رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل اعتراض خود را به سکوت این سازمان بین‌المللی در برابر جنایات رژیم سعودی در قبال مردم بی دفاع یمن بیان کرده است.

نامه مرندی به بان کی مون : شکست مشروعیت اخلاقی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل اعتراض خود را به سکوت این سازمان بین‌المللی در برابر جنایات رژیم سعودی در قبال مردم بی دفاع یمن بیان کرده است، که متن کامل این نامه در زیر آمده است:

دبیرکل سازمان ملل متحد
جناب آقای بان کی مون،
یک سال از روز 18 می 2015 می‌گذرد و این نامه‌ای که برای شما نوشته شده است اعتراضی است به سکوت سازمان ملل متحد در مورد جنایات و بی رحمی‌های عربستان سعودی در قبال شهروندان بی گناه یمنی. هنگامی که این سازمان دولت عربستان سعودی را به دلیل کشتار وحشیانه کودکان مظلوم یمنی در لیست سیاه خود قرار داد ما شاهد حرکتی کوچک ولی سازنده از این سازمان بودیم. از زمان شروع جنگ نامشروع یمن، ما بسیار ناامید بودیم از اینکه سازمان ملل متحد گام های هدفمندی در راستای کمک به مجروحان جنگ و آن دسته از افرادی که نیازمند کمک فوری بودند بردارد به خصوص با وجود مسدود کردن مسیرهای کمک رسانی طی یک سال اخیر توسط سعودی ها که مانع از ارسال غذا و دارو به میلیون ها مرد و زن و کودک یمنی شده بود. با این وجود جامعه بین المللی به غیر از آمریکا و دیگر متحدین عربستان سعودی، مشتاقانه از این اقدام سازمان ملل (منظور در لیست سیاه قرار دادن رژیم سعودی) به عنوان گامی مثبت، سازنده و  بجا استقبال کردند.

با این وجود و در عین ناباوری و تعجب ما و در حالی که تنها یک هفته از این اقدام گذشته بود، نام رژیم سعودی از لیست سیاه خارج شد. غم انگیز تر از این مسئله، تصمیم شخصی شما مبنی بر پذیرش این امر بود که پس از تهدید برخی از اعضای سازمان ملل به پایان کمک های مالی و پرداخت سهمیه سالانه خود به این سازمان صورت گرفت.

من نامه پیش رو و همچنین نامه قبلی را در مورد جنایات ایالات متحده و تحریم های نامشروع و غیر قانونی که محدودیت‌هایی را برای ارسال غذا و دارو به ایران تحمیل کرد نگاشته‌ام (به علاوه جنایاتی که رژیم های نژادپرست صیهونیستی در غزه و عربستان سعودی در یمن مرتکب شده‌اند). ما بر این باوریم که سازمان ملل متحد به تمامی ملت ها تعلق دارد، اما تصمیم شخصی پذیرش شما و ابراز ثروت و قدرت موجود، چگونگی فرایند تصمیم گیری در این سازمان را کاملا روشن نمود. اکثریت قریب به اتفاق جمعیت جهان چه می شود؟ چگونه می توانید سکوت سازمان ملل متحد در قبال کودکان معلول، زخمی، یتیم و گرسنه یمن را توجه کنید؟

اینگونه به نظر می رسد که سازمان ملل متحد عملا شکست هرگونه مشروعیت اخلاقی را پذیرفته است. این سازمان با اهداف کاملا مشخص و با هدف اولیه تضمین صلح و ثبات بین‌المللی تاسیس شد. اما این سازمان در عوض به سازمانی که باعث بروز جنگ می شود و بر آن دامن می زند تبدیل شده است. تصور ما این بود که شما به جای تعظیم در مقابل تهدید چند کشور سرکش و حذف نام سعودی از لیست سیاه، اقداماتی را برای فشار آوردن بر رژیم عربستان سعودی به منظور توقف این جنگ مجرمانه که برعلیه مردم مظلوم یمن صورت گرفته است انجام خواهید داد. ضمنا ما تقاضا داریم که تصمیم سازمان ملل متحد در این مورد به حالت قبلی خود بازگردد و در راستای بازگرداندن اعتبار حداقلی به این نهاد جهانی گام های موثری که قرار بود به همه ما نشان دهد بر دارد.

 با تقدیم احترام
 سید علیرضا مرندی
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.