قدس آنلاین/ هنگامه طاهری: انجمن‌های «میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری» در شهرستان مشهد با هدف جلب حمایت‌های مادی، معنوی و مشارکت مردم در حفظ، معرفی، آموزش و پژوهش در سه حوزه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری رونق می‌گیرد.

انجمن‌های «میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری» در مشهد رونق می‌گیرد

رئيس اداره ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری شهرستان مشهد با اظهار این مطلب به خبرنگار ما گفت: اعتقاد سازمان میراث فرهنگی بر این است که مناطق روستایی در ایران از بعد باستان شناسی،مردم شناسی و تمدن ساز بودن از اهمیت برخوردار است، به طوری که بیانگر هویت ملی،تاریخ و فرهنگ جامعه است. از این رو توجه و حراست از آن‌ها باید در اولویت سازمان قرار گیرد.
احمد دیناری با اشاره به تصویب آیین نامه این انجمن‌ها در سال 1353و تصویب و ابلاغ آن در سال 1373افزود: از آنجا که با دو نوع میراثِ منقول و غیر منقول مواجهیم چنانچه دانش مردم را نسبت به اهمیت حفظ آن‌ها ارتقا ندهیم با حفاری‌های غیر مجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیر مجاز در عرصه و حریم این آثار تاریخی رو به رو خواهیم شد.
وی بیان داشت: از این رو این انجمن‌ها در حقیقت حلقه پیوند سازمان با اقشار مختلف جامعه بویژه مردم بومی هستند تا مردم را نسبت به حمایت و حفاظت از هویت ملی حساس کنند.
او افزود: در شهرستان مشهد با توجه به احساس وظیفه نسبت به این مقوله از ششم اردیبهشت تاکنون دو جلسه در دفتر فرماندار برای تشکیل این انجمن‌ها داشتیم که طبق تصمیم قرار شد رئیس این انجمن‌ها فرماندار، دبیر آن رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد و اعضای حقوقی آن هم سازمان‌های دولتی اعم از محیط زیست، شهرداری، رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد، مدیر آموزش و پرورش، فرمانده نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن شهرستان مشهد باشند.
به گفته او پنج نفر هم معتمد و صاحب نظر محلی خارج از دستگاه‌های دولتی در این جمع حضور خواهند داشت.
رئيس اداره ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری شهرستان مشهد ضمن اشاره به تشکیل این انجمن‌ها در سه بخش رضویه،احمدآباد و مرکزی  بیان کرد: یکی از فواید برگزاری این جلسات در بخش‌ها این بود که از دهیاران و رؤسای شورای اسلامی روستاهایی با قابلیت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری نیز دعوت به عمل آوردیم تا علاوه بر تشکیل انجمن بخش و روستا با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ناشناخته این روستاها نیز آشنا شویم.
دیناری در این خصوص افزود: در هر بخش حدود 20 روستای دارای قابلیت توسعه داریم که می‌خواهیم درقالب انجمن‌ها  از ظرفیت مردمی این مناطق برای حفاظت از میراث فرهنگی،صنایع دستی و هنرهای سنتی و نیز گردشگری استفاده کنیم.
او اذعان داشت: شهرستان مشهد کلکسیونی از جاذبه‌های مختلف است که باید به طور همزمان به آن‌ها پرداخت از این رو علاوه بر حفظ آثار تاریخی شناسایی مناطق دارای توانایی‌‌های گردشگری در روستاهای این شهرستان نیز از اهمیت برخوردار است که در همین راستا در صدد شناسایی روستاهای دارای قابلیت گردشگری هستیم تا گردشگری صرفاً در مشهد متمرکز نشود.
وی گفت: در این خصوص اقامتگاه‌های بوم گردی را در یک سری ازمناطقی دارای پتانسیل بالا توسعه می‌دهیم و به تعریف گردشگری زیارتیِ حرم تا حرم،از حرم امام رضا (ع) تا امام زاده یحیی در میامی در قالب تورهای سازمان یافته می‌پردازیم، به طوری که علاوه بر بازدید از جاذبه‌های مسیر، برنامه اقامت یک شب در میامی را نیز داشته باشیم.
او بیان داشت: در این خصوص تورهای آشنا سازی توسط مدیریت دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری در مسیرهای مختلفِ دارای قابلیت گردشگری برگزار می‌شود.
او تأکید کرد: برگزاری تورها صرفاً باید توسط آژانس‌های مسافرتیِ دارای مجوز بند «ب» و توسط راهنمایان گردشگری دارای کارت انجام شود و تورهایی تشکیل دهند که مختلط نباشند یا در صورت اختلاط مدارک سجلی افراد کنترل شود؛ ضمن اینکه مشخصات تورباید قبل از اجرا کتبی توسط مدیریت آژانس به فرماندهی انتظامی شهرستان گزارش شود.  

  بودجه انجمن‌ها
وی تأکید کرد: اساسنامه راه‌های تأمین منابع مالی را تعریف کرده و دست انجمن‌ها را باز گذاشته تا با قدرت فعالیت کنند. به گفته دیناری استفاده از کمک‌های مردمی در حین انجام مأموریت‌های انجمن منبع مالی این انجمن‌ها را تشکیل می‌دهد.
او یادآور شد: طبق مصوبات بنا داریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم یکی از خانه‌های تاریخی را به مکانی جهت دبیرخانه انجمن‌های میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشهد اختصاص دهیم تا با ساختار سازمانی محکم به پیگیری امور بپردازیم.

  همایش آشنایی با انجمن‌ها
وی اعلام کرد : پس از ماه مبارک رمضان همایش آشنایی با انجمن‌های میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشهد برگزار می‌شود تا جایگاه این انجمن‌ها در حفاظت و توسعه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌ها و فرهنگ سازی این مقوله تبیین شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.