با توجه به اظهارات معاون پارلماني رئيس‌جمهور، به‎نظر مي‎رسد که نوعي دلهره و اضطراب در دولتي‎‎ها و طيف فکري اين جريان به‎وجود آمده است و اين نگراني وجود دارد که با اضافه شدن سازمان اطلاعات سپاه به يکي از مراجع سه‌گانه استعلام، ديگر تسامحي براي پاسخگويي به استعلام در کار نخواهد بود.

نگاهي به کارنامه نفوذی‌های سياسي پس از انقلاب/ از "آقای رئیس‌جمهور" تا "اکبر پونز"!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری جهان، يکي از آخرين مصوبات مجلس نهم که باعث رنجش خاطر بسياري از مسئولان دولتي و واکنش برخي از رسانه‎‎ها شد، استعلام از مراجع سه‌گانه براي انتصاب افراد در مشاغل حساس بود.

براساس اين مصوبه مجلس مقرر شد، تمامي دستگاه‎‎هاي اجرايي، موضوع ماده پنج قانون مديريت خدمات کشوري مصوب هشت مهر 1386 (به استثنا دستگاه‎هاي تحت امر مقام معظم رهبري، قضايي و مشاغلي که براي انتصاب اشخاص در قانون اساسي تشريفات خاص ذکر شده)، ضمن احراز تابعيت جمهوري اسلامي ايران و شرايط خدمت نظام وظيفه عمومي (پايان خدمت و معافيت دائم) براي مردان، موظفند در انتصاب افراد به مشاغل موضوع ماده شش اين قانون در مورد ضوابط مقرر در اين قانون از مراجع سه‎گانه قوه قضائيه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، استعلام و نتايج آن را در انتصاب خود اعمال کنند.

مجيد انصاري، معاون پارلماني رئيس‌جمهور در جلسه‎اي که اين مصوبه به تاييد نمايندگان رسيد به‎شدت نسبت به آن اعتراض کرد و گفت که از صحبت‎‎هاي نمايندگان چنين برمي‎آيد که عده‎اي مي‎خواهند افراد جاسوس و قاچاقچي را براي مناصب حساس انتخاب کنند؛ درحالي‎که بعد از انقلاب هم شرايط براي استعلام افراد وجود داشته است. ضمن اينکه وزارت اطلاعات هم حضور داشته است.

انصاري ادامه داده بود که با توجه به اينکه براي به کارگيري افراد از مراجع سه‎گانه استعلام به عمل مي‎آيد، اين مسئله سنگ بزرگي در مسير مديريت کشور است. فقط شامل دولت نيست، تمام مناصب را شامل مي‎شود. به‎عنوان مثال ممکن است استانداري استعفا کند يا خداي نکرده فوت کند و کسي را که قرار است جايگزين او کنيم بايد از همين مسير طولاني استعلام بگذرد.

انصاري يادآور شده بود که در طول 37 سال چنين نظاماتي حاکم بوده و شما نمايندگان هم با اين نظامات به مجلس آمديد و با همين نظامات مديران منصوب شدند. امروز که سال اول انقلاب و سال 58 نيست که ما از نو قانون‌نويسي کنيم.

معاون پارلماني رئيس‌جمهور در ادامه درخواست کرد تا اين طرح در مجلس دهم مورد رسيدگي قرار گيرد و گفته است که دولت آمادگي دارد تا در مجلس بعدي و با همکاري کميسيون اجتماعي نسبت به رفع ايرادات شوراي نگهبان بررسي‎‎هاي کافي را انجام دهد تا قانون جامعي تصويب شود.

با توجه به اظهارات معاون پارلماني رئيس‌جمهور، به‎نظر مي‎رسد که نوعي دلهره و اضطراب در دولتي‎‎ها و طيف فکري اين جريان به‎وجود آمده است و اين نگراني وجود دارد که با اضافه شدن سازمان اطلاعات سپاه به يکي از مراجع سه‌گانه استعلام، ديگر تسامحي براي پاسخگويي به استعلام در کار نخواهد بود.

