تحولات نظامی و میدانی سوریه به نفع دولت این کشور از کنترل معارضان مسلح سوری و نمایندگان و کشورهای حامی آنها خارج شده است، و آمریکا و روسیه گزینه نظامی را به ازسرگیری مذاکرات صلح ترجیح می‌دهند.

تحولات نظامی به نفع دمشق در حال وقوع است/ مذاکرات صلح سوریه از سرگرفته نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» در مقاله‌ای در ستون «سخن سردبیر» به ‌قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب به پیشروی‌های کُردها در شمال سوریه و آینده مذاکرات صلح سوریه پرداخت و نوشت: محاصره خفه کننده شهر «منبج» توسط نیروهای اتحاد سوریه پس از به دست گرفتن کنترل بیش از یک‌صد روستا در اطراف این شهر مرزی و استراتژیک در ریف حلب، ضربه قوی نظامی و معنوی به داعش وارد می‌کند؛ برای اینکه این محاصره به معنای مسدود شدن بخش اعظمی از خطوط امدادرسانی این گروه از ترکیه است. موضوع قابل توجه این است که این اقدام، که با پشتیبانی هوایی و زمینی آمریکا و با استقبال روسیه انجام می‌شود، با پیشروی‌های همین نیروهای سوریه در مناطق شمالی اطراف شهر «الرقه»، -پایتخت خودخوانده این گروه تروریستی- و نیز تداوم حملات نیروهای ارتش عراق و نیروهای «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) برای بازپس‌گیری شهر «فلوجه» در الانبار همزمان شده است. خطر این محاصره تنها بر صدها جنگجوی گروه تروریستی داعش در داخل شهر منبج نیست بلکه همچنین ده‌ها هزار غیرنظامی سوری را نیز تهدید می‌کند؛ امری که شرایط زندگی بر آنها (غیرنظامیان) را همچون همتایانشان در شهر فلوجه بسیار دشوار کرده است.
«برت مک‌گورک» نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در ائتلاف ضد داعش بیشترین شادمانی را به خاطر این دستاورد میدانی در پیامی در صفحه کاربری خود در «توییتر» نشان داد. او در این توییت فقط درباره منبج ننوشت بلکه تشریح کرد که این شهر مرکز آغاز حملات عناصر داعشی بوده است که حملات تروریستی را در اروپا به‌ویژه در پاریس و بروکسل صورت دادند. این «موفقیت» نظامی، که نیروهای دموکراتیک سوریه- عمدتا کُردها هستند- ضربه‌ای قوی همچنین بر ترکیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری آن وارد کرد؛ چرا که آن، افزایش قدرت و اهمیت این نیروهای کُرد، که دولت ترکیه آنها را شاخه نظامی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در سوریه می‌خواند را بازتاب داد. دلیل دیگر این ضربه به اردوغان این است که این موفقیت خطرناک بودن بلندپروازی‌های کُردها برای ایجاد منطقه‌ای خودمختار در مناطق کُردنشین شمال سوریه در امتداد مرزهای جنوبی ترکیه و همچنین ایجاد پایگاهی برای آغاز عملیات نظامی علیه ترکیه را نشان می‌دهد. در سایه این پیشروی نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه، که ترکیه مشارکت حزب وابسته به آن یعنی حزب اتحاد دموکراتیک به رهبری «صالح مسلم» را در مذاکرات ژنو «وتو» کرد، این مذاکرات به تعویق خواهد افتاد و شاید آن در آینده‌ای نزدیک از سرگرفته نشود. به عبارتی دیگر، دو ابر قدرت یعنی آمریکا و روسیه در برهه کنونی راه‌حل نظامی را در اولویت قرار می‌دهند. این امر نیز در اظهارات خشمگینانه «ریاض حجاب» هماهنگ کننده هیات عالی مذاکرات وابسته به معارضان سوری (هیات ریاض) مشخص شد. او، روز شنبه تأکید کرد که این مذاکرات به دلیل آنچه که آن را فرار نظام سوریه از رایزنی درباره روند انتقال سیاسی و پایبندی‌اش به تشکیل دولت وحدت ملی خواند، به بن‌بست رسیده است.
موضوعی که ریاض حجاب آن را نمی‌داند یا می‌داند و خود را به کوری می‌‌زند، این است که تحولات نظامی و میدانی خارج شدن امور از دستان معارضان مسلح سوری و نمایندگان سیاسی آنها و کشورهای حامی‌شان یعنی کشورهای عربی و ترکیه به نفع دو ابرقدرت و دولت سوریه را مورد تأکید قرار می‌دهد. از سوی دیگر، وضعیت کنونی سوریه نیز در راستای اجرای توافق‌های «جان کری» و «سرگئی لاوروف» وزیران خارجه آمریکا و روسیه درباره نحوه تعامل با پرونده سوریه، که مهم‌ترین آن اولویت دادن به سرکوب گروه‌های تروریستی و افراطی مانند داعش، جبهه النصره، «جیش الاسلام»، «احرار الشام» و «جیش الفتح» و دیگر گروه‌های مشابه، ایجاد شده است.
در صورتی‌که، بسته شدن مستمر خطوط امدادرسانی در مرزهای سوریه و ترکیه ادامه یابد، معادلات سیاسی و نظامی سوریه را به صورت بنیادی تغییر می‌دهد. به نظر می‌رسد نیروهای منطقه‌ای مانند ترکیه، قطر و عربستان سعودی، که بازیگران اصلی در این عرصه محسوب می‌شود، این روزها سکوت اختیار می‌کنند؛ چرا که امور به صورت کلی یا جزئی در حال خارج شدن از کنترل آنهاست و بهتر است بسیار دقت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.