کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: قدرت بازدارندگی ایران و توانایی اقدام متقابل آن، تهدید مستقیم را از ایران دور کرده است.

آقای‌روحانی، کدام سایه جنگ!/ اگر دیپلماسی دولت اینقدرقوی است،چرادر"فاجعه‌منا"کاری‌از پیش‌نبرد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری جهان، رضا سراج کارشناس مسائل سیاسی نوشت: آقای روحانی معتقدند با قدرت دیپلماتیک، سایه شوم جنگ را از کشور دور کرده اند. ایشان در 95/3/13 گفتند: «در سال 93 و 94 قدرت سیاسی‌مان را به رخ جهانیان کشیدیم و توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم دور کنیم.»

الزامات اقدام نظامی آمریکا علیه ایران:

عدم بازدارندگی و توانایی برای پاسخ متقابل، بدست آوردن پیروزی سریع، حفظ امنیت اسرائیل و تامین منافع حیاتی آمریکا (انتقال انرژی) از مهمترین عوامل محاسباتی آمریکا برای تهاجم به یک کشور است. با این تفاسیر و هنگامی که تراز قدرت بازدارندگی و پاسخ متقابل ایران بالاتر از یک قدرت منطقه ای است و آمریکایی ها برای مجهولات خود در باره قدرت بازدارندگی ایران پاسخ لازم را ندارند، محاسبات آنان برای حمله به ایران بی نتیجه می ماند. ضمن آنکه برخلاف ادعای آقای روحانی، اوباما در 28 می 2014 در دانشکده نظامی وست پوینت اعلام کرد : " آمریکا نمی خواهد مداخله کند و قصد دارد هدف های خویش را به دست بازیگران منطقه ای محقق سازد."

نتیجه:

بنابراین نه قدرت سیاسی و دیپلماتیک، بلکه قدرت بازدارندگی ایران و توانایی اقدام متقابل آن، تهدید مستقیم را از ایران دور کرده است. اساسا اگر دستگاه دیپلماسی چنین قدرتی داشت؛ در ماجرای منا و در برابر آل سعود، به دیپلماسی التماس روی نمی آورد. در این راستا آقای روحانی به اظهارات یوشکوف (نماینده پارلمان روسیه) پیرامون توانمندی آمریکا برای تهدید نظامی توجه داشته باشند. وی چندی قبل گفت : " اوباما سال 2012 گفته بود؛ روزهای حکومت اسد به شماره افتاده است. 1331 روز گذشته و آمریکا هنوز در حال شمردن روزها است."

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.