يکي از استدلال‎‎هاي مخالفان اين طرح اين است که ادعا مي‎کنند با وجود وزارت اطلاعات نيازي به استعلام از ساير مراجع و به‎خصوص سازمان اطلاعات سپاه نيست. در اين مطلب مروري کوتاه خواهيم داشت به برخي از مواردي که وزارت اطلاعات پاسخش در مورد استعلام افراد مثبت بوده اما در نهايت معلوم شد که افراد مذکور صلاحيت تصدي مسئوليت مذکور را نداشته‌اند.

از شوراي عالي امنيت ملي تا انفجار نخست‌وزيري

مسعود کشميري، فرزند سعيد،‎ زاده 1329 در کرمانشاه، داراي مدرک ليسانس علوم اداري و مديريت بازرگاني از دانشگاه تهران بود. «قيافه حق‎به‎جانب، تسبيح به‎دست و اهل استخاره و دعاي کميل‎خواندن در جلسات و پيش‌قدم در پيش‎نمازشدن». اين تصويري است نقش‎بسته‎شده در ذهن‎‎ها از مسعود کشميري تا پيش از انفجار دفتر نخست‎وزيري. البته يک تصوير تکراري ديگر هم از او هست. اينکه او همواره دو خودکار در جيب داشته است؛ يکي براي نوشتن مطالب شخصي که ادعا مي‎کرد از پول حقوق خود تهيه کرده و ديگري براي کار‎هاي دولتي و متعلق به اموال بيت‎المال! برخي هم خاطرشان هست که او گاه‎به‎گاه پيشنهاد‎‎هاي تندي هم عليه منافقين داشته و يکبار پيشنهاد بمباران ايستگاه راديويي منافقين را داده بود. در کنار اين تصاوير اما تصاوير ديگري هم هست. کسي که در همه جلسات بوده اما توجه خاصي را به خود جلب نمي‎کرده است. حتي درباره او گفته شده که آن‌قدر مورد اعتماد بوده که موقع تردد در دفتر نخست‎وزيري بازرسي بدني هم نمي‎شده. گفته شده که او پيش از انقلاب عضو سازمان مجاهدين بوده و اينکه برادر همسرش، ابوالفضل دلنواز، نامزد رسمي منافقين در اسلام‎آباد غرب در دور نخست انتخابات مجلس شورا بوده است.



در عين ‎حال اما او در بدو تاسيس سپاه مدتي به عضويت آن هم درآمد و بعد هم عضو موثر ستاد خنثي‎سازي کودتاي نوژه به نمايندگي از کميته اداره رکن دوم ارتش شد و در نهايت راه به نخست‎وزيري برد. کشميري در نهايت به دفتر تحقيقات اطلاعات نخست‎وزيري مي‎رود و مدتي هم جانشين خسرو تهراني در دبيرخانه شوراي‎ عالي امنيت ملي مي‎شود تا جايي که برخي نامه‎‎ها را به‎جاي دبير و با عنوان «از طرف» امضا مي‎کند. حجاريان که آن زمان خود در اطلاعات نخست‎وزيري بوده، در گفت‎وگويي گفته بود: «بعد از انفجار، در پيگيري‎‎ها از مادر و خواهر کشميري به ارتباط خانوادگي او با سازمان پي برديم. برادر‎هاي همسر کشميري در قصر شيرين عضو سازمان بودند که با امکانات کمي که ما در گزينش افراد در ابتداي انقلاب داشتيم، به اين ارتباطات دست نيافتيم».

