سیاست خارجه ترکیه آن را در تنگنایی قرار داده است که اکنون برای نجات از آن گزینه‌های اندکی پیش رو دارد از جمله گفت‌وگو با حزب کارگران کردستان و یا دست برداشتن از پافشاری بر برکناری بشار اسد.

عقب گرد ترکیه از پافشاری برکناری بشار

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سیاست خارجه ترکیه در طول سال‌های گذشته این کشور را به سمتی برد که در نهایت در  تنگنایی سخت و انزوا گرفتار شد، تا جایی که اکنون برای نجات از آن گزینه های اندکی پیش رو دارد از جمله اینکه با حزب کارگران کردستان وارد گفت وگو شد و یا اینکه از پافشاری بر برکناری بشار اسد بکاهد.

ترکیه با در نظر گرفتن اینکه سیاست خارجه ای که در پیش گرفته است به جای تقویت نفوذ آن موجب افزایش انزوای کشور شده است در تلاش برای اصلاح این ساسیت برآمده است و چه بسا عزم ترکیه بر جلوگیری از تشکیل منطقه خودمختاری کُردها در شمال سوریه موجب شود از شدت اصرار بر لزوم کناره گیری فوری بشار اسد را بکاهد.

سیاست جدید ترکیه؛ افزایش دوستان و کاهش دشمنان

در همین راستا «بن علی یلدریم»  نخست وزیر ترکیه که متحد نزدیک رجب طیب اردوغان به شمار می آید چند روز پس از تصدی این پست گفت که ترکیه نیازمند افزایش دوستان و کاهش دشمنان است.

این اظهارات اعتراف ضمنی به این است که سیاست نخست وزیر سابق یعنی احمد داوود اوغلو موجب شد که ترکیه به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به حاشیه برود.

تاکید اوغلو بر لزوم کنار رفتن اسد از قدرت

در زمان اوغلو، آنکارا بر لزوم کنار رفتن اسد از قدرت تاکید داشت و آن را تنها راه برقراری ثبات و امنیت در سوریه عنوان می کرد، حال آنکه همین رویکرد موجب بروز اختلاف بین ترکیه و روسیه شده و علاوه بر این ترکیه را از ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش دور کرد.

سلطه جویی اردوغان و قبضه قدرت

اکنون اردوغان قدرت را در ترکیه قبضه کرده است که این وضعیت شامل سیاست خارجه نیز می شود زیرا او یکی از سرسخت ترین منتقدان بشار اسد بود، اما کارشناسان می‌گویند اکنون با تغییر شرایط از جمله قدرت گرفتن کُردها در مناطق مرزی چه بسا اردوغان ناچار شود از شدت اظهارات خود علیه بشار اسد بکاهد.
در همین ارتباط دولت یلدریم دور روز پیش چهار محور را برای سیاست جدید خود ترسیم کرد که شامل اسرائیل، روسیه، اتحادیه اروپا و سوریه می شود و دلیل تکاپوی او در خصوص دمشق اینکه متوجه شده است کنار رفتن بشار اسد می تواند به نفع «یگان های حمایت مردمی» کُرد تمام شود.

در این میان یک مسئول بلندپایه از حزب حاکم عدالت و توسعه نیز که خواست نامش فاش نشود، گفت، موضع ما در قبال بشار اسد تغییر نکرده است اما حکومت خودمختاری و استقلال برای کُردها را نیز تایید نمی کنیم.

در این خصوص باید در نظر داشت که از زمان پایان  آتش بس بین دولت و حزب کارگران کردستان از تابستان گذشته درگیری در جنوب شرق ترکیه از سرگرفته شده است و مسئولان ترکیه یکی از دلایل این وضعیت را عبور سلاح و مبارزان از مرزهای سوریه عنوان کرده اند

از سوی دیگر «محمد یجین» کارشناس و تحلیلگر عضو موسسه مطالعاتی «یو اس ای کی» در آنکارا گفت: وضعیت کنونی گزینه های اندکی را برای ترکیه باقی می گذارد از جمله ازسرگیری گفت وگوهای صلح با حزب کارگران کردستان که این چیزی است که دولت تا این لحظه بعید دانسته است و یا اتکای غیرمستقیم به بشار اسد به عنوان دیوار حائل و تنها چیزی که قابل تغییر است اینکه ترکیه از پافشاری بر کناره گیری بشار اسد دست بردارد.

نکته قابل توجه اینکه از بین چهار اولویت سیاست خارجه دولت جدید ترکیه ظاهرا اصلاح روابط با اسرائیل تنها بخشی است که با پیشرفت همراه بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.