رؤیای فرتوت  مدیریت پسماند در استان های شمالی

 ساری/ حسین احمدی   دیگر امیدی به دولت یازدهم نیست و این دولت هم همانند سایر دولت‌ها نتوانست به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند و معضل زباله استان‌های شمالی را تدبیر کند.
وعده‌های پی در پی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران شمالی نیز رنگ واقعیت به خود نگرفت و دریا و کوه و جنگل همچنان میزبان زباله اند.
چنانکه زباله ساری با طی مسافت 130کیلومتری به مناطق بکر چهاردانگه می‌رود و ساحل‌های بابلسر و فریدونکنار و جنگل‌های آمل همچنان خانه زباله اند و در این میان کسی دلش برای محیط زیست نمی سوزد!
بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی، حساسیت بالای اکوسیستم‌های خشکی و آبیِ نواحی ساحلی و تراکم بالای جمعیتی در استان‌های شمالی موجب شده تا این مناطق از حساسیت خاصی برخوردار باشند، ولی متأسفانه بی توجهی به این استان‌ها از سوی دولت‌ها موجب شده هرروز از زیبایی این سرزمین کاسته شود و محیط زیست، جایش را به زباله دانی بدهد.
طرح جامع مدیریت پسماند چندسالی است که تنها بر روی کاغذ مانده و خبری از عملیاتی شدن آن نیست وهرساله با تدوین برنامه‌های جدید، در ابتدای مسیریم و جز وعده، اتفاق خاصی نیفتاده است. در نقطه مقابل دولت‌ها، مردم استان‌های شمالی نیز در تفکیک زباله از مبدأ و ایجاد فرهنگ تولید زباله کمتر، موفق نبودند و مسافران بی‌مبالات نیز به مشکلات این خطه دامن می‌زنند و با رهاسازی زباله‌ها در طبیعت، بار این معضل را سنگین‌تر می‌کنند.

 دفن سنتی 90 درصد زباله‌های تولیدی
دبیر کمیته پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به خبرنگار ما می‌گوید: از دیرباز موضوع مدیریت زباله یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسؤولان و مردم بوده و به یکی از چالش‌های اصلی مدیریت شهری تبدیل شده ‌است.
فخاری با اشاره به اینکه در حال حاضر برای مدیریت بیش از 90درصد زباله‌های تولید شده در مازندران از روش سنتی دفن یا تلنبار کردن سطحی زباله‌ها استفاده می‌شود، می‌افزاید: شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص استان‌های شمالی و اکوسیستم شکننده، مدیریت اجرایی پسماندها را با روش سنتی با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده و این موضوع، نگرانی کارشناسان محیط زیست را به همراه داشته و از طرفی به‌ دلیل فاصله زیاد برخی از مراکز دفن با مراکز شهری، انتقال زباله‌ها، هزینه‌های مالی و اقتصادی فراوانی را برعهده شهرداری‌ها گذاشته است.
این کارشناس آب و خاک در خصوص طرح جامع مدیریت پسماند می‌گوید: در این طرح، استان مازندران به 9 منطقه تقسیم شده بود که در آن چند شهر مجاور با مرکزیت یک شهر، اقدام به ساخت کارخانه‌های کمپوست کنند که در این راستا کارخانه کمپوست بهشهر راه‌اندازی شد و با یک سوم ظرفیت در حال کار است و تجهیزات کارخانه‌های زباله سوز ساری و نوشهر نیز از چین وارد شده و هم اکنون با مشکلاتی مواجهند.

 از تکرار برنامه‌ها خرسند نیستیم!
فخاری اضافه می‌کند: دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست که زیرمجموعه معاونت محیط زیست انسانی است، در اردیبهشت ماه سال جاری برنامه‌ای جدید را برای مدیریت پسماند استان‌های شمالی تدوین کرده که در آن اولویت هایی همچون اجرای برنامه کاهش تولید پسماند، ترویج استفاده از الگوهای مصرف، ساماندهی مکان‌های دفن پسماند، مدیریت شیرابه‌های محله‌های دفن، مدیریت پسماند در نوار ساحلی، حریم جاده‌ها و مراکز تفرجگاهی، ساماندهی وضعیت پسماندهای عمرانی و ساختمانی درنظر گرفته شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که تدوین چندباره برنامه‌های جدید چه دردی از این معضل دوا می‌کند، می‌گوید: ما هم از تکرار برنامه‌ها خرسند نیستیم، ولی سازمان حفاظت محیط زیست به صورت مستقیم برای برنامه جدید، مجری و ناظر و زمان بندی تعیین کرده تا به صورت واقعی عملیاتی شود.
دبیر کمیته پسماند محیط زیست مازندران با بیان اینکه طبق برنامه و در اصل مراکز دفن پسماند می‌بایست تعطیل می‌شدند، می‌افزاید: متأسفانه برخی از این مراکز حتی مجوزهای زیست محیطی را نداشته‌اند و بر حسب ضرورت، این روند ادامه دارد.
فخاری ادامه می‌دهد: نسبت به عملکرد برخی از شهرداری‌ها که مدیریت مناسبی نداشتند، طرح دعوی و در این خصوص احکامی نیز صادر شد. البته این پیگیری‌ها و نظارت‌ها از وظایف ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست بوده و همواره ادامه دارد.
 دولت و ملت خوب عمل نکرده‌اند!
 تفکیک زباله‌های قابل بازیافت قبل از انتقال به مراکز دفن است که در مرحله نخست، می‌تواند از منازل شروع شود.
عضو کمیته تخصصی پسماند مازندران با اشاره به اینکه هر شهروند مازندرانی به طور میانگین روزانه یک کیلوگرم زباله تولید می‌کند، می‌گوید: متأسفانه در تفکیک زباله از مبدأ، مردم و شهرداری‌ها خوب عمل نکرده‌اند و تنها شهرداری‌های ساری و آمل با تشکیل سازمان مدیریت پسماند، به صورت نسبی موفق بوده‌اند.
فخاری با بیان اینکه مدیریت تولید زباله تنها با خواست و اراده مردم اتفاق می‌افتد، تأکید می‌کند: الگوی مصرف کنونی باید تغییر کند و توصیه ما به شهروندان و مسافران این است که سعی کنند، زباله کمتری تولید کنند که این مهم تنها با صرفه‌جویی در مصرف و مدیریت اصولی پسماندها حاصل می‌‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.