 نفوذي‌اي که رئيس‌جمهور شد

اولين رئيس‌جمهور ايران که بعد‎ها مشخص شد همکار موساد بوده و سوابق همکاري با سيا را نيز داشته است. ظرف مدت يکسال و چهارماه ـ تا خرداد سال 60 ـ در راس امور اجرايي کشور قرار داشت. او با شعار عدالت، اقتصاد اسلامي و طرفداري از انقلاب به صحنه آمده بود، اما خيانت‎هايش به کشور و ملت مسلمان ايران تا آنجا پيش رفت که مجبور شد با پنهان شدن در دستشويي هواپيما از کشور فرار کند. خيانت‎‎هايي که البته تاريخ و حتي خود بني‎صدر بعد‎‎ها بر آن صحه گذاشت. اين شخص بني‎صدر بود که سال‎‎ها پس از فرارش در يک کنفرانس مطبوعاتي اعلام کرد که در ماجراي اشغال خرمشهر به‎عنوان نفوذي حزب بعث و صدام عمل کرده و با فراهم کردن زمينه‎‎هاي مختلف و حمايت نکردن از مدافعان خرمشهر، سبب اشغال اين بخش از خاک کشورمان شده است.



بني‎صدر همچنين خدمات زيادي را براي نزديک‎ترين دوستانش يعني مجاهدين خلق (کساني که بعد‎ها منافق لقب گرفتند) انجام داد. به‎گونه‎اي که ليدر اصلي آن‎ها يعني مسعود رجوي را در نزديک‎ترين رده به خود قرار داد و گناه حمايت از منافقين تا ابد بر پيشاني ابوالحسن بني‎صدر ثبت شد. بني صدر 78 ساله، پس از فراري که با هيبت زنانه از ايران انجام داد به فرانسه رفت و تا همين امروز نيز در آنجا مانده است. او سال‎هاست که تحت حفاظت کشور فرانسه است.

 فرار جنجالي مدير دو تابعيتي

در ماجراي بي‎سابقه‎ترين پرونده فساد مالي ايران يک فرار جنجالي رخ داد. محمودرضا خاوري، مدير عامل سابق بانک ملي ايران است که در رابطه با پرونده فساد مالي اخير، استعفاي خود را اعلام و به خارج از کشور رفت. با رفتن او مشخص شد که برادر خاوري، اساسا از سال‎‎ها قبل براي خود و خانواده‎اش تابعيت کانادايي دست و پا کرده است و پس از فرار نيز ترجيح داده است به تورنتو برود.



برخي منابع خبري اعلام مي‎کردند که رفتن خاوري به خارج پس از استعفاي جنجالي‎اش، که اعلام کرده بود به دليل احترام به افکار عمومي ايران صورت مي‎گيرد، سفري کاري بوده و او روز جمعه، در تاريخ هشتم مهرماه 1390 به کشور باز خواهد گشت. اما اين‎چنين نشد و خاوري ترجيح داد در خارج بماند. پايان پرونده خاوري البته هنوز مشخص نيست. آيا او همانند ساير پرنده‎‎هاي از قفس پريده بازمي‎گردد يا اينکه هم‎چون تمام مديران ارشدي که روزگاري از ايران فرار کردند به سرنوشتي محتوم! تن خواهد داد.

 نماينده‎اي که به زندان رفت

فائزه هاشمي‎بهرماني دومين دختر اکبر هاشمي رفسنجاني، در 17 دي 1341 در قم متولد شد، کودکي فائزه در همان شهر قم سپري شد و چهار ساله بود که به‎همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد و تمام دوران تحصيل خود را در مدرسه رفاه پشت‌سر گذاشت. از بين دختران هاشمي، فائزه تنها دختري است که وارد سياست شد، وي در دوره پنجم مجلس شوراي اسلامي با راي بالايي نماينده مردم تهران شد؛ اما شرکت فائزه در انتخابات مجلس ششم با شکست سختي همراه بود که باعث شد وي به‎طور موقت از عرصه سياست کناره‎گيري کند.

فائزه هاشمي از سال 1369 رياست فدراسيون اسلامي ورزش زنان را بر عهده گرفت، اما اين فدراسيون پس از چندي به‎خاطر پاره‎اي از مشکلات به تعطيلي کشيده شد؛ برخي علت تعطيلي آن را نبود بودجه عنوان کردند، برخي نيز علت آن را فعاليت‎‎هاي سياسي و غير ورزشي فائزه هاشمي دانسته‎اند. اما به‎نظر مي‎رسد کارشناسان علت اصلي تعطيلي آن را ناهماهنگي در روش برگزاري مسابقات با عرف و آيين اسلام عنوان کرده‎اند. همچنين نشريه «مسلم نيوز» که پرتيراژترين نشريه اقليت‎‎ها در انگلستان است، به منظور ارتقا جايگاه مسلمانان مقيم انگلستان از سال 2000، جوايزي را با نام مسلمانان پيشگام و صاحب‌نام در حيطه‎‎هاي روابط عمومي، بهداشت، سلامت، توسعه، ارتباطات، تحصيلات، فرهنگ، اقتصاد و رسانه‎ به اجرا گذاشته است که جايزه شايستگي ورزش را به‌نام «جايزه فائزه هاشمي» نامگذاري کرده است.



