عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام حسن(ع) با صلح خود، شکست قطعی نظامی را به پیروزی سیاسی تبدیل کرده و کاری انجام داد تا همه متوجه شوند حکومت معاویه دیکتاتوری است و اسلامی نیست.

با صلح امام حسن(ع) شکست نظامی  به پیروزی سیاسی تبدیل شد
به گزارش قدس آنلاین، حسن رحیم‌پور ازغدی  در جلسه بازخوانی سيره امام حسن(ع) كه در حسینیه سید جواد خامنه‌ای مشهد برگزار شد،‌ اظهار كرد: صلح امام حسن(ع) در واقع صلح ايشان به تنهايی نيست بلکه صلح امام حسن و امام حسین عليهما السلام است و این یعنی در تمام تصمیماتی که امام حسن(ع) در مورد توافق با معاویه گرفت، امام حسین(ع) نیز حضور داشته و آن را تایید می‌كرد
وی ادامه داد: حتی روایتی وجود دارد که امام حسین(ع) با کسانی که در آن زمان مخالف صلح با معاویه بودند برخورد می کرد و کاملا با صلح در آن زمان و شرایط موافق بودند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شهادت امام حسن(ع) در جنگ با معاویه مانند جنگ امام حسین(ع) در کربلا نبود زيرا حسن برای بقای اسلام صلح کرد اما امام حسین در مقابل ظلم و ستمی که معاویه و یزید به نام اسلام درست کرده بودند قيام كرد و اگر امام حسن جنگ می‌كرد، تاریخ اسلام و خود اسلام نابود شده بود و امام حسین(ع) نیز در کنار ایشان شهید می شد.
رحيم‌پور ازغدی‌ با بيان اينكه در صورت جنگ امام حسن، مردم گمان می‌كردند پسر امام علی و معاویه بر سر قدرت با یکدیگر ستیز می‌كنند، گفت: اما امام حسین شهید شد تا همه بدانند که حکومت یزید و معاویه اسلامی نیست و جز با خون امام حسین مشروعیت آنها زیر سوال نمی‌رفت.
وی افزود: امام حسن، معاویه را كه مغز متفکر تاریخ اسلام محسوب می‌شد، گول زد در صورتی كه معاویه انسانی بود که با کمک خوارج، علی(ع) و امام حسن(ع) راه از سر را برداشت و از داعش وحشی‌تر بود حتی عایشه همسر پیامبر(ص) به دست معاویه کشته شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان كرد: امام حسن بدون شیطنت معاویه را دور زد، از آنجایی که به لحاظ نظامی سپاه امام حسن به ایشان خیانت کرده بودند، اگر جنگی صورت می‌گرفت بدون شک و تردید امام حسن در این جنگ شکست می‌خورد و در صورت وقوع اين جنگ، مردم می‌گفتند امام حسن و معاویه در جنگ قدرت درگیر شدند یعنی حکومت امام علی و حکومت امام حسن با هم درگیر شدند و در اين بين، فرزند علی شكست خورد.
رحيم‌پور ازغدی‌ با اشاره به اينكه در این صورت، امام حسن حقانیت و مشروعیت خود را از دست می‌داد و تمام اسلام را نابود می‌شد،‌گفت: در چنين شرايطی، همه اسلام به اسلام معاویه تبدیل می‌شد اما امام حسن شکست قطعی نظامی را به پیروزی سیاسی تبدیل کرده و کاری انجام داد تا همه متوجه شوند حکومت معاویه دیکتاتوری است و اسلامی نیست.
وی خاطر با اينكه امام حسن شخصیتی بی‌نظیر داشت که مشابه ایشان را نمی‌توان يافت، گفت: معاویه به‌گونه‌ای افکار عمومی را شست‌وشو می‌داد که تا قبل از شهادت امام علی کسی نمی دانست ایشان نمازمی‌خواند و بعد از ضربت خوردن حضرت علی در مسجد بسیاری از مردم تعجب کردند که اصلا مگر علی نماز می‌خواند که در مسجد به شهادت رسیده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد پذیرش صلح توسط امام حسن اظهار كرد: امام حسن در اين باره گفت ما ايمان را در مقابل قدرت داديم تا اسرع وقت بتوانیم دوباره حکومت‌سازی کنیم و ایشان کاری کرد که مردم متوجه شدند معاویه قدرت را می‌خواهد نه سیره و راه اهل بیت، او در واقع می‌خواست با دین به قدرت برسد.
رحیم پور ازغدی یاد آور شد: کسانی بدون تعقل تاریخ انبیا را می‌نگرند، متوجه نمی‌شوند که چه کاری باید انجام دهند اما خرمندان با چشم باز و عقل، تاریخ انبیا را می‌خوانند و به درستی متوجه می‌شوند که چه کاری باید انجام دهند لذا ما باید تاریخ انبیا و به خصوص سیره امام حسن را مطالعه کنیم تا با روش‌ها و سیره ایشان بیشتر آشنا شویم.
وی تصريح كرد: حکومت بدون انقلاب نامشروع است و به درد موزه می‌خورد، هدف از انقلاب، تشکیل حکومت انقلابی است، حکومتی که در آن فساد و ظلم نباشد و اصلاح‌پذیر باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.