می‌کردیم که چه زمانی برای اکران مناسب است و منتظر بودیم این شرایط برای ما به وجود بیاید که این موقعیت در بهترین زمان ممکن به وجود آمد.  همه‌جا گفته‌ام که احساس می‌کنم دینی دارم و دین خودم را ادا می‌کنم. درفیلم ملی و مردمی همه به ما کمک می‌کنند. همه پای کار آن هستند هم نظامی‌ها، هم فرهنگی‌ها و هم مردم. نباید فراموش کنیم که فیلمی درباره احمد متوسلیان ساخته ایم که برای بهتر دیده شدن آن همه کمک می‌کنند.  

وی ادامه داد: بیشترین همراهی را ارگان‌ها و سازمان‌ها داشتند. چون ما را باور کردند و در کنار ما قرار گرفتند. ما پیش از این این خط شکن را در روایت فتح داشته‌ایم و حالا هم در اوج این کار را انجام می‌دهیم. روایت کردن به درستی آن‌ها نقشه راه و پژوهش می‌خواهد ولی آن‌چه که خروجی آن است از اوج است و نتیجه خوبی است.و این نوید را می‌دهد به فیلم‌سازهایی که می‌خواهند در این زمینه فیلم می‌سازند. فیلم به روایت مهدویان است و شاید دوستان دیگری هم بیایند که طرح‌ها و روایت‌های دیگری داشته باشند و ما هم استقبال می‌کنیم. هرچیزی که بتواند الگوی مناسبی برای جوان‌ها و دنیای امروز باشد، استقبال می‌کنیم.  
 
محمدحسین مهدویان در ادامه این نشست با اشاره به تماشای این فیلم توسط خانوده شهید متوسلیان گفت: به هر حال وقتی فیلم حاضر شد، بعد از اینکه خانواده او دیدند، نظراتی داشتند و بخش‌هایی از فیلم ابهاماتی داشت که می‌خواستند برطرف شود. بعد از جشنواره جلسات زیادی داشتیم و درباره این صحنه‌ها صحبت کردیم و رویه ما این بود که اگر قرار است فیلم اکران شود، مورد تایید خاونواده حاج احمد باشد، بخش ‌هایی از فیلم را به خواست خانواده او کوتاه کردیم که البته زیاد نیست و  به روایت فیلم ضربه نمی‌زند. از طرف دیگر خانواده او هم با ما تعامل‌هایی داشتند و با اینکه صحنه‌هایی بود که شاید دوست نداشتند در فیلم باشد، اما به دلیل اینکه به روند فیلم آسیب می‌زد، موردی نداشتند.  

وی افزود: فیلمی که به زودی اکران می‌شود، ۲-۳ دقیقه کوتاه شده نسبت به چیزی که در جشنواره دیده‌ایم ولی سعی ما این بوده که به فیلم آسیب زده نشود البته خانواده شهید متوسلیان این قول را به ما داده اند که در  همه لحظه‌های دیگر هم کنار ما باشند.  

این کارگردان با اشاره به ساخت فیلم جدیدش گفت: معلوم نیست که من به همین شکل و درباره یکی از قهرمان‌های جنگ بسازم. در همین حین به موضوعات مختلفی فکر می‌کنم و سوژه‌های متفاوتی را هم در ذهن دارم. در حقیقت در پس ذهنم خیلی دوست دارم فیلم ساختن درباره قهرمان‌های جنگ تبدیل به سه‌گانه شود. اما این سومی لزوما فیلم بعدی من نخواهد بود اما قطعا ادامه تلاشی است که از «آخرین روزهای زمستان» شروع کردم. محمد بروجردی را دوست دارم بسازم. پژوهشی کردم و ایده‌‌هایی هم در این زمینه دارم و مطمئن هستم که متفاوت خواهد بود و حتی خیلی متفاوت‌تر از آن‌چیزی که در «ایستاده در غبار» دیدیم.  
 
وی با اشاره به اکران همزمان "ایستاده در غبار" در سینماهای هنر و تجربه عنوان کرد: تصور روشنی نداشتیم. بعضی از بچه‌ها فکر می‌کردند خوب نیست. خودم فکر می‌کردم خیلی خوب است و خیلی استقبال کردم. دو تا تصور داشتیم. ویژگی‌های روایی خاصی دارد و معلوم نیست در اکران عمومی چه برخوردی با ان شود. همان زمان بحثی بود که اکران طولانی با سلن‌های کم‌تر داشته باشیم. در هنر و تجربه اکران گسترده خیلی خوب داریم و هم اینکه بعد از اینکه اکران عمومی تمام شد بتوانیم برای مدت طولانی هست.  در زمان فیلم سینماهای هنر و تجربه ارزش افزوده‌ای است که به اکران ما اضافه شده و امیدوارم به اکران عمومی ما کمک کند زیرا تماشاگر بالقوه‌ای دارد و تبلیغات دارد و سینماهایی را هم در اختیار دارد.  