او در سال 1377 اولين روزنامه مربوط به زنان يعني روزنامه زن را منتشر کرد و مدير مسئول آن بود. روزنامه زن به دليل درج اخبار سياسي، نقد حجاب اسلامي، حمايت از فمينيسم، ابتدا در بهمن 1377 به مدت دو هفته و بار ديگر در 17 فروردين 1378 براي هميشه توقيف شد. فائزه هاشمي در اغتشاشات پس از انتخابات رياست‎جمهوري 1388 حضور فعالي داشت و حتي در تظاهرات روز 30 خرداد براي مدت کوتاهي دستگير شد؛ فائزه هاشمي به‎عنوان يکي از عناصر فعال در فتنه 88 در روز‎هاي ابتدايي فتنه به تهييج فتنه‎گران پرداخته و تحرکات و حضور خود را تا آخرين نفس براي زنده نگه داشتن فتنه 88 ادامه داد. همچنين در روز اعتراضات در يکم اسفند 1389، در خيابان ولي‎عصر (عج) بازداشت و مجددا آزاد شد. در نهايت فائزه هاشمي برابر حکم دادگاه به جرم فعاليت تبليغي عليه نظام به شش ماه حبس و پنج سال محروميت از فعاليت‎‎هاي سياسي، فرهنگي و مطبوعاتي محکوم شد.

 فرار به انگلستان

علي‎اصغر رمضانپور در دوره وزارت احمد مسجدجامعي در دوران اصلاحات به‎عنوان معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران فعاليت مي‎کرد. وي همچنين مدتي سردبير روزنامه آفتاب امروز بود و مسئوليت رئيس نمايشگاه بين‎المللي کتاب تهران را نيز در کارنامه خود دارد.  وي پس از فرار به انگلستان مانند بسياري از همقطاران خود به خدمت شبکه بي‎بي‎سي درآمد و در حال حاضر در رسانه‎‎هاي بيگانه فارسي‎ زبان، مشغول فعاليت عليه ‎نظام است. رمضانپور همسر خويش را مجبور به کشف حجاب کرد و تصوير وي را در صفحه فيسبوک خود منتشر کرد که اين اقدام با اعتراض رسانه‎‎ها مواجه شد.

 


از اکبر پونز تا حلقه کيان

 اکبر گنجي در دوران انقلاب از فعالين خياباني بود که به دليل مطالعات پراکنده در آثار مختلف گروه‎‎هاي چپ و اسلامي سازشکار و غربگرا يا التقاطي در بي‎ثباتي کامل فکري فرو رفت. وي در ابتداي پيروزي انقلاب از افرادي بوده که زنان بدحجاب را در خيابان‎‎ها مورد ضرب و شتم قرار مي‎داده و به اين دليل به اکبر پونز معروف است.

وي که در اوايل تاسيس سپاه عضو اين نهاد مقدس شده بود به دليل مخالفت با امام و جنگ و تمرد در شرايط جنگي به مجازات شديدي محکوم شد که با وساطت منتظري اين مجازات منتفي و وي از سپاه اخراج شد. گنجي در جريان رويداد‎هاي پس از خرداد 76 به اتهام‎زني عليه نظام اسلامي و حوزه‎‎هاي علميه ادامه داد و پيش از دستگيري و محاکمه در آذر 79 در کنفرانس ننگين برلين حضور يافت. گنجي پس از بازگشت و با شکايت دادستاني در نهايت به شش سال حبس محکوم و در زندان مواضع وي راديکال‎تر گرديد. وي پس از پايان دوره محکوميت به خارج از کشور رفته و تاکنون بازنگشته است.



