عضو مجلس خبرگان رهبری، اجتهاد مستمر فقهای امت براساس کتاب و سنت معصومین (ع) را اجتهاد بالنده و فقه نظام‌ساز عنوان کرد و گفت: استفاده از علوم و فنون، تکنولوژی و تجربه پیشرفته بشری و غنا بخشیدن به این تجربه از طریق علم، فناوری و پیشرفت علمی دومین مؤلفه تمدن‌سازی است.

 «اجتهاد، استفاده از تکنولوژی و مقاومت» ۳ مؤلفه تمدن‌سازی/نگاه تکفیری‌ها به تمدن امروز تخریبی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، آیت‌الله عباس کعبی در جمع اعضای بسیج اساتید گیلان با موضوع «دین تمدن‌ساز، انقلاب تمدن‌ساز» اظهار کرد: تمدن اسلامی از جنس درهم تنیده علم و ایمان، اخلاقیت و معنویت، عدالت و آزادی، بندگی خدا، مسؤولیت‌پذیری اجتماعی، سیاسی، مقاومتی و جهاد تمدنی و تلاش برای عینیت بخشیدن به کرامت انسانی است.
وی موارد مذکور را خلاصه‌ای از آموزه‌های اسلامی عنوان کرد و افزود: موارد مذکور دین اسلام را در تمدن‌سازی با دیگر ادیان، نحله‌ها و حتی ایدئولوژی‌های بشری متمایز می‌کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تمدن امروزی، تمدن علم منهای ایمان است، تصریح کرد: ایمان منهای علم موجب عقب‌ماندگی، توحش، جنایت و بحران در زندگی بشر می‌شود.
کعبی، تمدن اسلامی را از جنس علم و ایمان خواند و بیان کرد: عقلانیت و معنویت از موضوع‌های مهم است ضمن اینکه در کنار آن از فضیلت نمی‌توانیم بگذاریم.
وی، تمدن امروزی را برپایه لیبرالیسم با نگاه سرمایه‌داری، سوسیالیستی و عدالت اجتماعی برگرفته از مکتب شرقی عنوان کرد و توضیح داد: تمدن اسلامی، آزادی و عدالت را با همدیگر جمع می‌کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در تمدن اسلامی، بندگی خدا و مسؤولیت سیاسی و اجتماعی انسان‌ها و در نهایت مقاومت و جهاد در مقابل فساد و ظلم، تباهی و گمراهی در راستای تحقق کرامت حقیقی انسان وجود دارد و انسان خلیفه خداوند در روی زمین است.
* انقلاب اسلامی تحول بنیادین در ارزش‌های انسانی
کعبی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی آمد تا موارد مذکور را محقق کند، یادآور شد: انقلاب اسلامی دارای مؤلفه‌هایی است.
وی، انقلاب اسلامی را تحول بنیادین در باورها و ارزش‌های انسانی در جهت ساختن تمدن در دوران معاصر براساس آموزه‌های اسلام ناب معنا کرد و افزود: انقلاب اسلامی، انقلابی تمدن‌ساز است و نباید با دیگر انقلاب‌ها تفسیر شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی باید منتهی به تمدن‌سازی شود، اظهار کرد: پس از رنسانس انقلاب فکری و صنعتی بسیار طول کشید و این امر در غرب اتفاق افتاده است.
کعبی، انقلاب تمدن‌ساز اسلامی را دارای مؤلفه‌هایی خواند و بیان کرد: مؤلفه‌های مذکور دارای دوره زمانی و انسانی است و هر قدر این مؤلفه‌ها زودتر و سالم‌تر محقق شود تمدن اسلامی در دسترس است.
* مؤلفه‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی
وی، «انقلاب زنده مردمی» را نخستین مؤلفه تمدن‌ساز انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: انقلاب اسلامی مانند موجود زنده دارای حیات دارد و ممکن است آسیب پیدا کرده و تهدید شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انقلاب اسلامی از استحکام درونی برخوردار است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی می‌تواند آسیب‌ها را دفع کرده و پیش برود.
«مردمی بودن»
کعبی، عنصر پیش‌برنده انقلاب زنده اسلامی را «مردمی بودن» عنوان کرد و یادآور شد: انقلاب اسلامی حزبی، صنفی، طبقاتی و نظامی نیست بلکه به دوش مردم استوار است.
وی با اشاره به اینکه خصلت «مردمی بودن» در ساخت، تداوم، استحکام و بنای ساختمان انقلاب اسلامی سبب پیش‌برندگی آن شده است، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی «انقلاب زنده مردمی» است.
«مکتب تمدن‌ساز»
عضو مجلس خبرگان رهبری، «مکتب تمدن‌ساز» را دومین مؤلفه تمدن‌ساز انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی مکتبی است که بر مجموعه‌ای از باورها و ارزش‌های اسلامی نهاده شده، مناسب با مقتضیات زمان است و با توجه به مقتضیات زمان و مکان «نو» می‌شود.