مهدویان با اشاره به پیشفروش بلیت های این فیلم سینمایی ادامه داد: پیش فروشی که شروع کردیم در چند سینما و پردیس خوب بوده و خیلی جالب است که دیروز در جایی بودم، سرتیپی زنگ زده بود که شما خودتان بلیت می‌خرید، در صورتیکه این طور نیست. چون این تصور وجود دارد که بلیت‌ها خریده می‌شود، در صورتیکه این طور نیست. من دوست دارم که فیلمم اکران شود و در سینما دیده شود و مردم بیایند و ببینند و برایم خیلی جالب است که بدانم مردم با این نوع فیلم‌ها و این شکل از روایت ارتباط برقرار می‌کنند و نظرشان چیست.
 
مهدویان با اشاره به نحوه انتخاب بازیگر  گفت : ما تجربه‌ای در آخرین روزهای زمستان در انتخاب بازیگر داشیم. نقش‌ها سخت بود مخصوصا شیوه رئالیستی داشت و بازیگر همه امکان‌هایی که برای بازیگری دارد را از خودش بگیرد و به یک بازی واقعی برساند. به دنبال بازیگر چهره هم نبودیم که آشنایی در ذهن مخاطب دارند. از همان ابتدا هادی حجازی‌فر یکی از گزینه‌ها بود. من عکس‌های او را دیده بودم، می‌گفتم نه چون گریم سنگینی لازم داشت. آدم‌هایی آمدند که حتی تست گریم هم زد، اما قامت حاج احمد را نداشتند. هادی را برای تست گریم آوردند. استایل و راه رفتن و مواجه با ما به نظرم خیلی مناسب بود. تنها نگرانی‌ام گریم سنگین بود که در صحنه‌های مختلف در باران و بالا و پایین‌ها بتواند بازی کند. این طور شد که او را به دست شهرام خلح سپردیم و نتیجه خیلی خوب شد. و بهترین انتخاب برای این نقش بود.  
 
کارگردان "آخرین روزهای زمستان" با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر زنده بودن شهید متوسلیان گفت: وقتی خبر را شنیدم برایم عجیب بود. حتی کسانی که نزدیک‌تر بودند، فکر می‌کردند جز کمپین ماست! تعجب کردم که مسئله احمد متوسلیان در اردیبهشت امسال درباره آن حرف زده شده و حتی روز گذشته محسن رضایی اظهارنظرهای جدی در این باره داشته است.  و همزمانی با اکران فیلم ما برای من عجیب بود زیرا اردیبهشت خواستیم اکران کنیم، نشد و حالا با این خبر همزمان شده است. من دوست دارم برگردد و فیلم را با ما ببیند. اما هیچ تصوری ندارم که چه می شود و چطور می‌شود. ما هم دنبال می‌کنیم و مخاطب این اخبار هستیم.  
 
مهدویان با اشاره به ژانر"ایستاده در غبار "گفت: سینما این پیش فرض را دارد که فیلم‌ها یا مستند هستند یا داستانی. هم مستند است هم داستانی. یه مدل فیلم است و شیوه خاصی برای روایت‌گری است. این فیلم برای نمایش در سینما ساخته شده و طراحی شده که بر روی پرده سینما دیده شود. به لحاظ صحنه پردازی و اجرا، فیلم‌برداری و طراحی برای نمایش روی پرده سینماست. همچنین درباره یک قهرمان ملی است که باید در سینما نمایش داده شود تا مردم آن را ببینند.  
 
این کارگردان در ادامه گفت: یک واقعیتی وجود دارد که کار کردن درباره جنگ کار سختی است و وقتی بخواهید به یک روایت شخصی از موضوعات جنگ برسید، کار سختی است و آدم باید پوست کلفت باشد که بتواند در راه بماند. باید تعاملات زیادی داشت و با خیلی از آدم‌ها حرف بزنی که حتی دوست نداری و فایده‌ای برای فیلمت هم ندارد. اما وقتی می‌خواهی درباره جنگ بسازی باید این کار را انجام هی. آقای والی‌نژاد همیشه کارها را بر عهده می‌گرفت. اینکه آخرین روزهای زمستان ساخته شد و فیلم را از خودم بدانم، به دلیل حضور والی نژاد رد این مسیر بوده است. 
فیلم‌نامه‌هایی مانند ایستاده در فبار  آخرین وزهای زمستان که تنها ایده‌ای در ذهن هستند، برای اینکه روی کاغذ بیایند، کار سختی است. ولی غیر از این سختی‌ها نگه داشتن کار بود. اما جاهایی بود که فکر می‌کردم شایر اصلا نتوانیم این مسیر را ادامه دهیم اما شرایط درست شده و فیلم ساخته شده است، اما هنوز از تونل مرگ خارج نشده‌ایم و تازه میانه راه هستیم.  من هیچ‌وقت فکر نمی ‌کردم که زنده باشد و مثل همه آن ۳۴ سال قبل بود و خودم هم فکر نمی‌کردم این طور شود. 
 