گنجي در مقالات قرآن محمدي (صلي‎الله‎عليه‎وآله‎وسلم)  قرآن را کلام انسان دانست و در مقالاتي ديگر وجود مقدس امام زمان را منکر و در مقالات بعدي خود از لواط و همجنس‎گرايي حمايت کرد! گنجي در فتنه 88 عضو حلقه فکري جنبش به اصطلاح سبز بود. با اين حال وي بعد‎ها اعتراف کرد که در انتخابات تقلب نشده است

 تاييد استعلام وزيري که خارج‌نشين شد

نمونه بارز استعلام مثبتي که گذشت زمان خطا بودنش را آشکار کرد، تاييد عطاالله مهاجراني، وزير فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات بود که در نهايت او را جزو خارج‌نشينان کرد. وي که تئوري تساهل و تسامح را مطرح کرد بيش از 57 سال دارد. او در اوايل دهه 80 به دليل رويکرد‎هاي خاص خود به جبهه ضد‎انقلاب خارج از کشور پيوست و هم‌اکنون نيز در لندن زندگي مي‎کند. او در تمام روز‎هاي خارج‌نشيني خود مشغول ابراز پشيماني از رويکرد‎هاي گذشته خود در زمينه خدمت به انقلاب اسلامي بوده است و به مطلب‌نويسي در سايت‎‎هاي ضد‎انقلاب نيز شهره است. چهره‎‎هاي جوان‎تر و آن‎ها که از مهاجراني فقط اسم و برخي رويکرد‎هاي غلطش را شنيده‎اند، ديگر کمتر او را به ياد مي‎آورند. او حتي به آمال خود در خارج از کشور هم نرسيد.



 ارتباط با محافل اطلاعاتي صهيونيست

مجتبي واحدي در پنج شهريور 1343 در شهر قم به دنيا آمد و از سه سالگي در محله نارمک تهران ساکن شد. واحدي در رشته مهندسي شيمي گرايش طراحي فرآيند‎هاي نفتي از دانشکده مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي شريف فارغ‎التحصيل شد. واحدي بيش از هر چيز ديگري به‎عنوان مقاله‎نويس، روزنامه‎نگار و مشاور ارشد مهدي کروبي شناخته مي‎شود ولي در کارنامه کاري خود معاونت وزارت امور اقتصادي و دارايي را نيز دارد. وي پس از فتنه 88 از کشور گريخت و از لندن سردبيري آفتاب يزد را ادامه داد. واحدي مدتي است در آمريکا به‎عنوان سخنگوي ارشد مهدي کروبي با فتنه‎گران فراري و همچنين اپوزيسيون برانداز و محافل اطلاعاتي و صهيونيست عليه جمهوري اسلامي فعاليت مي‎کند.
 


استعفا در مجلس

فاطمه‎ حقيقت‎جو، نماينده اصلاح‎طلب دوره ششم مجلس شوراي اسلامي بود. وي اولين نماينده مجلس ششم بود که در جريان استعفاي دسته‎جمعي نمايندگان مجلس پس از ناکامي در اصلاحات در مجلس، استعفايش توسط اعضاي اين مجلس در تاريخ چهار اسفند 1382 پذيرفته شد.

نماينده تهران در دفاع از استعفاي خود گفت: «چون ديگر امکان تداوم عمل به قسم نمايندگي براي اينجانب وجود ندارد حضور در خانه ملت ديگر برايم افتخاري محسوب نمي‎شود لذا با استعفا اعتراض خود را نسبت به روند ناصواب نهاد‎هاي انتصابي و روند برگزاري انتخابات اسفند 82 اعلام مي‎دارم».