کعبی با تأکید براینکه مفاهیم دینی در گذر زمان بسط و گسترش پیدا می‌کند، بیان کرد: بسط مفاهیم دینی نوآوری در دین، اجتهاد عالمانه، ابتکارهای اسلام‌شناسانه و طراحی زندگی دینی در دنیای معاصر توسط اسلام‌شناسان جامع را می‌طلبد.
وی ادامه داد: شهید مطهری‌ها، مقام معظم رهبری و نظریه‌پردازان اسلامی زمان ما هستند که می‌توانند مفاهیم دینی را بسط و گسترش دهند.
«نیروی انسانی نوآور»
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انقلاب اسلامی تمدن‌ساز دارای «نیروی انسانی نوآور، خلاق و مبتکر است»، تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی نیروهایی در جامعه داریم که خلاقیت و ابداع آنها در تمام عرصه‌ها شکوفا شده است.
کعبی به موفقیت ایران اسلامی در عرصه‌های نانوتکنولوژی اشاره کرد و گفت: اکنون هزاران جوان در عرصه هسته‌ای با دانش بومی فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه جهاد علمی در کشور ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اسلامی به ما یاد دادند «نمی‌توانیم» و ابداع و اختراع جرم است.
«رهبری حکیم و هدایت‌گر»
عضو مجلس خبرگان رهبری، وجود رهبری حکیم، هدایت‌گر، کلان‌نگر، با برنامه و نقشه راه تمدنی را چهارمین مؤلفه برای تمدن‌سازی انقلاب اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: هر قدر می‌خواهیم از اسلام و انقلاب تمدن‌ساز صحبت کنیم اما رهبری پیش‌برنده و جلودار نداشته باشیم، فایده‌ای ندارد.

کعبی با بیان اینکه در عصری زندگی می‌کنیم که امام (ره) موسس انقلاب اسلامی و احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) است، اظهار کرد: پس از امام (ره) لطف الهی شامل حال ملت شد و مقام معظم رهبری ولی امر جامعه است و افق‌های دور را برای ایران می‌بیند و برای تمدن اسلامی طرح و برنامه دارد.

وی، یکی از قشرهای مورد اهتمام ویژه مقام معظم رهبری را استادان و دانشجویان ذکر کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب هم‌زمان نقش مدیر عالی به عنوان شخصیت نخست کشور را به عهده دارد و مملکت را پیش می‌برد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری، اسلام‌شناس جامع و صاحب‌نظر اسلامی است، بیان کرد: مقام معظم رهبری رهبری نهضت جهانی مقاومت اسلامی را به عهده دارد، مربی ارزشمند اخلاق است، مرجع تقلید ارزنده با مقلدان بی‌شمار در جهان اسلام محسوب می‌شود و عامل انسجام و وحدت ایران اسلامی است.
«روحیه ملت ایران»
کعبی، پنجمین مؤلفه تمدن‌ساز را «روحیه ملت ایران» خواند و تصریح کرد: هر کدام از ملت‌ها دارای روحیه‌ای هستند و این روحیه‌ها در ساخت تمدن، پیشرفت و پس‌رفت آنها موثر است.
وی با بیان اینکه ملت ایران از خصلت‌های ویژه روحی و توانی برخوردار است، تصریح کرد: «روحیه استقلال‌خواهی و بیگانه‌ستیزی» از ویژگی‌های ملت ایران محسوب می‌شود و جامعه ایرانی از استبداد و استعمار خسته شده، رهبری امام (ره) را با عمق جان لمس کرده و به عنوان منجی قبول دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: ملتی که استقلال‌طلب باشد و بتواند بگوید «ما می‌توانیم»، می‌تواند تمدن‌ساز باشد.
کعبی، «آزاداندیشی» را دومین ویژگی ملت ایران عنوان کرد و گفت: تمدن در بستر آزادی فکر و با انضباط شکل می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه «عدالت‌خواهی و مبارزه با ظلم و ستم» از جمله ویژگی‌های ملت ایران است، خاطرنشان کرد: «پیشرفت‌طلبی و حرکت روبه جلو» از دیگر ویژگی‌های ملت ایران محسوب می‌شود و این خصلت‌ها ملت ما را مقاوم کرده و این تجربه خود را در دفاع مقدس نشان داده است.
* موانع و آسیب مؤلفه‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی
عضو مجلس خبرگان رهبری به موانع و آسیب مؤلفه‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: حرکت تمدن‌ساز آسیب‌ها و موانعی دارد و اگر برطرف نشود نمی‌توانیم به اهداف انقلاب اسلامی برسیم.
«تسلیم»
کعبی با بیان اینکه انفعال و تسلیم تمدنی در برابر زرق و برق چشمگیر دنیای معاصر نخستین مانع تمدن‌ساز انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: موضع نخست «تسلیم» محسوب می‌شود که برخی ممکن است بگیرند، «تسلیم» مساوی با شکست است و در دنیای امروز برخی روحیه تسلیم تمدنی دارند و به مزدور آمریکا و غرب تبدیل شدند.