سازمان ها و ارگان ها فیلم‌ها را دوست دارند که حمایت می‌کنند. مطمئنم اگر دوست نداشتند هرگز این کار را انجام نمی‌دادند. منتظر دیدن فیلم خوب از ما جوان‌ترها نبودند و از تطورشان بیشتر بود و احساس کردند باید این تصورات را در ذهن دیگران هم تغییر دهند. نکته دیگر هم این است که لطف دارند و ما فیلم‌سازهای جوانی هستیم که در سینما کار می‌:نیم و نیاز به حمایت داریم و اگر این حمایت‌ها نباشد، ما هم نمی‌توانیم کار کنیم.  
 
وی افزود: جنگ موضوع جذابی برای فیلم ساختن است و در دنیا کارگردان‌های زیادی دوست دارند در این زمینه کار کنند. اما در ایران این طور نیست. چون بخش‌هایی که برای این سینما خرج می‌کنند، آن را در دست گرفته‌اند و از آن چیزی باقی نمانده و جنگ بستر خوبی برای پرداخت درام است و انسان می‌تواند با موضوعات مختلفی موجه شود. فکر می‌کنم برای بچه‌ها فیلم خوب نداریم و اگر شرایطی به وجود بیاید و بتوانیم، فیلم‌های شاد و پر از شلوغی کم داریم، اصلا علاقه ما به سینما به دلیل دیدن فیلم‌های کودکی بوده است. بچه‌های امروز سینما ندارند و حتی بیشتر از ما احتیاج دارند و از همین رو من خودم را خیلی محدود به ژانر نمی‌کنم. سبک می‌تواند برای مخاطب خارجی جذاب باشد، درباره موضوع و پرداخت خیلی به مخاطب خارجی فکر نکردم.  
 
 
علی سرتیپی در ادامه با اشاره به تماشای این فلیم در زمان جشنواره گفت: خودم فیلم را قبل از جشنواره دیدم و حس می‌کردم که اثر متفاوتی است. شاید حتی تصور این را داشتم که به تماشای یک فیلم مستند می‌نشینم اما این طور نبود و دوست داشتم فیلم هم به خوبی دیده شود. بعد از جشنواره قرار بود در اردیبهشت اکران کنیم که این اتفاق نیفتاد. حتی بعد از آن هم قرار بود به اکران عید فطر برسیم که البته زودتر شد. برنامه‌ریزی با تعداد زیادی سینما و سانس داریم، چون معتقدیم اگر فیلم به خوبی معرفی شود، مخاطب عام دارد و پیش فروشی هم که به تازگی شروع کردیم، خیلی خوب فروش رفته و این نشان می‌دهد در اکان عمومی موفق خواهد بود.  وقتی ژانرهای مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند، آسیب نمی‌بینند. نوروز نشان داد که طیف‌ای مختلفی در سینما اگران شده بود و این‌طور افراد مختلف به سینما می‌ایند. فیلم‌های خوبی هم در کنار" ایستاده در غبار" هستند و دیده می‌شود و حتی کمک می‌کند که" ایستاده در غبار" هم دیده شود. اکران ما با توجه به نوع فیلم کیفیت صدا و تصویر برای‌مان مهم بوده است و سینماهایی که در تهران و شهرستان‌ها انتخاب کردیم، مهم بوده که کیفیت بالایی داشته باشند. اگر فیلم‌ها معرفی شوند هم فروش خوبی خواهند داشت.  این فیلم جناحی نیست و همه آن را دوست دارند، طیف‌های مختلف با ان ارتباط برقرار می‌کنند.  
هنرمندهای زیادی فیلم را دیده‌اند و آن را دوست داشته‌اند. فکر می‌کنم این علاقه به دلیل صداقتی است که در فیلم وجود دارد. ساخت خوب و استاندارد هم نظر مثبت ایجاد می‌کند. عمده‌ترین مسئله ما اکران در داخل کشور است. برنامه‌ریزی‌هایی برای اکران فیلم در کشورهایی که ایرانی‌های زیادی هستند داریم.  
 
هادی حجازی‌فر بازیگر نقش "احمد متسولیان" گفت: بعد از ایستاده در غبار چند پیشنهاد بازیگری داشتم. اما کار در کویر بود و من آدم تنبلی هستم. زمانی که دعوت به کاری برای این فیلم اتفاق افتاد برای من رویایی بود و خیلی خوب بود. ارزش افزوده داشتم به کار و اسیب نزدم. دغدغه من بازیگری است و فکر می‌کنم هنوز در تئاتر می‌توانم خیلی چیزها را یاد بگیرم. همه اکران‌های مردمی را دیدم. خودشیفتگی است! اما بخشی از آن به واکنش‌های مخاطبین برمی‌گردد و دوست دارم ببینم چه برخوردی به بخش‌های مختلفی دارد. خوشبختانه بدون گریم هم قابل شناسایی نیستم.  
 
گفتنی است شجاعی طراح صحنه  و حسین جمشیدی‌گوهری،  سایت در مراسم حضور داشتند.

 رونمایی از سایت «ایستاده در غبار» پایان بخش این  مراسم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.