بعد از اظهارات وي مهدي کروبي در پاسخ به اظهارات حقيقت‌جو که دلايل بازداشت و رد صلاحيت خود و گروه ديگري از نمايندگان را نامه به مقام معظم رهبري دانسته بود گفت: «مبناي ردصلاحيت شوراي نگهبان، نامه به رهبري نبوده است و شوراي نگهبان هم بر اين مسئله تاکيد دارد. در ضمن در زمان برگزاري دادگاه شما، شخص مقام معظم رهبري در مورد شما نظر مثبتي داشته و سفارشاتي کرده‎اند».

فاطمه حقيقت‌جو در سال 1380 در دادگاهي به 20 ماه زندان محکوم شد که در دادگاه تجديدنظر به رياست احمد زرگر، به 17 ماه کاهش يافت. حقيقت‌جو پژوهشگر و مدرس دانشگاه‎‎هاي تهران و مراکز آموزش عالي فرهنگيان، نايب رئيس انجمن مشاوره ايران، 10 سال سابقه در پست‎‎هاي امور تربيتي و مشاوره آموزش و پرورش، عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران و دو دوره عضو «دفتر تحکيم وحدت» بوده است.

فاطمه حقيقت‌جو در سال‎هاي 2005 تا 2006 در «مرکز مطالعات بين‎الملل دانشگاه ام‎.اي.تي» مشغول به فعاليت مي‎شود و پس از آن به سبب خوش خدمتي‎اش در ايران براي سران کشور‎هاي غربي به‎عنوان پژوهشگر در «مرکز زنان در سياست و سياستگذاري دانشگاه هاروارد» مشغول به کار مي‎شود.

وي در جريان اغتشاشات سال 88 تلاش گسترده‎اي براي برگزاري کمپين‎‎هاي اعتراضي در خارج از کشور مي‎کند، او با همکاري اکبر گنجي و برخي ديگر به برگزاري هر چه پرشور‎تر اين کمپين‎ها همت مي‎گمارد تا از آن‌سو مورد توجه دولت‎‎هاي غربي قرار گيرد و به خيال خودشان براي براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران درخواست کمک‎‎هاي مالي کنند!

 ارتباطات مشکوک با محافل بيگانه

رجبعلي مزروعي در روستاي مارچين متولد شد. تحصيلات ابتدايي را در روستاي زادگاه خود و متوسطه را در دبيرستان‎هاي حافظ ابونعيم، نمونه و صائب اصفهان سپري کرد و پس از اخذ ديپلم در سال 1354 در رشته فيزيک دانشگاه اصفهان پذيرفته شد.



مزروعي از اوايل دهه 70 شمسي با آغاز فعاليت در روزنامه سلام با نظام دچار مسئله‎ شد. با توقيف و تعطيلي روزنامه سلام در تيرماه 1378، وي با روزنامه‎‎هاي صبح امروز، مشارکت، نوروز، ياس نو، اقبال، وقايع اتفاقيه و سرمايه، فعاليت‎‎هاي مطبوعاتي خود را ادامه داد.  وي در عين‎ حال که از طريق فعاليت در بخش دولتي ارتزاق مي‎کرد، و از همين طريق سرمايه قابل توجهي اندوخته است، به فعاليت خود در جهت تخريب مباني انقلاب و نظام جمهوري اسلامي هم مشغول بود. مزروعي پس از خرداد 76 و پيروزي دولت اصلاحات به اقدامات خود شدت داد و در انجمن صنفي روزنامه‎نگاران آن را دنبال کرد. وي از اوايل سال 84 بنا را بر تخريب ارکان و ماهيت نظام گذاشت.  از جمله نکات مطرح درباره مزروعي ارتباطات مشکوک او با محافل بيگانه است. وي زماني که در انجمن صنفي روزنامه‎نگاران فعاليت مي‎کرد با استفاده از امکانات آن سفر‎هايي به خارج از کشور داشت. وي پس از فتنه 88 متواري و سپس به‎صورت غيرقانوني از کشور خارج و سر از بلژيک درآورد.

 مشاور وزيري که کشف حجاب کرد

بسياري او را با کشف حجاب در يک برنامه زنده تلويزيوني مي‎شناسند که به اعتقاد برخي يک سناريوي از پيش تعيين شده بود. فريبا داوودي مهاجر در سال 1343 و در خانواده‎اي غير مذهبي به دنيا آمد که حجاب را نمي‎پسنديدند و وي شخصا چادر را به‎عنوان پوششي براي خود انتخاب کرد.