وی ادامه داد: اگر نخبگان تسلیم روحیه غرب شوند، روحیه ابداع و ابتکار از آنها گرفته می‌شود و در بین مردم تسلیم به سبک زندگی غربی و توسعه یافته امروزی تبدیل می‌شود، انسانی که ارزش‌های غربی را در زندگی خود پیدا کرده است.
«تخریب»
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اگر بگوییم دنیای غرب تمدن کفر و الحاد است و باید آن را از نو بسازیم نگاه «تخریب» است، افزود: نگاه تخریب در جهان مخاطبانی دارد و نگاه داعشی‌ها و تکفیری‌ها به تمدن امروز تخریبی است.
«تعمیر»
کعبی، مانع سوم مؤلفه‌های تمدن‌ساز انقلاب اسلامی را «تعمیر» خواند و بیان کرد: برخی زیرساخت تمدن غربی را قبول می‌کنند اما شکل ظاهری آن را نمی‌پسندند و به دنبال تعمیر آن هستند.
وی با بیان اینکه نگاه مذکور دارای طرفدارانی در دنیا است، تصریح کرد: حزب «اعتدال و توسعه» در کشور ترکیه از طرفداران نگاه تعمیر است؛ ضمن اینکه بعضی از افراد در داخل کشور نیز این نگاه را دارند.
«احیاگری»
عضو مجلس خبرگان رهبری به نگاه «احیاگری» در مقابل تسلیم، تخریب و تعمیر اشاره کرد و گفت: ساخت تمدن اسلامی با نگاه «احیاگری» پروژه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری براساس آموزه‌های اسلامی در سطوح حکومت، نخبگان و عموم مردم است.
کعبی با اشاره به اینکه یکی از آفت‌های تمدن‌سازی انفعال و تسلیم است، اظهار کرد: انزواطلبی، راحت‌طلبی، عافیت‌طلبی و جزئی‌نگری مانع دوم محسوب می‌شود و اگر جامعه‌ای می‌خواهد تمدن‌ساز شود باید پویا، متحرک، تلاش‌گر، منسجم، درون‌نگر و کلان‌نگر باشد.
وی، ویژگی‌های مذکور را خصلت انسان انقلابی عنوان کرد و افزود: نداشتن شناخت و بصیرت نسبت به توانمندی‌های ذاتی و داشتن روحیه مصرف‌گرایی سومین مانع تمدن‌سازی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری، آفت‌ بعدی را استفاده نکردن از ظرفیت‌های بی‌مانند مقام معظم رهبری در پیشرفت و عدالت خواند و بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند؛ انقلابی بمانید و انقلابی حرکت کنید؛ ضمن اینکه تمدن‌سازی را از دانشگاهی‌ها مطالبه کردند.
کعبی با بیان اینکه بعضی از افراد به لحاظ روحی صبر و مقاومت خود را از دست می‌دهند، تصریح کرد: در جنگ بدر و خیبر در زمان پیامبر اکرم (ص) موضوع مذکور را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: عده‌ای خسته شدند، حال مبارزه با آمریکا را ندارند، قدرت ظاهری آمریکا چشم آنها را گرفته و فرسوده شدند و اگر در دهه نخست انقلاب، انقلابی بودند، اما انقلابی گذشته هستند و این افراد فرصت تمدن‌سازی را از بین می‌برند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خلاقیت امام(ره) و مقام معظم رهبری برای تحقق تمدن اسلامی مقاومت در مقابل نظام سلطه و آمریکای جهانخوار است، خاطرنشان کرد: سه مؤلفه پایه‌ای داریم که در قانون اساسی است و می‌توانیم تمدن‌سازی کنیم.
«اجتهاد، استفاده از تکنولوژی و مقاومت» 3 مؤلفه تمدن‌سازی
کعبی، اجتهاد مستمر فقهای امت براساس کتاب و سنت معصومین (ع) را اجتهاد بالنده و فقه نظام‌ساز عنوان کرد و گفت: استفاده از علوم و فنون، تکنولوژی و تجربه پیشرفته بشری و غنا بخشیدن به این تجربه از طریق علم، فناوری و پیشرفت علمی دومین مؤلفه تمدن‌سازی است.
وی با بیان اینکه «مقاومت» پل پیشرفت و تمدن است، یادآور شد: مقاومت تمدنی، مقاومت در مقابل آمریکا، صهیونیسم و ... است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان دفاع از حرم اهل بیت(ع) را نمادی از دفاع از اسلام، مسلمانان و مقاومت اسلامی دانست و اظهار کرد: غرب برای مقابله با تمدن اسلامی، اسلام و رهبران بدلی را به صحنه آورده تا با ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی و اسلام‌هراسی جلوی تمدن اسلامی را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.