قدس آنلاین/ نجمه موسوی زاده: صدای ربنایی که روحمان را در لحظه افطار نوازش می‌کند، این نوید را از سوی پروردگار می‌دهد که ای بندگان من که در طول روز تشنگی و گرسنگی را تحمل و از دروغ و گناه دوری کرده اید، حال وقت آن است که از خوان نعمت پروردگارتان استفاده کنید.

 سفره‌های ساده افطار در میان تجمل گرایی رنگ باخته‌اند

ماه رمضان، ماه مهمانی خداست. ماهی که دوباره ما را به سوی فضای معنوی غیرقابل وصفی می‌کشاند و یکی از موضوعاتی که در این ماه بر آن تأکید شده، سیر کردن گرسنگان و افطاری دادن است، به طوری که پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «ای مردم! هر کس از شما مؤمن روزه داری را در این ماه افطاری دهد، برای اوست در مقابل این عمل، ثواب آزاد کردن بنده و آمرزش گناهان گذشته اش»؛ در حقیقت هدف اسلام این بوده که به سبب افطاری دادن اتحاد و اتفاق بین مسلمانان بیشتر شود.
با آغاز ماه مبارک رمضان در گوشه و کنار شهر سفره‌های افطاری برای اطعام روزه داران پهن می‌شود، اما برخی اوقات می‌بینیم و می‌شنویم که برای برخی از افطاری ها چند ده میلیون تومان خرج شده و در مسیر تشریفات پیش رفته اند، در حالی  که اسلام بر سادگی و ساده زیستی تأکید دارد.
بر کسی پوشیده نیست که نفس افطاری دادن امری پسندیده است، اما آنچه که امروز نگران کننده بوده، تجملات، تشریفات و انحراف از واجبات است، به طوری که هر ساله شاهد هستیم که تشریفات افطاری ها بی دلیل افزایش می‌یابد و حتی در چند سال اخیر افطاری دادن در رستوران ها و باغ تالارها باب شده که علاوه بر هزینه‌های گزاف، گناه اسراف را نیز به دنبال دارد.

 رمضان یعنی معنویت
یکی از کارشناسان مذهبی در خصوص همین موضوع به خبرنگار ما گفت: فلسفه ماه رمضان عنصر معنویت است، اما متأسفانه در فضای تبلیغی و سازنده جامعه عنصر اصلی که همان معنویت است، کمرنگ شده و زیرسایه عناصر دیگر قرار گرفته، به طوری که مسایلی که در فضاهای مجازی و رسانه در مورد ماه رمضان عمدتاً بیان می‌شود، مربوط به حفظ سلامتی است.
محمدجواد استادی افزود: باید توجه داشت که ماه رمضان فرصت خوبی است تا ارزش‌های دینی و اجتماعی پررنگ شود و یکی از این ارزش ها اطعام نیازمندان و غیرنیازمندان است که تحت عنوان افطاری دادن نمود پیدا می‌کند.
وی تأکید کرد: حدیث فراوانی در مورد انفاق و اطعام در ماه مبارک رمضان وجود دارد. به عنوان مثال حضرت رسول(ص) می‌فرمایند، «کسی که روزه داری را افطار دهد، برای او ثوابی مانند ثواب روزه دار است، بدون اینکه از ثواب روزه دار چیزی کاسته شود.» باید توجه داشت که انفاق کردن با تجملات و ریخت و پاش، بسیار فرق دارد و اسراف به هیچ وجه مورد رضایت الهی نیست.
استادی ادامه داد: در جامعه امروز که به سمت فردگرایی حرکت کرده، افطاری دادن سبب صله رحم می‌شود و در حقیقت این سفره بهانه ای است تا از حال یکدیگر باخبر شویم. البته متأسفانه امروزه برعکس شده و سفره و غذا مسأله اصلی افطاری شده و دیگر دلیل اصلی آن دور هم بودن نیست.
وی عـلـــت اصــــلی تجمل‌گرایی در سفره‌های افطار را بسترهای غلط فرهنگی ایجاد شده دانست و گفت: رسانه ملی نظام فکری جامعه را شکل می‌دهد و زمانی که تلویزیون سفره‌های رنگین و مادیات را نشان می‌دهد و یا با برگزاری مسابقه سفره افطار به نوعی سفره‌های رنگارنگ را ترویج می‌کند، خود به خود دارد، اصل همنشینی و سادگی را زیرسؤال می‌برد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه امروز شبکه‌های اجتماعی مخاطبان بی شماری دارند، اظهار کرد: رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی ابزاری هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان معنویت را بسترسازی کرد. البته تحولات فرهنگی زمانبر است و مهم‌ترین اقدام در این راستا تدوین یک راهبرد رسانه ای مشخص است.
استادی یادآور شد: سیاستگذاری فرهنگی لازمه امروز کشور است و برای این کار باید شرایط موجود را توصیف و کنکاش کنیم و سپس سیاست‌های کلان را در نظر گرفت. یکی از راه‌های مهمی که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید داشتند و می‌تواند دوباره جامعه اسلامی را از تجمل گرایی دور کند، توجه به سبک زندگی اسلامی است.
وی افزود: می‌توان با استفاده از سبک زندگی اسلامی سفره‌های افطاری ساده، سالم، مقوی، بدون هیچ ریا و جلوه‌گری پهن و روزه‌داران بسیاری را به دور خود جمع کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.