قدس آنلاین/ تکتم بهاردوست: همیشه در کشور ما با تغییر یک رئیس تغییرات زیادی را در بخش‌های مختلف سازمان مربوطه شاهد هستیم و طبیعتاً صداوسیما هم از این قاعده مستثنی نیست.

 مدیریت به روش «کنترل + z»

با آمدن رئیس جدید صداوسیما، تغییر و تحولات مدیریتی در سیما شروع شد، اما با کمال تعجب مدیران جدید صداوسیما به جای وارد کردن نفس تازه در چرخه مدیریت سازمان و استفاده از نیروهای خلاق وجوان، به مدیران امتحان پس داده و پرسابقه قبل دوباره حکم دادند، مانند یک کاربر رایانه که با فشاردادن همزمان دکمه‌های کنترل و z هرچه را قبلاً انجام داده بود، دوباره به عرصه بیاورد.
اما سؤال اینجاست که بکارگیری این مدیران در مقطعی که تلویزیون بیش از هر زمانی به تازه نفس‌ها و فکرهای خلاق برای خارج کردن سازمان از این بحرانی که مبتلایش شده است به صلاح است یا خیر.

 پارادوکس تلویزیون در انتخاب مدیران
در این زمینه مجید مولایی تهیه‌کننده تلویزیون ضمن ابراز ناخرسندی از حضور مدیران سابق تلویزیون در چارت مدیریتی جدید می‌گوید: امور رسانه در همه جای دنیا همیشه با نوآوری و خلاقیت همراه بوده است و در سطح کلانش مدیرانی وجود داشته و دارند که بتوانند برنامه‌ریزی کنند. الان بنظر من در این قضیه با بکارگیری مدیران قدیمی تلویزیون پارادوکسی بوجود می‌آید چون این مدیران هر آنچه خلاقیت و دیدگاه داشته‌اند در سالیان متمادی که مدیر بوده‌اند اجرا کرده‌اند و تقریباً دیگرهیچ انگیزه جدی برای اینکه در وضعیت رسانه تغییر بنیادی ایجاد کنند و نگاه نو و متفاوتی داشته باشند و بتوانند با مخاطب ارتباط بگیرند، ندارند.
این تهیه‌کننده با بیان اینکه اگر مدیریت جدید سراغ آدم‌های جوان و بی‌تجربه می‌رفت تا مدیریت امور رسانه را به آنها بسپارد، باز ممکن بود دچار یکسری مشکلات شود، تأکید می‌کند: این
دو‏گانگی‌هاست که  گاهی باعث می‌شود تصمیم گیری‌های درستی اتفاق نیفتد. من نظرم این است که خیلی نمی‌شود به مدیرانی که سالیان سال در یک حوزه کاری فعالیت داشته‌اند و هر آنچه که تصمیم می‌گرفتند اجرا می‌شده و تصمیم‌شان در برنامه‌سازی موثر بوده، امید داشته باشیم تا تحول شگرفی را در رسانه در برنامه‌ریزی و نگاه ایجاد کنند، ولی اشکال ماجرا این است که پرورش نیروهای جوانی که بتوانند مدیریت رسانه را بر عهده داشته باشند وجود ندارد. این نیروها تجربه ندارند هر چند ممکن است خلاق و باسواد باشند. دقیقاً برای همین چرخه مدیریتمان عناصرثابتی دارد. ولی با این همه من هم خیلی با حفظ این مدیریت‌ها به ایجاد یک اتفاق متفاوت و تولید برنامه‌ها خوش بین نیستم.

 تصمیم بدی نیست
علی اکبر ذاکری تهیه‌کننده اما نظری جز این دارد و معتقد است: به نظرم این جابه‌جایی‌ها تصمیم غلطی نیست، چون اکثر این چهره‌هایی که بر سر کار آمده‌اند، جایگاه‌ها و عملکردهای خوبی داشته‌اند. متأسفانه در کشور ما همه چیز سلیقه‌ای است؛ وقتی مدیری را از کاری بر کنار می‌کنند الزاما بخاطر ناکارآمدی‌اش نیست، بخاطر نگاه و سلیقه مدیران جدید است. حالا اینکه این آدم هر چند هم مثبت ولی با خطوط فکری مدیر جدید همخوانی نداشته است کنار گذاشته می‌شود، وگرنه ما در گذشته مدیرانی داشتیم که هم متعهد بودند و هم متخصص.
وی می‌گوید: ولی به هر جهت در خصوص این مدیران باید زمان بگذرد تا عملکردشان دیده شود. نمی دانم، شاید انگیزه‏شان را برای کار از دست داده باشند. در این راه کلی علامت سؤال وجود دارد که آقایان باید به مرور به آنها پاسخ بدهند.

 نیروهای جدید برای سازمان مهم نیستند
فریبا توکلی تهیه‌کننده دیگری است که تصور می‌کند این قضیه را می‌شود از جهات مختلف بررسی کرد.
او هم درخصوص حضور مدیران جدید کلی سؤال‌های بی‌جواب دارد و حضور دوباره آنها را منوط به برخی مسایل می‌داند و می‌گوید: دوستانی که این تصمیمات را گرفته‌اند حتماً ضرورتی احساس کرده‌اند؛ اینکه باید از کسانی در مدیریت‌های جدید استفاده شود که تجربه قبلی داشته‌اند و آزمون و خطاهایشان را کرده‌اند و با یک شروع مجدد مشکلات مدیریت قبلی را تکرار نکنند.و آن تجربه کاری سرمشقی شده باشد که الان بتوانند بهتر فعالیت کنند.
وی ادامه می‌دهد: شاید اگر نیروهایی جدید می‌آمدند، خوب بود، ولی بعید می‌دانم برای سازمان عریض و طویلی مثل سازمان صداوسیما خیلی حضور نیروهای جوان مهم باشد، چون به هر جهت  باید مدیران جدید کسانی باشند که توانایی مدیریت داشته باشند و رسانه را به خوبی بشناسند. ولی الان با توجه به شرایطی که وجود دارد من امیدوارم با حضور این دوستان ثبات در سازمان ایجاد شود و یکسری ترس‌ها و استرس‌ها از بین برود.
این تهیه‌کننده با بیان اینکه مدیریت رسانه مدیریت جامعه است، اضافه می‌کند: مدیریت رسانه ملی خیلی جای مهمی است و این افرادی که آمده‌اند سلیقه مردم را می‌شناسند و می‌توانند مخاطبی که از تلویزیون فراری شده را به آن بر گردانند.
این تهیه‌کننده باسابقه در پایان می‌گوید: اگر این دوستان بتوانند کارایی داشته باشند، بازگشتشان می‌تواند مثمر ثمر باشد وگرنه تکرار یک تجربه است. باید از مشکلات مدیریت قبلی‌شان درس بگیرند. این برگشتن به این معنا نیست که همه کارهاشان درست و مورد تأیید بوده است، باید به خروجی‌های قبلی هم نگاه کنند وایراداتشان را برطرف کنند تا بتوانند راندمان کاری خوبی بدست بیاورند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.