داوودي مهاجر به صراحت اعلام مي‎دارد که پدري دائم الخمر داشته است و از طعنه‎‎هاي اطرافيان به‎خاطر همين موضوع و با حجاب بودن خودش ياد مي‎کند و مي‎گويد: «يک نفر نه به‎عنوان همسر که در نقش نگهبان مرتب يادآوري مي‎کند که بچه‎اي که پدرش مشروب مي‎خورده مسلمان از کار در نمي‎آيد».



وي در مورد کودکي‎اش در خاطراتش مي‎نويسد: «از دبستان مدرسه مختلط مي‎رفتم و با پسر‎‎ها در مدرسه فوتبال و واليبال و وسطي بازي مي‎کردم. پسر و دختر برايم تفاوتي نداشت. خانواده‎ام مذهبي نبودند. اتفاقاتي افتاد عجيب و غريب که من در چنين خانواده‎اي تمايلات مذهبي پيدا کردم. حدود 14 سالگي...».

او پس از شرکت در کنکور دانشگاه آزاد، در رشته علوم سياسي واحد تهران قبول و وارد دانشگاه شد. داوودي مهاجر در ابتداي دهه 80 با علي افشاري از نزديکان رئيس سابق دولت اصلاحات، آشنا و اين آشنايي منجر به ورود جدي‎تر داوودي مهاجر به جريانات سياسي کشور شد. در دوران اصلاحات احکام فراواني براي فريبا داوودي مهاجر به‎عنوان مشاور صادر شد؛ از جمله مي‎توان به مشاور رئيس‌جمهور در مرکز مطالعات و تحقيقات استراتژيک رياست جمهوري، مشاور وزير علوم و مشاور وزير ارشاد اسلامي اشاره کرد.

وي هدفش از گرفتن پست‎‎هاي مشاوره‎اي در دوران اصلاحات را اين‎گونه بيان مي‎کند: «تغيير قانون اساسي يکي از اهداف من بوده و به همين دليل وقتي که فعاليت مي‎کردم به اين تغيير اهتمام داشتم». پس از انتخابات رياست جمهوري سال 1384 و دور شدن همفکران او از قدرت، داوودي مهاجر سعي کرد با تغيير رويکرد و انجام فعاليت‎‎هاي به اصطلاح حقوق بشري به خوش‌خدمتي دوستان ضد‎انقلابش ادامه دهد.

 انحراف عقيدتي

حسين حاج فرج دباغ مشهور به عبدالکريم سروش که پيش از انقلاب به دليل حضور در دبيرستان علوي با انجمن حجتيه آشنا شده بود در اوايل دهه 50 شمسي براي تحصيل در رشته شيمي تجزيه عازم لندن شد و هم‎زمان به مطالعه فلسفه غرب پرداخت. سروش پس از انقلاب از جمله کساني بود که به‎عنوان نماينده جريان اسلامي جامعه و انقلاب در مباحثات تلويزيوني با مارکسيست‎‎ها شرکت مي‎کرد.



سروش پس از تعطيلي دانشگاه‎‎ها عضو ستاد انقلاب فرهنگي شد ولي بعد‎ها منکر حضور فعال در اين ستاد شد. سروش اوايل دهه 70 طي مقالاتي با حمله به فقه اسلامي زمينه را براي مخالفت‎‎هاي بعدي با ولايت فقيه فراهم ساخت. سروش که در سال 74 و در دولت هاشمي از تدريس در دانشگاه‎‎ها محروم شده بود عازم اروپا و آمريکا شد تا با موسسات و دانشگاه‎‎هاي غربي همکاري کند. وي در سال 84 ابتدا از معين و سپس هاشمي حمايت کرد و در سال 88 نيز از حاميان مهدي کروبي بود. بسياري معتقدند او از تشيع خارج شده و حتي با اسلام مشکلات شديدي پيدا کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.